• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddha in de bajes – The village

Boeddha in de bajes – The village

14 januari 2022 door gastauteur

‘Dat is waar het om draait’, zei de jonge vrouw, rechts van mij.
Ze sprak haar woorden langzaam en nadrukkelijk uit en toen ze zweeg viel er voor het eerst een langere stilte.

We bevonden ons in een zaaltje in het Texas State Capitol, het regeringsgebouw van de staat Texas. Op de met rood leer beklede stoelen aan een lange tafel zaten zo’n vijfentwintig medewerkers van de afdeling Legislation van het Huis van Afgevaardigden, allemaal juristen. Aan de muur bevond zich een scherm met mijn Power Point. Ik had verteld over de keuzes die een land heeft om te reageren op datgene wat zij beschouwt als een overtreding of delict. Ik besprak het verschil in ‘opsluitbehoefte’ tussen Rusland, Oost-Europa, Scandinavië, Nederland en de VS.  Dat die behoefte om op te sluiten niet lijkt toe te nemen door stijgende criminaliteitscijfers maar door de ‘staat’ waarin een land zich bevindt vanwege historische, politieke, geografische, en economische factoren. De mate waarin iedereen mee mag en kan doen. En dat het opsluiten van mensen een van de krachtigste criminogene factoren is en criminaliteit vooral bevordert.

Ook besprak ik de keus voor het soort straffen en de manier waarop die worden uitgevoerd. En ik vroeg: ‘Is iemand die een verschrikkelijk delict heeft gepleegd nog steeds een medemens? Een van ons?  Geloof je dat zo iemand zich kan rehabiliteren? En hoe belangrijk is de kwaliteit van zijn of haar bestaan?’

Ik zie dat de jonge juriste van Afro-Amerikaanse afkomst zeer geraakt wordt als ze nadenkt over het antwoord op deze vragen: ‘Dat is waar het om draait’.

Die bijeenkomst in Texas was een jaar of acht geleden.  Ik schreef een paar jaar geleden het boek ‘Het zijn Mensen’ dat vorig jaar uitkwam. Daarin vertel ik hoe ik in mijn loopbaan als gevangenisdirecteur ben omgegaan met het goede en slechte in ons allemaal, de dader en het slachtoffer, ons aller donkere en lichte kant.  Over vooroordelen in de samenleving en de manier waarop we elk incident, elk delict verkleinen naar de verantwoordelijkheid van een individueel mens. Een dader, een ambtenaar, een minister. Denk aan de reactie op de moord op Anne Faber, de toeslagenaffaire, de gaswinning in Groningen. Door iemand of een paar ‘iemanden’ de schuld te geven kunnen wij allen onze handen in onschuld wassen en hoeven we niet naar onszelf en onze manier van met elkaar omgaan te kijken of iets te leren.

De vrouw in Austin, een weldenkend en gevoelig mens, werkt dagelijks in een pervers en repressief systeem dat miljoenen gezinnen discrimineert, uitsluit en onderdrukt. Die gezinnen wonen meestal in buurten waar armoede en criminaliteit de boventoon voert.  Een opgroeiend kind in een Afro-Amerikaans gezin waar vader afwezig is en moeder drie banen heeft moet over heel veel geluk en aangeboren eigenschappen (intelligentie, vermogen om met het geweld en uitsluiting te dealen) beschikken om aan de gevangenis te ontsnappen. Succesvol zijn betekent vervolgens vaak een overstap van de onderdrukten naar de onderdrukkers. Ik begrijp die stap, die harde keus heel goed.

Ik denk dat het niet altijd gaat om de vraag of een individueel mens (dit kind, een ambtenaar, delinquent) wel of niet deugt.  Meestal ligt een groot deel van de oorzaak van het geweld niet bij het individu maar bij de manier waarop we in de gemeenschap met elkaar omgaan. Preciezer gezegd: de vraag in hoeverre we verantwoordelijkheid nemen voor de relaties die we aangaan. Of juist niet aangaan. En dat begint niet in de gevangenis maar bij de geboorte van elk kind en de al dan niet gezonde sociale samenhang in de gemeenschap waarin hij of zij vervolgens terecht komt.  Wat kan zij van ons verwachten?

‘It takes a village to raise a child and a child who is not embraced by the village will burn it down to feel its warmth…’

Frans Douw
Schrijver van het boek ‘Het zijn Mensen’.

Categorie: Boeddha in de bajes, Boeddhisme, Columns, Geluk, Rechtspraak Tags: afkeuren, Anne Faber, Frans Douw, gedetineerden, gevangenisdirecteur, groningen, Het zijn Mensen, keuzes, Nederland, Rusland, straf, VS

Lees ook:

  1. Doodstraf (2)
  2. Oorlog en vrede (deel 2)
  3. Taigu – Boeddhisten vóór Europa
  4. Jasper Schaaf – Rechtvaardig? Geef de Palestijnen hun grond terug

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    15 januari 2022 om 08:17

    Mooi stukje! We vergeten vaak dat als wij met onze wijsvinger naar een ander wijzen, er drie naar onszelf gericht zijn.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.