• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (9) – Leven als doden?

Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (9) – Leven als doden?

11 augustus 2025 door Jan Veenendaal

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van de Hartsoetra en het boek ‘Geen dood, geen vrees’ van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.
Jan was een mensenmens op wie je kon rekenen. Hij bezocht onder meer gedetineerden in gevangenissen en tbs-inrichtingen. Jan overleed op 27 november 2023. We herhalen zijn serie. Deze aflevering werd eerder, op 1 januari 2022 in het BD geplaatst.

In de ultieme dimensie zijn we nooit geboren en zullen we nooit sterven. In de historische dimensie leven we in vergetelheid en zijn we zelden springlevend. We leven als doden. Zo begint Thich Nhat Hanh in zijn boek ‘Geen dood en geen vrees’ op bladzijde 79 zijn uitleg over hoe we onszelf opnieuw kunnen manifesteren.

Leven zonder gewaarzijn, is hetzelfde als dood zijn. In zo’n soort bestaan is er geen sprake van echt leven. Velen van ons zijn levende doden omdat we zonder gewaarzijn leven. We dragen ons dode lichaam met ons mee door de wereld. We worden achteruit naar het verleden of vooruit naar de toekomst getrokken, of zitten verstrikt in onze beslommeringen, wanhoop en woede. We leven niet echt. We zijn ons niet bewust van het wonder dat we leven.

De beoefening van re-manifestatie is er voor iedereen. De oefening is dat je jezelf steeds weer tot leven wekt, dat je telkens terugkeert naar de geest en het lichaam door bewust te ademen en te lopen. Hierdoor kunnen we volledig aanwezig zijn in het hier en nu. Dan kunnen we weer tot leven komen en zijn we als de doden opnieuw tot leven gewekt.

Vrij van het verleden en de toekomst kunnen we wortelen in het hier en nu. We zijn volledig aanwezig in het hier-en-nu en leven echt. Dat is de basis beoefening van het boeddhisme. Of je nu eet of drinkt, ademt, loopt of zit, je kunt re-manifestatie beoefenen. Blijf geworteld in het hier en nu, volledig aanwezig en levendig.

In het hier en nu zijn is de beoefening iedere keer weer. De volgende ademmeditatie kan daarbij goed helpen:

Ik ben aangekomen,
ik ben thuis.

In het hier,
in het nu.

Ik ben stevig,
ik ben vrij
in de ultieme werkelijkheid.

In onze ogen kunnen wij veelal alleen in de toekomst gelukkig worden. Daarom is de ‘Ik ben aangekomen’-beoefening zo belangrijk. Het besef dat je al aangekomen bent, dat je niet meer verder hoeft te reizen, dat je al hier bent, geeft je vrede en vreugde. De voorwaarden voor je geluk zijn al toereikend. Het enige wat je hoeft te doen is jezelf toe te staan in het huidige moment te zijn en dan zul je deze voorwaarden aan kunnen raken.

In het hier en nu zijn is soms best lastig. Niet bezig met het verleden, niet bezig met de toekomst. Het verleden ‘parkeren’ is meestal goed te doen. Met name niet met de toekomst bezig zijn is soms behoorlijk lastig. Zeker in de situatie waarin ik me bevind. Ik ben halverwege de eerste drie maanden van de hormoontherapie die volgens mijn arts de groei van verdere uitzaaiingen moet stoppen. Of dat zo is, weet ik eind januari na een nieuwe ct-petscan. Wat is de uitslag? Hoe ziet het eruit? Werkt de therapie? Hoe ziet de prognose er dan uit?

De beoefening zoals je die in het begin van dit stukje kunt lezen is daarbij een grote hulp. Gewaarzijn van wat je denkt en gewaarzijn van wat je voelt, is essentieel om springlevend te zijn. Proberen zoveel mogelijk in bewuste aandacht, mindful, te leven is waar het omgaat.

Bewust om te gaan met mijn ziekte heeft het voordeel weloverwogen te kunnen besluiten of ik wel of geen (verdere) behandeling wil, en wanneer ik voor een behandeling kies wanneer ik die behandeling wil. Ik ben ongelofelijk dankbaar dat ik ieder moment deze keuze heb en wat een rijkdom in dit land te leven.

Ik wens je een sprankelend en gezond 2022.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid Tags: 9, geen dood, geen vrees, leven als doden, serie

Lees ook:

  1. Jan Veenendaal – geen dood, geen vrees (12) – een brief
  2. Geen dood, geen vrees (13) – A year to love
  3. Geen dood, geen vrees 14 – manifestatie
  4. Geen dood, geen vrees (42) Dood. Straf?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Leven in Thailand – Nobelprijs
    • Guy – dhammazaadjes – Zonder ‘zelf’ (P. anatta)
    • Zijn boodschap is eeuwenoud, maar actueler dan ooit: de Dalai Lama in Wisdom of Happiness
    • Peter – de zwarte bh van Awa

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.