• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Nieuwe Boeddha?

Nieuwe Boeddha?

26 september 2021 door Dharmapelgrim

Sakyamuni Boeddha was een prins vóór hij Boeddha werd: Prins Siddhartha Gautama. Zijn prinselijke naam betekent zoiets als: prins wiens wensen allemaal vervuld zijn. Hij had dus niets meer te wensen over, behalve dan de ultieme verlichting bereiken. Die verlichting bereikte hij uiteindelijk op eigen kracht, dus zonder leraar en zo werd hij Boeddha.

Tegenwoordig zijn er nog maar weinig echte prinsen, en al helemaal geen prinsen die niks meer te wensen hebben, laat staan prinsen die verlichting nastreven. Ondanks dat, zijn er lieden die een nieuwe Boeddha verwachten. Ze noemen hem Maitreya en vieren zijn verjaardag op de eerste dag van de eerste maand van de Chinese kalender. Bijzonder, al sla ik deze verjaardag liever over. Waarom? Omdat ik er niet aan begin om verjaardagen te vieren van mensen die ik niet ken. Er zijn immers iedere dag miljoenen mensen jarig. Wanneer ik op iedere jarige een toast zou uitbrengen,.. moet er niet aan denken!

Stel dat er een nieuwe Boeddha zou verschijnen, zouden we die dan herkennen en erkennen? Ik vrees van niet. Hij zou om te beginnen problemen krijgen met zijn ‘lineage’. Boeddha’s hebben geen leraren, toch? Ze bereiken de verlichting geheel op eigen kracht! Dus, géén roshi’s, geen goeroes, geen HBO of universitair geschoolde hotemetoten die hem op weg hebben geholpen, of op ‘het pad’ of de dharma hebben gebracht en gehouden. Goh… lastig. Maar dat is niet alles. Als hij geen soetra’s kan citeren, geen koans heeft opgelost, of tenminste de hele Pali canon niet kent… dan kan hij het vast schudden. En tenslotte moet hij enkele bijzondere verrichtingen hebben laten zien, zoals het verkleinen van oceanen (toegedicht aan Maitreya, dus dat komt nog). Nee, als er een nieuwe Boeddha verschijnt, nagelen mensen hem waarschijnlijk aan het kruis, als charlatan; naast Christus, die ook terug moet komen maar zich eveneens nog niet heeft laten zien.

Ik vrees dat we niet in het meest geschikte tijdperk leven voor een nieuwe Boeddha, een terugkerende Christus, of een frisse boodschapper van God. Shakyamuni, Jezus en Mohammed waren de laatste, en daar moeten we het mee doen. Sorry lui…

Maar, ik zie het niet somber in. Volgens mij zijn er wereldwijd genoeg Boeddha’s, Christusfiguren en Boodschappers… mits we durven kijken en luisteren. Ze zijn overal om ons heen, anoniem, van alle leeftijden en van iedere gender. Ze noemen zichzelf géén Boeddha’s, géén Christusfiguur of Boodschapper, voornamelijk omdat ze daar zelf geen seconde bij stilstaan. Ze doen gewoon hun ding, zoals dat heet. Ze hebben hun naasten lief. Om niet! Ze bidden vaak niet eens, mediteren nauwelijks (nooit geleerd) en kunnen soms lezen en noch schrijven. Ze doen maar wat. Maar wat ze doen, doen ze met heel hun hart en heel hun ziel, zonder er iets voor terug te vragen behalve een hap eten, een slok drinken, een beetje veiligheid, wat warmte en beschutting. Maar helaas, helaas … ze kunnen (of willen?) geen oceanen verkleinen, doden opwekken, legers ontbinden of zichtbaar voor iedereen (zodat je er een filmpje van op Youtube kunt zetten) op een wolkje ten hemel stijgen. Kortom, het is hun eigen schuld dat ze mainstream geen enkele erkenning krijgen.

Komt er een nieuwe Boeddha?

Natuurlijk! De zoveelste… Er komen ieder jaar nieuwe Boeddha’s, zoals er  al eeuwenlang nieuwe Boeddha’s komen en gaan. Die nieuwe Boeddha’s zijn het probleem niet. Het probleem is dat niemand ze opmerkt.!

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs, Zorg Tags: boodschappers, herkenning, nieuwe boeddha, opmerken

Lees ook:

  1. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  2. ‘Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik de nieuwe Boeddha ben’
  3. Dick – vreugde
  4. Dharmapelgrim – voorbeschikking

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. L. zegt

    27 september 2021 om 07:52

    Het zou zomaar iemand kunnen zijn die op straat leeft.

  2. Giel Geldof zegt

    27 september 2021 om 10:50

    Iedere ochtend, na het wakker worden, zoek en vind ik De Boeddha in mijzelf. En iedere ochtend is het weer een verrassing hoe hij “erbij zit”. Soms ontroert hij me met zijn zachte wijsheid, soms ook is hij boos of angstig of verdrietig of dat alles tegelijk; dan is er werk aan de winkel. En vaak is hij gewoon tevreden met wat er is in dat moment, dan gaat onze adem gelijk op en tellen we samen het gevoel van geluk.

  3. Guido zegt

    27 september 2021 om 11:42

    Siddharta was geen prins. Hij was de zoon van een stamhoofd van de shakya clan, wat we tegenwoordig een republiek zouden noemen.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.