• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De kunst van het geluk 2

De kunst van het geluk 2

17 juli 2021 door Ksaf Vandeputte

Een mooie boeddhistische term die ik pas recent leerde kennen is ‘het veld van verdienste.’ Hoe meer positieve daden we stellen, hoe groter ons ‘veld van verdienste.’ Dat veld groeit enkel als onze positieve daden het gevolg zijn van een morele training en niet van tijdelijke goede bedoelingen. Het lijkt sterk op ‘zaden zaaien, een ander mooi beeld. We kiezen of we positieve zaden zaaien of negatieve. We kunnen een vruchtbaar ‘veld van verdienste’ oogsten. Zij het dat de opbrengst vooral ten goede komt van anderen, zo niet is dit enkel een poging om ‘onze hemel te verdienen.’

Het gewicht van ons hart

Het gaat er om dat we oprecht mededogen voelen, of simpelweg dat we oprecht aanwezig zijn bij een ander. In de volkstaal spreekt men van ‘je hart openen voor iemand.’ De symboliek van het hart is nuttig omdat het hart niet werkt met beloning of status maar met een belangeloze inzet. Door je te geven wordt je niet armer, integendeel, een open hart put uit de eindeloze voorraad van het leven. Wat mij een mooie, alternatieve omschrijving van spiritualiteit lijkt.

In de Egyptische mythologie is er een vergelijkbaar besef dat men uitbeeldde als een ceremonie die ‘het wegen van het hart’ heette. Een overledene ging direct na zijn overlijden naar de ‘Hal van de Twee Waarheden.’ In het midden van de hal stond een grote weegschaal waarin aan de ene kant de Veer van de Waarheid lag, aan de andere kant het hart van de dode. Thoth, de god van de wijsheid, schreef de uitkomst van het wegen op. Als het hart even zwaar was als de veer, mocht de dode door de poort naar het hiernamaals. Als het hart zwaarder was, sloeg de weegschaal door en at het monster Ammit het hart op.

Boeddha somde op van wat heilzaam en onheilzaam is. Hij heeft het allereerst over de drie oorzaken van lijden, begeerte, kwaadwilligheid en foute visies die uiteraard niet heilzaam zijn. Daarnaast benoemt hij nog zeven concrete voorbeelden van onheilzaam gedrag: het doden van levende wezens, stelen, fout seksueel gedrag, liegen, kwaadspreken, kwetsende woorden spreken en onzin uitkramen. [1]

Westers onderzoek naar geluk

Gemiddeld zijn mensen gelukkiger als ze getrouwd zijn of een duurzame relatie hebben,

  • veel vrienden hebben, zichzelf aantrekkelijk vinden en religieus zijn. We associëren geluk met gezond zijn, lang leven, ons goed voelen en goed functioneren, kortom dat ons leven van goede kwaliteit is. Zoals Boeddha het al wist, blijkt dat we over veel externe factoren geen controle hebben. Een nieuw inzicht is dat meer dan een derde van de verschillen in geluksgevoel afhangen van verschillen in genetische aanleg. Een bevinding die opnieuw aansluit bij het boeddhisme is dat we wel onze manier van omgaan met omstandigheden kunnen aanpassen. Hoe meer we ons op de buitenwereld richten, hoe gelukkiger we ons voelen. Vanaf de middelbare leeftijd groeit ons geluksgevoel, wat het gevolg lijkt te zijn van een meer positieve instelling. [2]

De sociaal psycholoog Ap Dijksterhuis toont aan dat onderzoek naar de invloed van geld een paar mythen ondergraaft. Het blijkt namelijk dat genoeg geld gemoedsrust geeft omdat we ons niet teveel zorgen moeten maken over het materiële aspect van ons leven. Tenminste als we niet steeds meer geld willen en tevreden zijn met wat we hebben. Geld maakt ons gelukkig doordat we er tijd mee kopen en doordat we werk dat we liever niet zelf doen kunnen uitbesteden. We kunnen er een deel van wegschenken, wat anderen én en passant onszelf gelukkig kan maken. Rijke landen zijn gelukkiger dan arme, en inkomensgelijkheid leidt tot meer geluk. Ap Dijksterhuis: ‘Soms sussen rijke mensen hun gemoed door te wijzen op het feit dat arme mensen vaak ook veel minder hard werken en daarmee ook minder hoeven te verdienen. Dit is de soort combinatie van arrogantie en domheid waar de wereld wel zonder zou kunnen.’ [3]

De deugden van de oude Grieken

Al vanaf Plato en later in het Christendom zag men in dat geluk staat of valt met matigheid. De juiste Maat is niet zomaar te vinden. Zowel in ons innerlijk als in onze maatschappelijke ordening is er een juiste maat: in werken en ontspannen, vreugde en verdriet, vrijheid en gelijkheid. Goed en kwaad zijn het resultaat van maat houden. De centrale deugden van Plato zijn redelijkheid, dapperheid, zelfbeheersing, rechtvaardigheid. Aristoteles voegde daaraan toe dat iedere mens voor zichzelf moet uitzoeken wat een deugdzaam en gelukkig leven is. Het is zowel een natuurlijke ordening als een grote inspanning. Geluk is een gevolg van deugdzaamheid en interessant is dat Aristoteles dit ook ‘voortreffelijkheid’ noemt, wat dichtbij Boeddha’s Edele Waarheden komt. ‘Edel’ is een andere omschrijving van ‘voornaam.’

Er zijn geen gemakkelijke regels om te bepalen wat deugdzaam is. Het hangt af van de situatie, de context en vraagt dus om aandachtig zijn en om een evenwicht te vinden tussen een gemakzuchtig vervallen in extremen. We moeten in de praktijk vooral rechtvaardige daden stellen. Aristoteles merkte ook op dat iets slechts doen, wetende dat het fout is, het gevolg is van een zwakke wil.

De weg naar het nirvana is een middenweg tussen schijnbare uitersten. De middenweg schuift voortdurend heen en weer tussen polen. Als mens schuiven we voortdurend heen en weer tussen onze uniek talenten en de condities die ons mee bepalen, het lijden dat bij het leven hoort. De kunst is leren mee te bewegen met de wind. Op het ritme van ons hart, het ritme van ons diepe aanvoelen, van diep weten. Diep weten is beseffen dat we niet op onszelf bestaan. Het Nirvana is enkel bereikbaar via een ontmoeting met iets anders, een ander mens, en uiteindelijk het Andere, de wereld rond ons. Geluk is toelaten dat de wereld ons doordringt, is ervaren dat elk ding, elke ervaring, elke andere mens een aspect is van de kosmos. En dat we daar een klein maar uniek onderdeel van zijn. Hoe zouden we ons gelukkiger kunnen voelen, hoe zouden we vollediger kunnen zijn dan op de momenten dat de hele kosmos ons doordringt?

[1]  MN 73: Mahāvacchagotta Soetra

[2]  Lenoir, Du bonheur, Le livre de poche,  2017

[3]  Ap Dijksterhuis, Maakt geld gelukkig?, Prometheus, 2018

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Ksaf Tags: Ap Dijksterhuis, Aristoteles, buitenwereld, edele waarheden, geluksgevoel, goed en kwaad, hal van twee waarheden, Kosmos, middenweg, nirvana, Plato, veld van verdienste, vrienden

Lees ook:

  1. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)
  2. Pascal Versavel – een natuurwandeling van Oost naar West
  3. Postmodernisme is de filosofie van het neoliberalisme
  4. Bovenal bemin de mens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens