• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boekbespreking – Op zoek naar het ongerijmde

Boekbespreking – Op zoek naar het ongerijmde

11 juli 2021 door Erik Hoogcarspel

Janwillem van de Wetering was in de jaren 70 en 80 een veelgelezen auteur in Nederland. Hij werd beroemd met de politieromans Grijpstra en De Gier, waarin hij zijn op het zenboeddhisme geïnspireerde ideeën verwerkte. Minder bekend is dat hij ook essays, korte verhalen, kinderboeken en een biografie schreef. In de media was Van de Wetering een graag geziene gast en zijn avontuurlijke leven was een dankbaar onderwerp van gesprek. In 1980 schreef hij het Boekenweekgeschenk en in het buitenland is hij nog steeds een van de meest verkochte Nederlandse schrijvers. Het bericht van zijn overlijden, in 2008, verscheen behalve in Nederlandse kranten ook in The Guardian, The New York Times en Der Spiegel. (bladzijde 11)

Eind jaren 70 leidde hij een dubbelleven als zenboeddhist in Maine en bestseller auteur in Amsterdam. Hij verplaatste het werkterrein van Grijpstra en De Gier naar Maine en dat leverde een goed boek op. Toch wilde hij af van het vaste formaat van Grijpstra en De Gier. De worsteling met zowel zijn positie als zenstudent als zijn status als bestsellerauteur leidde tot een breuk met (zijn zenmentor, E.H.) Nowick en bijna-scheiding van (zijn vrouw, E.H.) Juanita. (bladzijde 183) 

Bovenstaande citaten zijn afkomstig van een biografie van de schrijver Janwillem van de Wetering, die is geschreven door historica Marjan Beijering. Deze maand verschijnt het boek bij uitgeverij Asoka. Van de Wetering, die op 77-jarige leeftijd overleed, was een succesvol auteur van speurdersromans, maar zijn carrière begon met het verschijnen van zijn boeken over het zenboeddhisme, met name “De lege Spiegel” (1971), waarin hij vertelt over zijn ervaringen in een zenklooster in Japan, en “Het dagende niets” (1974), over zijn ervaringen in een retraite-oord in de Verenigde Staten. Later zijn verschillende van zijn boeken ook verfilmd, ook in de V.S., waar hij sinds 1975 woonde. Grijpstra en De Gier zijn twee fictieve Amsterdamse politieagenten die in de meeste van zijn boeken de hoofdrol spelen.

Japan

Beijering vertelt hoe in 1958 Van de Wetering als novice werd aangenomen in het Daitokuji zenklooster in Kyoto, in Japan. Hij had behoefte aan discipline en regelmaat. Hij was volgens Beijering opgegroeid in een rijk gezin in Rotterdam. Zijn vader was een geslaagde zakenman. Janwillem was echter de jongste van het gezin en werd blijkbaar door zijn moeder en zussen zowel verwend als betutteld. Toen hij negen jaar was, brak de Tweede Wereldoorlog en uit citaten blijkt dat de ervaring van het bombardement van Rotterdam en het verdwijnen zijn joodse schoolkameraden, die van de ene op de andere dag door Duitse soldaten werden weggevoerd, een traumatische indruk op Janwillem maakten.

Daarna volgde, volgens de beschrijving van Beijering, een korte mislukte carrière in de zakenwereld, de bekende 12 banen en 13 ongelukken, waarbij hij periodes van diepe depressie doormaakte. Toen zijn vader overleed, besloot hij van de erfenis in Londen filosofie te gaan studeren. Hij kwam terecht bij de beroemde professor Sir Alfred Ayer, die al gauw opmerkte dat de filosofie zoals deze in Engeland werd beoefend geen antwoorden had op de levensvragen waar Van de Wetering mee zat. Ayer raadde volgens Beijering Janwillem daarom aan om in Japan het zenboeddhisme te gaan bestuderen.

Van de Wetering bleef anderhalf jaar in het klooster in Japan, maar vervolgde zijn zenstudie in de Moonspring Hermitage in Maine, in het noordoosten van de Verenigde Staten, waar hij vanuit Nederland regelmatig naartoe reisde. Dit retraite-oord was opgezet door Walter Nowick, die al in Japan de mentor was geworden van Van de Wetering. Deze is er in 1975 gaan wonen, naar hij zelf zei vanwege de rust en het gunstige belastingklimaat.

Bij de politie

Voor hij naar de Verenigde Staten verhuisde, schrijft Beijering, werkte Van de Wetering eerst enkele jaren in Colombia, waar hij zijn vrouw Juanita ontmoette. Vervolgens kreeg hij een baan aangeboden in Amsterdam. Zo verhuisde hij met zijn gezin terug naar Nederland. De autoriteiten kwamen er al gauw achter dat hij zijn dienstplicht niet had vervuld. Hij kreeg volgens Beijering de gelegenheid dit alsnog te doen door ‘s avonds en in het weekend te gaan werken bij de vrijwillige politie in Amsterdam.

Van de Wetering vertelt in verschillende interviews hoe hij op het idee kwam om zijn ervaringen bij de vrijwillige politie in boekvorm neer te schrijven, net zoals hij in beide eerste boeken zijn ervaringen met zenmeditatie had opgeschreven. In de politieromans die daar het resultaat van waren spelen twee figuren de hoofdrol: Grijpstra en De Gier, die twee kanten van de eigen persoon van de schrijver weerspiegelen. Grijpstra is goedmoedig, intelligent, maar enigszins conventioneel. De Gier daarentegen is speels, flamboyant en actief.  Van de Wetering heeft bovendien volgens eigen zeggen geprobeerd daar nog iets van zijn zen-achtergrond aan toe te voegen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld figuren uit het genre als Sherlock Holmes of Hercule Poirot, die met fijnzinnige en ijzeren logica de dader van een misdaad weten te ontmaskeren, geeft Van de Wetering een grotere rol aan het ongerijmde en de intuïtie. Zo verscheen in 1975 zijn eerste politieroman met de titel “Het lijk in de Haarlemmer Houttuinen”.  Van de Wetering vertelde in interviews op dat moment niet meer over zen te willen schrijven, hij wilde wel de principes ervan verwerken in zijn misdaadverhalen.

Maine

Hoewel Van de Wetering niet over zen wilde schrijven, had hij het mediteren volgens Beijering toch nodig en regelmatig ging hij naar het retraite-oord in Maine. In 1975 vestigde hij zich daar voorgoed. ‘s Morgens mediteerde hij en ‘s middags was hij aan het schrijven. Deze volgens Beijering vruchtbare periode, waarbij hij af en toe even terugkeerde naar Amsterdam om daar de bloemetjes buiten te zetten, duurde vijf jaar. Zijn uitspattingen leidden bijna tot een echtscheiding. Na zijn permanente vestiging distantieerde hij zich van het retraite-oord maar bleef er wel in de buurt wonen.

Vervolgens nam volgens Beijering zijn bekendheid in Nederland langzaam af, vooral door nogal negatieve recensies van nieuwe boeken. In 1985 ontdekte Janwillem dat hij alcoholicus was geworden, hij stopte met drinken en roken. Het schrijven kostte hem volgens Beijering daardoor wel steeds meer moeite. In 1993 weet Van de Wetering echter toch opnieuw een paar boeken met Grijpstra en De Gier te publiceren, maar volgens Beijering ging het niet meer zo vlot als vroeger. Hij was te lang weggeweest uit Nederland. Hij heeft dan volgens eigen zeggen ook afscheid genomen van het boeddhisme en wil nu voornamelijk zijn eigen levensfilosofie in zijn boeken uitdrukken.

Het ongerijmde

De titel van de biografie is ontleend aan “een bundeltje met losse artikelen … dat als doel had de lezers kennis te laten maken met de persoon van de schrijver” (bladzijde 196). Het is de vraag of Janwillem echt naar dat ongerijmde moest zoeken. Om te beginnen is de hele wereld op zich al ongerijmd, behalve dan voor een paar mensen die ervan overtuigd zijn dat ze is voortgekomen uit een logische redenering van een rationele God. Bovendien is elk individu op zich op zijn minst net zo ongerijmd, zowel in zijn bestaan als in zijn functioneren. Het is dus ongerijmd om naar het ongerijmde te zoeken, want uit het feit dat je leeft blijkt al dat je het hebt gevonden. Janwillem was blijkbaar ervan overtuigd dat hij een soort expert was op het gebied van het ongerijmde, omdat hij de gewoonte had ontwikkeld om zonder doel of reden nu en dan op een kussentje voor zich uit te gaan zitten staren. Het is misschien een kwestie van smaak, maar ik ben er zelf van overtuigd dat het niet minder ongerijmd is om elke week opnieuw te hopen dat je favoriete voetbalclub gaat winnen.

Hoe ongerijmd ook, de biografie is prettig om te lezen. Beijering blijft zelf op de achtergrond en laat de resultaten van haar 10 jaar lange historisch onderzoek het verhaal vertellen. Het boek is opgedeeld in vier delen, die elk een samenhangende periode uit het leven van Van de Wetering behandelen. Beijering vermeldt ook de bronnen van haar onderzoek. Niet alleen staat er aan het eind van het boek een complete lijst van alle publicaties van Van de Wetering, maar Beijering vat in de loop van het verhaal ook kort de recensies samen die in Nederland over deze publicaties zijn geschreven.

Van de Wetering was daar trouwens niet altijd blij mee. Vaak waren de Nederlandse recensies negatiever dan die in het buitenland. De oorzaak hiervan is volgens Van de Wetering het (pseudo)-intellectuele klimaat van de Nederlandse schrijverswereld, waarin speurdersromans niet echt meetellen als literatuur. Uiteindelijk gaat het in de Nederlandse literatuur, zo vat ik samen, altijd om uitbundige emoties, een door het geloof verpeste jeugd op het platteland en seks met een al dan niet slecht geweten. Van de Wetering heeft zelf de ambitie gehad om ooit nog eens een echte roman te schrijven. Dat is hem niet gelukt. Een reden daarvoor zou kunnen zijn dat hij er zelf niet in slaagde om zichzelf in dienst te stellen van de personen in zijn verhalen. Alleen zo krijgen de personen een eigen leven en kunnen ze de lezer overtuigen. Van de Wetering had wel een creatieve fantasie, maar hij was verder nogal egocentrisch van aard. Mijn eigen ervaring met het lezen van het werk van Van de Wetering is dat de verhalen wel leuk zijn verzonnen, maar dat ze niet echt pakkend zijn, niet echt uit het leven gegrepen.

De lezer moet zelf maar uitmaken of er veel zen in het werk van Van de Wetering is terug te vinden. Hij was de eerste die in Nederland zijn eigen directe ervaringen met zenboeddhisme publiceerde, daaraan dankt hij zijn bekendheid. Ik vind het echter opmerkelijk dat hij aan het einde van zijn leven van het boeddhisme afscheid heeft genomen, net zoals overigens zijn eigen mentor en de Nederlandse filosoof Jan Bor. Ligt dit misschien aan het zenboeddhisme, of aan de Japanse cultuur, of aan het kloosterleven dat gemakkelijk kan vervallen tot een discipline omwille van de discipline, of aan de koan-methode? Het is niet aan mij om hier en nu op deze vragen een antwoord te geven, maar het is misschien wel de moeite waard om er eens diepgaand over na te denken en het te bediscussiëren. Hierbij kan het werk van Van de Wetering een belangrijke bijdrage leveren en we mogen Marjan Beijering er dankbaar voor zijn dat ze dit zo consciëntieus en leesbaar op schrift heeft gesteld.

Marjan Beijering: Op zoek naar het ongerijmde, Leven en werk van Janwillem van de Wetering (19312008), Asoka 2021, paperback, 318 bladzijden.
Omslagfoto privé archief Thera van de Wetering.

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk, Pakhuis van Verlangen, Zen Tags: afscheid boeddhisme, amsterdam, Asoka, biografie, Daitokuji zenklooster, de lege spiegel, Grijpstra en De Gier, Het dagende niets, Jan Bor, Janwillem van de Wetering, Japan, Marjan Beijering, Moonspring Hermitage in Maine, ongerijmde, reservepolitie, Sir Alfred Ayer, VS

Lees ook:

  1. Bio Janwillem van de Wetering – ‘koopman of zendeling’
  2. ‘Wees een licht voor jezelf’
  3. Hoe Rotterdams was de spiritualiteit van Janwillem van de Wetering?
  4. Marjan Beijering schenkt onderzoeksmateriaal over Janwillem van de Wetering aan NBA

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.