SPIN

Vliegenvangers, hoe verloopt de ontmoeting tussen een leraar in zijn web en een bezoekende leerling? Doorgaans probeert de bezoeker het web van de leraar uit door te plukken aan een van de spandraden of op een kruisverbinding aan de rand van het net te springen alsof het een trampoline is. Allemaal om de zwakke plekken in het weefsel van de leraar peilen.

Een goede leraar doorziet dat en maakt er korte metten mee, waarop de leerling buigt of een intelligent klinkende vraag stelt. Zo’n vraag gaat dan over de trekkracht van de spindraden, of over het onderhoud van de spindop, of over het dieet met het ideale proteïne-gehalte. De betere leraar doorziet ook dat en slaat de leerling met diens vraag om de oren.

Nogal wat leerlingen prijzen na zo’n oorwassing de betere leraar als de beste leraar die er maar te vinden is. De oprechte leraar maakt ook met dat foefje korte metten. Hij doet z’n overall uit en toont zijn broze ledematen. Het handjevol leerlingen die het opbrengen om de voorstelling tot einde aan te zien zeggen dan wijsneuzerig ’Oh, dat is het dus’ en hopen bevorderd te worden tot assistent-webmeester.

Wat staan jullie me aan te gapen? Vort, pak de draad op en terug naar je web.

 

Categorieën: Fabels, Boeddhisme
Tags: , , , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk

Menu