• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Leonie Drost – vrije val

Leonie Drost – vrije val

10 september 2019 door gastauteur

Het is al donker aan het worden als ik alleen door de straat loop waar ik normaal met onze hond wandelde. Ik kijk door de verlichte ramen naar binnen en stel me voor hoe de levens er uit zien van de mensen die zich in de huizen bevinden. Ik krijg het koud, krimp een beetje ineen en wandel door.

Drie jaar geleden had ik me aangesloten bij de sangha nadat ik toevlucht had genomen. Het was mijn eerste retraite. Ik had me er zomaar ineens voor aangemeld zonder te weten wat ik daar zocht. Niet eerder had ik me bezig gehouden met het boeddhisme.

Ongeveer een jaar daarvoor had ik uit het niets uitgeroepen naar mijn man dat dit het leven zou zijn waarin ik alle karma op zou gaan lossen. Ik had niet geweten waar deze opmerking vandaan kwam, wel dat ik het meende. Mijn man reageerde niet.

Op de retraite heb ik hard gehuild nadat ik de leiding had verteld dat ik toevlucht wilde nemen. Ik had gemompeld dat ik alles kwijt zou raken. Hoe moest ik dit vertellen aan mijn man en kinderen? Ik werd gerustgesteld en gefeliciteerd. Het voelde niet passend. Er werd gezegd dat dzogchen de snelle route was naar verlichting. Ik wist niet wat ik me er bij voor moest stellen, Verlichting. Het klonk als een onweerswolk die dreigend boven mijn hoofd hing.

Nu liep ik alleen door de straat. Mijn man woonde inmiddels samen met zijn nieuwe vriendin. Hij was vertrokken nadat hij verliefd was geworden op een moeder van school. Mijn kinderen woonden daar de helft van de tijd. Van mijn schoonfamilie had ik al twee jaar niets meer gehoord. Over een maand zou ik verhuizen naar een eigen woning.

Ik had 3 jaar lang alle retraites bezocht en zoveel mogelijk de sangha bezocht. Ik had mijn best gedaan mijn nieuwe pad vorm te geven door de dingen te doen die daar bij hoorden. Ik had geen idee welke kant ik nu uit moest en had houvast gezocht bij de sangha door ze te zien als mijn spirituele familie en te zoeken naar informatie en steun.

Terwijl ik verder wandelde in het donker bedacht ik me dat ik al maanden niet naar de beoefening was gegaan. De geborgenheid en veiligheid die ik er had gezocht, had ik niet gevonden. De andere sangha bleken al net zo zoekende te zijn als ikzelf. Degene waar ik een spirituele connectie mee dacht te voelen, vond me een mental case. Teleurgesteld had ik me afgewend en was weggebleven.

Geld om naar retraites te gaan had ik niet meer. Mijn geld was opgegaan aan de advocaat nadat ik twee jaar lang in een vechtscheiding had gezeten. Mijn boosheid had me al die tijd op de been gehouden. Nu was ook de boosheid er niet meer. De controle die ik al die tijd meende te hebben over mijn leven bleek een illusie. Ook al wilde ik het niet, de zekerheden waren één voor één uit mijn leven verdwenen. Mijn huwelijk, mijn identiteit als moeder en partner, mijn financiële zekerheid, mijn huis, mijn leefomgeving, mijn familie, mijn beeld van de sangha als spirituele familie, het was allemaal weg. Zelfs de gewoonte die ik mijn leven lang had gehad om de strijd aan te gaan en die me al die tijd had geholpen om te overleven, was verdwenen.

De vergankelijkheid van mijn leven en alles wat daar onderdeel van uitmaakte trof me als een mokerslag. Als de Leonie en het leven zoals ik haar definieerde, niet meer bestonden en misschien wel nooit echt bestaan hadden, welk houvast was er dan nog? De wens die al maanden sluimerend aanwezig was, kwam in volle helderheid naar boven. Ik wilde niet meer in deze illusie zijn. Het touw waar ik me al die tijd krampachtig aan vast had gehouden, was één voor één ontrafeld en ik had uiteindelijk losgelaten.

Ik wilde dood maar deed het niet. Natuurlijk niet, want ik had kinderen. Voor mezelf had ik het geen enkel probleem gevonden. Al maanden was ik somber en voldeed ik aan alle criteria voor een depressie. De ommekeer kwam toen ik me realiseerde dat ik al dood was gegaan. De Leonie zoals ik haar kende was er niet meer. In de drie jaar dat ik een leerling was van de 7e Dzogchen Rinpoche, waren mijn angsten, mijn onzekerheden, mijn gewoontes en denkpatronen stuk voor stuk naar voren gekomen en uitgedaagd. In een hoog tempo en niet op de meest zachtzinnige manier. Uiteindelijk had ik de strijd opgegeven en had ik er niet meer aan vast kunnen houden. Ik was moe geweest van de situatie, maar vooral moe van mijn eigen geest. Ik had het touw los gelaten en was in een vrije val terecht gekomen.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dzogchen, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht Tags: 7e Dzogchen Rinpoche, eenzaamheid, Leonie Drost, sangha, scheiding

Lees ook:

  1. Sangha: let come, let go
  2. Illusie
  3. ‘Als je je mind eenmaal meer en meer herkent, is dat best ontnuchterend’
  4. Boeddhistisch consulent Manu Grisar en de gevolgen van quarantaine

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    10 september 2019 om 15:31

    Heftig allemaal, Leonie. Ik ben zelf ook dzogchenpractitioner (Namkhai Norbu Rinpoche) en mij hebben beoefening zowel als de sangha juist geholpen om te zien hoe ongelooflijk relatief het samsarische bestaan is.
    Maar het touw loslaten, dat lijkt me goed nieuws. Er is namelijk niets om je aan vast te houden en dit lijkt me het moment om dat te zien.

    • Leonie Drost zegt

      11 september 2019 om 18:37

      Dank je wel voor je mooie aanvulling Henk. Ik ben ook blij met deze ervaringen. Ze hebben me geholpen om een helderder zicht te krijgen. Er is ook niets om je aan vast te houden. Toen ik ineens alles kwijt raakte, kwam het zicht dat het illusie is. Er was feitelijk niks aan de hand. Wil niet zeggen dat ik niet toch steeds opnieuw weer vastgrijp. Maar de momenten dat ik het niet doe, worden wel talrijker.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    11 september 2019 om 08:37

    Waar hebben jullie het over? Het loslaten van het touw…
    Wat bedoel je dan precies?
    Serieus las ik “vrije val”. Serieus las ik de reactie van Henk van Kalken.

    Er is wel heel veel om je aan vast te houden. Probeer je best te doen. Zen je in..zet je in. Doe je best om te leven.
    Het is zeer de moeite waard.
    Met groet.

    • Henk van Kalken zegt

      11 september 2019 om 12:45

      Niet het leven loslaten… maar beseffen – zeker voor een dzogchenpractitioner – dat er niets is om je aan vast te houden. Geen touwen, geen handvatten, geen verdriet, geen geluk.

  3. Gerry Verbeek zegt

    11 september 2019 om 18:05

    Dag Leonie, mooie tekst schrijf jij daar. Het raakt mij. Je toevlucht tot …
    Verdriet, pijn en tranen? ‘Pain is inevitable, suffering is optional’. Fijn te weten dat jij net als ik ook aan het oud karma ruimen bent.
    Lekker samen puinruimen … hoppekee weg ermee. Dat schept nog meer RUIMTE voor onze vrije val …Dankjewel! Gerry

  4. Leonie Drost zegt

    11 september 2019 om 18:24

    Precies, dat is het. En dat kunnen geeft een enorm gevoel van vrijheid!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.