• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Wat de Boeddha niet gezegd heeft

Wat de Boeddha niet gezegd heeft

11 juli 2019 door Kees Moerbeek

Spreuken die aan de Boeddha worden toegeschreven vind je overal, op wenskaarten, op mokken, op T-shirts en wat al niet meer. De meeste daarvan heeft de Boeddha niet gezegd, kan hij nooit hebben gezegd. Bodhipaksa, auteur en boeddhistische leraar legt zich toe op het screenen van zogeheten uitspraken van de Boeddha. Hij schreef er kort geleden een boekje over: I can’t believe it’s not Buddha. In dit artikel twee van Bodhipaksa’s voorbeelden. Thanissaro Bhikkhu voegt er twee aan toe uit zijn artikel 7 Things the Boeddha never said.

Voorbeeld een van Bodhipaksa: ‘As rain falls equally on the just and unjust, do not burden your heart with judgements but rain your kindness equally upon all.’ Vrij vertaald: ‘Omdat regen precies zo valt op rechtvaardigen en onrechtvaardigen, bezwaar daarom je hart niet met oordelen over de regen, maar laat je vriendelijkheid gelijkelijk zo regenen op allen.’

Bodhipaksa zocht en ontdekte dat het eerste deel van deze quote een aanpassing is van Matthew 5:45 (King James Bible KJB). In onze Statenbijbel: ‘… want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.’ Het tweede deel van de veronderstelde komt mogelijk uit de Mahayana-boeddhistische Hartsoetra .

Voorbeeld twee van Bodhipaksa: ‘Place no head above your own. Vertaald: Zet geen hoofd boven dat van jezelf.

Zeer vrij vertaald: ‘Niemand weet iets beter dan jijzelf.’ Daarover gaat deze aangehaalde uitspraak van de negende Chinese Chan-leraar Lin-chi I-hsüan (Rinzai) niet. Iemands hoofd op je eigen hoofd plaatsen wil volgens Bodhipaksa zeggen dat je door de ogen van iemand anders naar ervaringen kijkt, in plaats van je eigen ervaring te gebruiken als basis van inzicht. Wat de Boeddha bedoelt is dat je zijn lering toepast en ervaart, in plaats van het alleen maar te begrijpen en te geloven.

Bodhipaksa raadt aan het slot van zijn boek iedereen aan goed na te denken alvorens een zogeheten boeddhistische quote door te sturen: ‘Google voor je iets deelt.’

Grote leugens

Pali-vertaler Thanissaro Bhikkhu schreef in Lion’s roar (2017) 7 Things the Buddha Never Said. Hieronder twee voorbeelden van nepuitspraken.

Voorbeeld een van de bhikkhu: ‘Life is suffering.’ Vertaald: Leven is lijden.

Dat de Boeddha zoiets beweerde is een leugen, schrijft de bhikkhu. De uitspraak zou een samenvatting zijn van de Eerste Edele Waarheid, maar ‘leven’ komt niet voor in de lijst oorzaken van lijden. De andere edele waarheden geven zelfs aan dat leven juist méér is dan lijden. En niet te vergeten: er is een weg is uit het lijden en dat is het Achtvoudige Pad!

Voorbeeld twee van de bhikkhu: ‘There is no self.’ Vertaling: Er is geen ‘ik’ (‘self’).

Dit is volgens Thanissaro Bhikkhu de andere grote leugen. De enige keer dat de Boeddha recht voor zijn raap is gevraagd of er al dan niet iets als een ‘ik’ bestaat, weigerde hij te antwoorden (Samyutta Nikaya 44.10). Dat de Boeddha onderwees over niet-zelf (annata) is bedoeld om gehechtheid te overstijgen. De geest heeft namelijk de neiging om zich vast te klampen aan zaken door ze te claimen als ‘mijn’ en ‘mij’.

De bhikkhu schrijft vervolgens in zijn artikel dat de Boeddha ook nooit heeft beweerd dat er geen ‘afgescheiden zelf’ bestaat. De Ontwaakte weigerde namelijk betrokken te worden in een discussie over het al of niet bestaan van deze of gene ‘ik’. Dit is zinloos en leidt tot een zoektocht dat lijden veroorzaakt.

Goede Leer

Leuk en boeiend en nuttig om zogeheten uitspraken van de Verhevene tegen het licht te houden. Er is meer, namelijk het behoud van de Dharma. Pali-vertaler Jan de Breet haalt in zijn Citaat van het Magazine VvB van juni 2016 de Ontwaakte aan: ‘Van een goed vastgestelde letterlijke tekst is de betekenis goed af te leiden. Dit leidt tot (red.) het blijven bestaan, tot het niet in vergetelheid raken, tot het niet verdwijnen van de goede Leer.’ De Boeddha (ca. 490-410 v.Chr.), Aṅguttara-Nikāya I 59 (sutta 2.20)

Bronnen
Bodhipaksa. I can’t believe it’s not Buddha. Berkely: Parallax Press, 2018
Thanissaro Bhikkhu. 7 Things the Buddha never said. Lion’s roar, September 2017

Categorie: Achtergronden, Apart, Boeddhisme Tags: Boeddha, Geen Zelf, geest, gezegdes, ik, Kees Moerbeek, lijden, mij, mijn, uitspraken, zelf

Lees ook:

  1. Besta ik, of besta ik niet?
  2. Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
  3. Hoe kan ik aan mezelf werken als ik geen zelf heb?
  4. Guy Dubois – Spontaan ontwaken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robq zegt

    12 juli 2019 om 18:02

    Dank u – zeer nuttig. robq

  2. MaartenD zegt

    15 juli 2019 om 16:33

    Zeker een aardige recensie. In dit verband kennen we in het Engels sinds jaar en dag fakebuddhaquotes.com.

    Met warme groet,

    Maarten

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.