In het blad ‘Medisch Contact’ zat deze keer een bijlage voor een congres ‘Mindfulness in de zorg’. Mindfulness is de zevende stap op het achtvoudige boeddhistische pad die door de boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh als belangrijke stap werd benadrukt om inzicht te verwerven. Hij zei: ‘Loslaten geeft ons vrijheid en vrijheid is de enige voorwaarde voor geluk. Als we ons in ons hart nog steeds vastklampen aan iets – woede, angst of bezittingen – kunnen we niet vrij zijn.’

Maar de eerste stap van het boeddhistisch pad gaat al over mindfulness ‘ juiste begrip / juiste inzicht (pali: samma ditthi)’ Het hele boeddhisme gaat over ‘zien waar het om draait’, inzicht, bewustzijn, gewaarwording, ontwaken. Volgens de legende heeft diegene die het boeddhisme in het leven heeft geroepen zijn kleding geruild met die van een bedelaar. Is zelf als bedelaar van aalmoezen gaan leven. Ik denk dat Thich Nhat Hanh deze levensstijl vertolkt in: ‘Loslaten geeft ons vrijheid en vrijheid is de enige voorwaarde voor geluk. Als we ons in ons hart nog steeds vastklampen aan iets – woede, angst of bezittingen – kunnen we niet vrij zijn.’

Terug naar mindfulness in de zorg. Ik denk niet dat Boeddha € 310,- excl. btw gevraagd heeft voor zijn lezing in het hertenpark. Waar is het mis gegaan? Wanneer is het boeddhisme handelswaar geworden.

Ik heb een boekje met een toespraak van het indianenopperhoofd Seatlle in mijn boekenkast staan. De toespraak is gericht aan president Franklin Pierce die het land van de Dwamish-Indianen wil kopen. Dit is een gedeelte uit zijn toespraak.

Het grote Opperhoofd in Washington heeft gesproken: hij wenst ons land te kopen. Het grote Opperhoofd heeft ook woorden gesproken van vriendschap en vrede. Dat is zeer goed van hem, omdat we weten dat hij ónze vriendschap niet nodig heeft. Maar wij zullen over zijn aanbod beraadslagen, want wij weten dat als wij ons land niet verkopen, de blanke man met zijn geweren komt en het in bezit neemt.

Hoe kun je de lucht, de warmte van het land kopen of verkopen? Dat is voor ons moeilijk te bedenken. Als wij de prikkeling van de lucht en het kabbelen van het water niet kunnen bezitten, hoe kunt u het van ons kopen? Wij zullen hierover op onze tijd een beslissing nemen.

Elk stuk van dit land is heilig voor mijn volk. Iedere spar, die glanst in de zon, elk zandstrand, elke nevel in de donkere bossen, elke open plaats, elke zoemende bij is heilig in de gedachten en herinnering van mijn volk. Het sap dat in de boom opstijgt draagt de herinnering van de rode man.

Ik denk dat de lezing van Seatlle over mindfulness gaat, over helderheid van geest.

Als je leven door hebzucht een puinhoop is geworden is de oplossing simpel, je hebzucht loslaten. Je leven weer op orde trachten te krijgen zal de chaos alleen maar vergroten.

Categorieën: Mindfulness, Zeshin van der Plas, Boeddhisme, Zen
Tags: , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

13 reacties op Waar is het mis gegaan?

  1. Kay schreef:

    Nu er een congres over mindfulness in de gezondheidszorg komt, is het noodzakelijk om te zien wat de wetenschappelijke effecten van mindfulness zijn. Zover ik heb kunnen nagaan wordt het effect van mindfulness minder aantoonbaar als het wetenschappelijk onderzoek kwalitatief beter is en de mensen het langer beoefenen.

    De mindfulness beoefening laat zien dat er een splitsing in de hersenen plaats vindt tussen het achterste gedeelte van de hersenen en het voorste gedeelte die ook te zien zijn bij mensen met hersenziekten als dementie, psychoses, schizofrenie. In plaats voor meer integratie van het defaultnetwerk zorgt mindfulness voor minder integratie.

    • kees moerbeek schreef:

      Het is nogal wat dat je suggereert dat er mogelijk een verband zou kunnen bestaan tussen dementie, psychoses, dementie en mindfulness. Over wat mindfulness zou zijn en de effecten ervan bestaat een verschil van mening. Wat is de bron van je kennis?

      Kay, graag wetenschappelijke onderbouwing voor je opmerking:’In plaats voor meer integratie van het defaultnetwerk zorgt mindfulness voor minder integratie.’

      Er is kritiek mogelijk op de mindfulness-hype, maar laten we het in vredesnaam zuiver houden en niet zomaar wat roepen, Kay.

      Namo Guanshiyin pusa!

  2. G.J. Smeets schreef:

    Zeshin,
    De roemruchte “toespraak van het indianenopperhoofd Seatll” in je boekenkast is een tekst van filmscript schrijver Ted Perry die de tekst maakte voor een ecologische documentaire in de jaren ’70 vorige eeuw. Later betuigde hij zijn spijt voor zijn fopperij. Voor details zie https://en.wikipedia.org/wiki/Chief_Seattle
    Wat Chief Seattle werkelijk gezegd heeft is onbekend. Lijkt in dat opzicht dus op Gautama Shakyamuni.

    Overigens kan ik me geheel vinden in je conclusie waarmee je het stuk eindigt.

    • zeshin schreef:

      Wie de tekst ook moge geschreven hebben, een indiaan, Boeddha of Plato de tekst heeft mij geholpen om mijn standpunt duidelijk te maken en ik ben de schrijver, (wie dat ook moge zijn) dank verschuldigd. Ik ben blij dat je mijn standpunt deelt.

      Zeshin

      • kees moerbeek schreef:

        Nou, nou, nou je weet toch wel wie je bent, Zeshin? Of heb je teveel aan mindfulness gedaan? :-)

  3. G.J. Smeets schreef:

    “Wanneer is het boeddhisme handelswaar geworden?”

    Wel Zeshin, meteen toen Gautama Shakyamuni als zelfverklaarde leraar ging preken is het handelswaar geworden. Weliswaar zonder winstoogmerk maar evengoed handelswaar. In ruil voor bed, brood en bad [‘dana’ heet dat in boeddhistische kringen] vertelde hij het verhaal dat hij te vertellen had. Vanaf het begin is het boeddhisme ruilhandel geweest. Niks mis mee wat mij betreft maar het is en blijft handel met bijbehorende handjeklap. Lees er ook de momenteel lopende en informatieve serie ’Sociale aspecten van het vroege boeddhisme’ maar op na.

    Overigens: ik heb je gewezen op het Broodje Aap waarmee je aankwam over de ‘toespraak’ van Chief Seattle. Je doet dat naar mijn smaak & inzicht bagatelliserend af. Er is gewoon een aanwijsbare auteur met naam en toenaam van een tekst die jou kennelijk behulpzaam is geweest. Te meer daar je hem “dank verschuldigd” [jouw woorden] bent.

  4. H.Molenaar schreef:

    “Ik denk niet dat Boeddha € 310,- excl. btw gevraagd heeft voor zijn lezing in het hertenpark. Waar is het mis gegaan? Wanneer is het boeddhisme handelswaar geworden.”

    Ik denk dat dit een essentiele vraag is. Laag gewortelde uitzuigers misbruiken volgens mij elke heiligheid om zelfzuchtig gewin te betrachten. Als we de Dharma zuiver willen houden is en blijft het gratis en veilig, helaas is de realiteit vandaag de dag dat bijna iedereen daaraan verdient. De meest onbeschofte en extreem zwaar criminele uitbuitingen en mishandelingen vinden zo ver ik weet plaats in Azie waar corrupte wetteloosheid vrij spel hebben. We kunnen naief zijn en blijven maar de realiteit is helaas bitter hard. Het wordt hoognodig tijd om onze ogen te openen en in verzet te komen.

  5. Pieter van der Zouwen schreef:

    zeshin zal bedoelen: excuses dat ik onjuist sprak. Ook: verwar mindfulness (een mind-techniek) niet met boeddhisme (een religie). Voor onderricht in een techniek is geld vragen in het westen heel gewoon. Maar je hebt wel gelijk dat geld veelal een probleem is voor het boeddhisme, want we hebben geen bedelmonniken.

Menu