• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Waar is het mis gegaan?

Waar is het mis gegaan?

6 juli 2019 door Zeshin van der Plas

In het blad ‘Medisch Contact’ zat deze keer een bijlage voor een congres ‘Mindfulness in de zorg’. Mindfulness is de zevende stap op het achtvoudige boeddhistische pad die door de boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh als belangrijke stap werd benadrukt om inzicht te verwerven. Hij zei: ‘Loslaten geeft ons vrijheid en vrijheid is de enige voorwaarde voor geluk. Als we ons in ons hart nog steeds vastklampen aan iets – woede, angst of bezittingen – kunnen we niet vrij zijn.’

Maar de eerste stap van het boeddhistisch pad gaat al over mindfulness ‘ juiste begrip / juiste inzicht (pali: samma ditthi)’ Het hele boeddhisme gaat over ‘zien waar het om draait’, inzicht, bewustzijn, gewaarwording, ontwaken. Volgens de legende heeft diegene die het boeddhisme in het leven heeft geroepen zijn kleding geruild met die van een bedelaar. Is zelf als bedelaar van aalmoezen gaan leven. Ik denk dat Thich Nhat Hanh deze levensstijl vertolkt in: ‘Loslaten geeft ons vrijheid en vrijheid is de enige voorwaarde voor geluk. Als we ons in ons hart nog steeds vastklampen aan iets – woede, angst of bezittingen – kunnen we niet vrij zijn.’

Terug naar mindfulness in de zorg. Ik denk niet dat Boeddha € 310,- excl. btw gevraagd heeft voor zijn lezing in het hertenpark. Waar is het mis gegaan? Wanneer is het boeddhisme handelswaar geworden.

Ik heb een boekje met een toespraak van het indianenopperhoofd Seatlle in mijn boekenkast staan. De toespraak is gericht aan president Franklin Pierce die het land van de Dwamish-Indianen wil kopen. Dit is een gedeelte uit zijn toespraak.

Het grote Opperhoofd in Washington heeft gesproken: hij wenst ons land te kopen. Het grote Opperhoofd heeft ook woorden gesproken van vriendschap en vrede. Dat is zeer goed van hem, omdat we weten dat hij ónze vriendschap niet nodig heeft. Maar wij zullen over zijn aanbod beraadslagen, want wij weten dat als wij ons land niet verkopen, de blanke man met zijn geweren komt en het in bezit neemt.

Hoe kun je de lucht, de warmte van het land kopen of verkopen? Dat is voor ons moeilijk te bedenken. Als wij de prikkeling van de lucht en het kabbelen van het water niet kunnen bezitten, hoe kunt u het van ons kopen? Wij zullen hierover op onze tijd een beslissing nemen.

Elk stuk van dit land is heilig voor mijn volk. Iedere spar, die glanst in de zon, elk zandstrand, elke nevel in de donkere bossen, elke open plaats, elke zoemende bij is heilig in de gedachten en herinnering van mijn volk. Het sap dat in de boom opstijgt draagt de herinnering van de rode man.

Ik denk dat de lezing van Seatlle over mindfulness gaat, over helderheid van geest.

Als je leven door hebzucht een puinhoop is geworden is de oplossing simpel, je hebzucht loslaten. Je leven weer op orde trachten te krijgen zal de chaos alleen maar vergroten.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Mindfulness, Zen, Zeshin van der Plas Tags: commercie, grondverkoop, indianen, Seatlle, zeshin, zorg

Lees ook:

  1. Zeshin – kon het altijd maar zo blijven
  2. Zeshin – Thuis is waar je hart is
  3. Zeshin – Buiten woorden en geschriften om
  4. Een met kannon sama

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    6 juli 2019 om 10:16

    Nu er een congres over mindfulness in de gezondheidszorg komt, is het noodzakelijk om te zien wat de wetenschappelijke effecten van mindfulness zijn. Zover ik heb kunnen nagaan wordt het effect van mindfulness minder aantoonbaar als het wetenschappelijk onderzoek kwalitatief beter is en de mensen het langer beoefenen.

    De mindfulness beoefening laat zien dat er een splitsing in de hersenen plaats vindt tussen het achterste gedeelte van de hersenen en het voorste gedeelte die ook te zien zijn bij mensen met hersenziekten als dementie, psychoses, schizofrenie. In plaats voor meer integratie van het defaultnetwerk zorgt mindfulness voor minder integratie.

    • kees moerbeek zegt

      6 juli 2019 om 15:50

      Het is nogal wat dat je suggereert dat er mogelijk een verband zou kunnen bestaan tussen dementie, psychoses, dementie en mindfulness. Over wat mindfulness zou zijn en de effecten ervan bestaat een verschil van mening. Wat is de bron van je kennis?

      Kay, graag wetenschappelijke onderbouwing voor je opmerking:’In plaats voor meer integratie van het defaultnetwerk zorgt mindfulness voor minder integratie.’

      Er is kritiek mogelijk op de mindfulness-hype, maar laten we het in vredesnaam zuiver houden en niet zomaar wat roepen, Kay.

      Namo Guanshiyin pusa!

      • Kay zegt

        6 juli 2019 om 17:20

        Kees, http://www.cambridge.org/core/journals/acta-neuropsychiatrica/article/functional-neural-correlates-of-mindfulness-meditations-in-comparison-with-psychotherapy-pharmacotherapy-and-placebo-effect-is-there-a-link/BD66AE0FFB3F7BA511757ED2DBB6FAE4

        Dit een van artikelen dat laat zien dat de activiteiten vooral in het achterste gedeelte plaats vindt tijdens mindfulness, de activiteit in het voorste gedeelte neemt af. Het voorste gedeelte heeft te maken met het besturingsnetwerk dat het leven reguleert en richting geeft. Er vindt een ontkoppeling plaats met de levende werkelijkheid. Het geintergreerde defaultnetwerk komt meer onder druk te staan ten voordele van een meer activeren van emotionele gebied van de hersenen tijdens mindfulness. Misschien lijkt dat een voordeel, maar is dat werkelijk zo? Mindfulness is niet goed onderzocht ook al zijn er veel papers, de kwaliteit ervan is onder de maat. Mijn conclusie is dat mindfulness versterkt het defaultnetwerk niet en kan tot ernstige ongelukken leiden. Dementie, psychoses en schizofrenie komen voort uit een verzwakt defaultnetwerk. Een bewuste verzwakking van het defauftnetwerk doet daar niets aan af.

        • kees moerbeek zegt

          7 juli 2019 om 19:27

          Kun je ons even aangeven welke papers ondermaats zijn en waarom, Kay?
          Ik wil niet vervelend doen, maar wat zijn je kwalificaties?

      • Gerry Verbeek zegt

        7 juli 2019 om 09:38

        Wetenschappelijk bewezen! Mindfullness leidt tot mindLESSness. Heerlijk die leegte.

  2. G.J. Smeets zegt

    6 juli 2019 om 12:24

    Zeshin,
    De roemruchte “toespraak van het indianenopperhoofd Seatll” in je boekenkast is een tekst van filmscript schrijver Ted Perry die de tekst maakte voor een ecologische documentaire in de jaren ’70 vorige eeuw. Later betuigde hij zijn spijt voor zijn fopperij. Voor details zie https://en.wikipedia.org/wiki/Chief_Seattle
    Wat Chief Seattle werkelijk gezegd heeft is onbekend. Lijkt in dat opzicht dus op Gautama Shakyamuni.

    Overigens kan ik me geheel vinden in je conclusie waarmee je het stuk eindigt.

    • zeshin zegt

      6 juli 2019 om 15:09

      Wie de tekst ook moge geschreven hebben, een indiaan, Boeddha of Plato de tekst heeft mij geholpen om mijn standpunt duidelijk te maken en ik ben de schrijver, (wie dat ook moge zijn) dank verschuldigd. Ik ben blij dat je mijn standpunt deelt.

      Zeshin

      • kees moerbeek zegt

        6 juli 2019 om 18:00

        Nou, nou, nou je weet toch wel wie je bent, Zeshin? Of heb je teveel aan mindfulness gedaan? :-)

  3. G.J. Smeets zegt

    6 juli 2019 om 19:05

    “Wanneer is het boeddhisme handelswaar geworden?”

    Wel Zeshin, meteen toen Gautama Shakyamuni als zelfverklaarde leraar ging preken is het handelswaar geworden. Weliswaar zonder winstoogmerk maar evengoed handelswaar. In ruil voor bed, brood en bad [‘dana’ heet dat in boeddhistische kringen] vertelde hij het verhaal dat hij te vertellen had. Vanaf het begin is het boeddhisme ruilhandel geweest. Niks mis mee wat mij betreft maar het is en blijft handel met bijbehorende handjeklap. Lees er ook de momenteel lopende en informatieve serie ’Sociale aspecten van het vroege boeddhisme’ maar op na.

    Overigens: ik heb je gewezen op het Broodje Aap waarmee je aankwam over de ‘toespraak’ van Chief Seattle. Je doet dat naar mijn smaak & inzicht bagatelliserend af. Er is gewoon een aanwijsbare auteur met naam en toenaam van een tekst die jou kennelijk behulpzaam is geweest. Te meer daar je hem “dank verschuldigd” [jouw woorden] bent.

  4. H.Molenaar zegt

    6 juli 2019 om 19:36

    “Ik denk niet dat Boeddha € 310,- excl. btw gevraagd heeft voor zijn lezing in het hertenpark. Waar is het mis gegaan? Wanneer is het boeddhisme handelswaar geworden.”

    Ik denk dat dit een essentiele vraag is. Laag gewortelde uitzuigers misbruiken volgens mij elke heiligheid om zelfzuchtig gewin te betrachten. Als we de Dharma zuiver willen houden is en blijft het gratis en veilig, helaas is de realiteit vandaag de dag dat bijna iedereen daaraan verdient. De meest onbeschofte en extreem zwaar criminele uitbuitingen en mishandelingen vinden zo ver ik weet plaats in Azie waar corrupte wetteloosheid vrij spel hebben. We kunnen naief zijn en blijven maar de realiteit is helaas bitter hard. Het wordt hoognodig tijd om onze ogen te openen en in verzet te komen.

  5. Pieter van der Zouwen zegt

    7 juli 2019 om 09:37

    zeshin zal bedoelen: excuses dat ik onjuist sprak. Ook: verwar mindfulness (een mind-techniek) niet met boeddhisme (een religie). Voor onderricht in een techniek is geld vragen in het westen heel gewoon. Maar je hebt wel gelijk dat geld veelal een probleem is voor het boeddhisme, want we hebben geen bedelmonniken.

    • zeshin zegt

      7 juli 2019 om 11:27

      Pagina 5 van deze link

      https://zencentrum.nl/wp-content/uploads/2019/06/Nieuwsbrief-juni-2019.pdf

      • Joop Ha Hoek zegt

        7 juli 2019 om 12:12

        De richtlijnen voor reacties in het BD staan linken (verwijzingen naar) niet of bij hoge uitzondering toe. Vertel in je eigen woorden wat je wil zeggen. Vanaf nu gaan we streng de hand houden aan ons beleid.
        Joop Hoek, uitgever.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 30 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 30 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 31 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – Meditatietechnieken
  • Haiku
  • Interregionale bijeenkomst Tibetaanse groeperingen  in Barcelona
  • Millennial boeddhistische nonnen beoefenen een verboden -gewelddadige- vaardigheid
  • de Boeddhistische blik — Walk with me

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens