• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Petitie – Shambhala: Bescherm meditatiestudenten tegen schade door lokale centra te scheiden van Shambhala International

Petitie – Shambhala: Bescherm meditatiestudenten tegen schade door lokale centra te scheiden van Shambhala International

19 februari 2019 door de redactie

Op internet -change org.- is Tso Dawa een petitie gestart die gericht is aan de Shambhala Interim Board en 5 andere disciplines binnen Shambhala om lokale centra te scheiden van Shambhala International. Het doel is om 200 handtekeningen te verzamelen, vanmorgen hadden al 196 mensen de petitie ondertekend.

Probleem:

In de zomer van 2018 werd Osel Mukpo, de spirituele leider of “Sakyong” van Shambhala International, voor het eerst publiekelijk beschuldigd van seksueel wangedrag, inclusief mishandeling, van en tegen verschillende van zijn vrouwelijke studenten. Sommige van deze mishandelingen werden verder naar verluidt direct gefaciliteerd door de trouwe oudere studenten van Mukpo. Deze beschuldigingen werden voor het eerst openbaar gemaakt door het boeddhistische project Sunshine en hoewel er een onafhankelijke evaluatie is uitgevoerd om tot gemengde conclusies te komen, erkennen we in die evaluatie fundamentele structurele problemen. We vinden het leeuwendeel van deze beschuldigingen geloofwaardig. Zij bevestigen een reeds lang bestaand patroon van wangedrag door historische leiders van de organisatie. In het licht van deze onthulling moeten individuele Shambhala centra het einde van de Shambhala monarchie bepalen en zich formeel bevrijden van Shambhala International en de Mukpo familie om nieuwe en gevestigde meditatie studenten te beschermen tegen (emotionele en fysieke) schade.

Oplossing:

Shambhala International werd geïnspireerd door het streven van Chogyam Trungpa om seculiere meditatietraining breed toegankelijk te maken voor het grote publiek. De organisatie die uiteindelijk ontstond is een gecentraliseerd hiërarchisch lichaam. Het heeft talrijke lokale centra op verschillende continenten. Tienduizenden mensen over de hele wereld hadden hun eerste ervaring met meditatie en ontmoetten de dharma in deze centra, waardoor de organisatie een unieke prevalentie onder boeddhistische organisaties heeft.

Echter, Shambhala heeft ook een ongezonde en onhoudbare autoritaire organisatiecultuur voortgebracht; alle studenten zijn naar een enkele goeroe geleid die nu geconfronteerd wordt met ernstige beschuldigingen van seksueel wangedrag. Dit probleem werd goed beschreven in Ethan Nichtern’s verklaring over diens aftreden als Shastri kort nadat de beschuldigingen openbaar werden gemaakt.

In de afgelopen maanden zijn we op twee manieren diep geschokt door de reactie van de leiders van Shambhala. Ten eerste, door dit moment te framen als een soort collectief project van zelfrekening, heeft het een duidelijk en obsceen machtsmisbruik door de Sakyong en vele andere medeplichtigen verdoezeld. Ten tweede heeft de organisatie, door zich te verenigen met de bredere opkomende sociale beweging voor raciale, gender- en economische rechtvaardigheid, een berekende poging gedaan om te voorkomen dat de schade die het gevolg is van de gevaarlijke fusie van een toegankelijke onderwijsinstelling en een esoterisch autoritair orgaan direct wordt aangepakt en hersteld.

In de tweede plaats steunen we alle processen van institutionele zelfreflectie die echt rekening houden met echte kwesties van culturele vooringenomenheid, sociale vertegenwoordiging en ongelijkheid, maar we zien de huidige acties van SI als een cynische terugtrekking uit en ontduiking van de meer directe noodzaak om de eigen ongebruikelijke institutionele structuur en bijbehorende filosofie kritisch te onderzoeken, die samen een cultuur van schade en misbruik mogelijk hebben gemaakt en bevorderd. Osel Mukpo’s misstappen vertegenwoordigen een soort “derde staking” na het wangedrag van de voormalige leiders Thomas Rich en Chogyam Trungpa. We zijn vooral bezorgd dat SI’s slechte toe-eigening van een sociale beweging een smet werpt op het rechtvaardige werk van de vele actoren die zich te goeder trouw aan deze rechtvaardige zaak hebben gewijd.

Ondanks deze openbaringen blijven we de dharma- en Shambhala-leringen koesteren. We streven ernaar het goede en onverwoestbare van onze ervaringen in Shambhala te behouden, maar we kunnen onmogelijk in de huidige dubbele binding van verplichte loyaliteit aan wat in toenemende mate een gevaarlijke cultus lijkt te zijn, zodat we onze verbinding met onze eigen sangha’s kunnen behouden.

We roepen Shambhala International (SI) op om onmiddellijk actie te ondernemen om haar unieke institutionele structuur als organisatorisch centrum van zowel 1) een autoritaire esoterische traditie met een lichaam van gezworen toegewijde studenten die trouw zijn aan Mukpo, en 2) een zeer toegankelijke openbare educatieve meditatie-instelling te wijzigen. We hebben geen hoge verwachtingen.

Toch is dit uiteindelijk onze sangha, niet die van hen. Wij zijn Shambhala.

Wij geloven dat de publieke (buitenste) Shambhala lessen robuust genoeg zijn om een niet-hiërarchische praktijkgemeenschap te ondersteunen.

Daartoe roepen we individuele Shambhala centra op om te eisen dat SI de splitsing van de twee hierboven beschreven aspecten vergemakkelijkt door het erkennen en ondersteunen van de overgang van de centra naar volledige organisatorische en financiële autonomie. We hopen ook dat lokale centra hun eigen organisatiestructuren opnieuw zullen uitvinden op basis van een model van consensus en directe democratie. We worden aangemoedigd om te zien dat sommige centra docenten, zoals Lama Rod Owens en Lama Tsultrim Allione, uit andere stammen en tradities ontvangen en we hopen dat dit patroon een levensvatbare toekomst voor deze centra zal vormen, misschien samengebonden in een informeel consortium.

Meer informatie over de petitie http://chng.it/VKmj2yC9KH

 

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Misbruik Tags: beschuldigingen, petitie, Sakyong Mipham Rinpoche, scheiden lokale centra, Shambhala International, wangedrag

Lees ook:

  1. Petitie change.org – ‘Sakyong moet terugtreden’
  2. Grote druk en ontnemen functies leidden tot vertrek Sakyong Mipham
  3. BUN geschokt door onthullingen wangedrag boeddhistische leraren
  4. ‘Koning Mipham blijft de macht houden binnen Shambhala’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.