• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetanen bieden Tweede Kamer petitie aan

Tibetanen bieden Tweede Kamer petitie aan

23 april 2018 door de redactie

Op 25 april wordt Gedhun Choekyi Nyima, de 11e Panchen Lama van Tibet, 29 jaar. Die dag ‘viert’ hij zijn verjaardag in gevangenschap.

Op zesjarige leeftijd werd Gedhun Choekyi Nyima ontvoerd door China. Dat gebeurde net nadat de Dalai Lama hem erkende als de 11e Panchen Lama, de tweede belangrijkste boeddhistische leider van Tibet, na de Dalai Lama. Hij wordt nu al 23 jaar vermist. China weigert tot op de dag van vandaag informatie te geven over zijn verblijfplaats en welzijn.

In Nederland houden International Campaign for Tibet (ICT), Tibetanen en supporters een dag ervoor, op dinsdag 24 april op het Plein in Den Haag een speciale wake van 13.00 tot 14.30 uur voor de verjaardag en vrijlating van de Panchen Lama. ICT zal deze middag samen met de Tibetaanse gemeenschap en de Tibet Support Groep een petitie aanbieden bij de Tweede Kamer. In de petitie vraagt ICT de Kamerleden om er bij de Nederlandse regering op aan te dringen dat China als ondertekenaar van het VN-Mensenrechtenverdrag haar verplichtingen dient na te komen en zijn fundamentele rechten te respecteren. Ook zal ICT met klem oproepen om de Panchen Lama onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten, de verblijfplaats en welzijn van de Panchen Lama bekend te maken en toegang te verlenen tot de Panchen Lama aan de VN-waarnemers.

Aan het einde van de middag zal ICT de verzamelde verjaardagwensen voor de Panchen Lama overhandigen aan de Chinese Ambassade in Den Haag.

Op 17 mei 1995, enkele dagen na zijn erkenning door de Dalai Lama als 11de Panchen Lama, ontvoerden de Chinese autoriteiten de zesjarige Panchen Lama en houden hem en zijn ouders sindsdien op een onbekende locatie vast. Ondanks talrijke verzoeken van de internationale gemeenschap verstrekt China geen informatie over zijn verblijfplaats of zijn welzijn.

Tsering Jampa, directeur International Campaign for Tibet: ‘De gedwongen verdwijning van de Panchen Lama en zijn ouders is een schokkend voorbeeld van hoe ver de Chinese regering gaat om het Tibetaanse volk te onderdrukken. Terwijl wij de 23 jaar durende verdwijning van Gedhun Choekyi Nyima markeren, verzoeken wij de internationale gemeenschap met klem om op zijn onmiddellijke vrijlating bij China aan te dringen. In het bijzonder dringen we bij de VN aan om zich opnieuw in te spannen om toestemming te krijgen van de Chinese autoriteiten om Gedhun Choekyi Nyima te bezoeken, om zo zijn gezondheid en veiligheid te bevestigen’.

De Chinese regering heeft tijdens tal van gelegenheden toegegeven dat Gedhun Choekyi Nyima wordt vastgehouden. Zijn voortdurende opsluiting werd in 2012 erkend door de VN Werkgroep inzake Gedwongen Verdwijningen in een verklaring met betrekking tot Gedhun Choekyi Nyima, bekend als de 11e Panchen Lama. ‘Hij verdween in 1995 toen hij zes jaar oud was. Hoewel de Chinese autoriteiten hebben toegegeven dat zij hem hebben opgepakt, weigerden zij continue om informatie over hem of zijn verblijfplaats te onthullen, hetgeen van zijn geval een gedwongen verdwijning maakt.”

Sinds 1995 hebben diverse regeringen toestemming gevraagd de Panchen Lama te mogen bezoeken, om zijn veiligheid en welzijn te controleren. Deze aanvragen werden door de Chinese autoriteiten geweigerd. Evenzo zijn de inspanningen van een aantal mensenrechtenmechanismen, met inbegrip van de VN-Commissie tegen Foltering, de VN-Commissie voor de Rechten van het Kind, alsmede de Speciale Rapporteur voor de Vrijheid van Godsdienst of Overtuiging, niet succesvol geweest.

Zon en maan

De Panchen Lama is de tweede meest belangrijke religieuze leider in het Tibetaanse boeddhisme en wordt vaak aangeduid als de maan en de Dalai Lama als de zon.

De  Chinese autoriteiten benoemden zelf Gyaincain Norbu als de 11e Panchen Lama en drong deze op aan de  Tibetaanse  bevolking, maar hij slaagde er niet in om het  respect en de erkenning van het   Tibetaanse volk te verwerven. China wil door  middel van de eigen benoemde Panchen Lama zijn illegale bezetting van Tibet legitimeren.

Pekings doel is om te herhalen wat zij met de Panchen Lama heeft gedaan. In 2007 gaf de Chinese   Communistische Partij een verordening / decreet uit; namelijk artikel nummer 5, een wet die haar in staat stelt om zich rechtstreeks te mengen in Tibetaanse religieuze zaken betreffende de erkenning van reïncarnaties van boeddhistische lama’s.
Dit is een poging om politieke en sociale controle over Tibetanen uit te oefenen via religieuze instellingen, het hart van het Tibetaanse leven. Tibetanen hebben zich negatief uitgesproken over deze verordening. Nu de Dalai Lama de tachtig is gepasseerd is Peking al begonnen met het debat over zijn opvolging.

Enerzijds hoopt Peking de politieke invloed van de Dalai Lama over het Tibetaanse volk te kunnen gebruiken door middel van deze verordening zogenaamd legitiem te kunnen claimen de volgende Dalai Lama aan te wijzen. Anderzijds heeft de Dalai Lama in 2011 zijn politieke positie overgedragen aan de democratisch verkozen leider van Tibet, Lobsang Sangay,en heeft hij duidelijk gemaakt dat het Tibetaanse volk zelf zal ebslissen over het lot van de Dalai Lama )  en  heeft  hij  duidelijk   gemaakt  dat  het  Tibetaanse  volk  zelf  zal  beslissen  over instituut  Dalai  Lama  en  niet  de   Chinese  regering.

Bron ICT.
Foto Free Tibet.

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Misbruik, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: China, Chinese ambassade, dalai lama, Den Haag, ICT, ontvoerd, Panchen Lama, petitie, Tibet, tweede kamer

Lees ook:

  1. Demonstratie bij Chinese ambassade in Den Haag voor vrijlating van Panchen Lama
  2. Demonstratie bij Chinese ambassade voor gevangen Tibetaanse taalactivist Tashi Wangchuk
  3. ICT – ‘Geef Tibet een plek in de Nederlandse China-strategie’
  4. China, waar is de Panchen Lama?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.