Zodra we gaan geloven dat Guanyin bestaat, dansen we een heel andere dans.
Columns
Een abhidharma voor de eenentwintigste eeuw
Hsuan-tsang (ongeveer 596-664) geldt in de boeddhistische geschiedschrijving als één van de helden die ervoor hebben gezorgd dat klassieke geschriften de tand des tijds hebben overleefd.
‘Ik heb toch niks te verbergen’
Mensen zetten de deuren van hun leven wagenwijd open voor professionele inbrekers door via ‘sociale media’ hun hele hebben en houwen naar buiten te brengen.
Schrijvend op de boeddhaweg
Stevig schudden aan de takken van de grote, oude boom van het boeddhisme kan geen kwaad als je wilt doordringen in het dichte gebladerte en ruimte wilt maken voor licht op de tegenwoordige beoefening.
Rots
Razend werd ik. Lazer op met je ongepast getimede inzicht! Ik wilde geen inzicht en geen troost, ik wilde alleen maar een eeuwig levend broertje. En nu, op een nacht vijf jaar later, droom ik van de dood die ineens weer actueel en om me heen is. Opnieuw ben ik rots, iemand moet het doen.
Robert Keurntjes -het nieuws deze week- 20130608
Omgaan met de emoties van een ander is gemakkelijker wanneer je luistert naar wat de ander te zeggen heeft in plaats van je eigen positie meteen te gaan verdedigen.
Mediteren in drie sferen
Langs meditatieve weg kun je doordringen tot de derde sfeer waarin alle concepten wegvallen.
Theekommen maken
De allermooiste theekommen worden gemaakt door het Japanse Raku-geslacht.
Robert Keurntjes: Het nieuws deze week – 2013106
Religieuze vormen zijn ooit ontstaan om de inhoud te ondersteunen en te waarborgen. Wanneer vorm en inhoud verward worden ontstaat er echter gedoe.
Kanzeon galore!
En ineens vult Kanzeon de zendo. Haar duizend armen gevuld met evenzovele dennentakjes staat ze groots als een boom in de zendo, reikt tot in alle uithoeken en verder, de wereld omvattend.