• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Dharmapelgrim » Kluizenaar of pelgrim?

Kluizenaar of pelgrim?

9 november 2015 door Dharmapelgrim

Anja en ik onderhouden af en toe enig mailcontact sinds ik haar lichtgewicht shelter en lichtgewicht rugzak in bruikleen heb gekregen, om daarmee in 2016 een voetreis te ondernemen naar Santiago de Compostella. Ik neem aan dat Anja mijn website ondertussen kent, en mij ook op Facebook volgt, en daardoor inmiddels ook op de hoogte is van de gewijzigde plannen. Daarover zo meer. Nu eerst de vraag die Anja in haar mail aan mij stelde: “Ze zeggen wel dat er twee typen zoekers bestaan: zij die zich op één plek bezinnen, de kluizenaars, en zij die op pad gaan, de pelgrims. Hoe voelt dat voor jou die overgang? Bij Goenka is er toch bijvoorbeeld alleen zit- en geen loopmeditatie? Wat doet het kluizenaren met jou, en wat pelgrimeren?”

Kluizenaar of pelgrim?
Wel, dat is een lastige vraag. Ik vertel de laatste jaren aan wie het wil weten (en dat zijn er echt niet zoveel) dat je alleen maar kluizenaar kunt zijn bij de gratie van een maatschappij waaruit je je vrijwillig kunt terugtrekken. Om die reden kan ik Robinson Crusoë onmogelijk zien als een kluizenaar. Net zo min als dat mensen in eenzame opsluiting kluizenaars zijn. Evenzo is een pelgrim iemand die vrijwillig huis, haard en geliefden achter zich laat – al dan niet tijdelijk – om zich alleen en op sobere wijze op pad te begeven teneinde zich los te maken van de maatschappij. En met dat losmaken bedoel ik: zich te onthechten. En jezelf onthechten van de maatschappij is volstrekt iets anders dan ontkennend of met aversie in de maatschappij staan. Het is ook iets anders dan uit jouw vertrouwde omgeving ontworteld, verdreven of uitgestoten zijn. In dat licht zijn vluchtelingen alles behalve pelgrims, net zo min als dak- en thuislozen. En mensen die als toeristen op reis gaan, zijn het evenmin. Dat geldt ook voor veel lieden die tegenwoordig met tweehonderdduizenden (meer zelfs) over de Camino onderweg zijn naar Santiago de Compostella, Dat zijn naar mijn mening ook geen pelgrims, al noemen zij zich soms/vaak zelf wél zo, en ook al laten zij zich zo door anderen betitelen en behangen met schelpen. Laat er geen misverstand over bestaan: ik stoor mij er niet aan. Sterker nog: ik juich het toe. Meer dan eens blijkt “de weg” immers de wandelaar of fietser te vinden, en deze langzaam maar zeker te veranderen in een echte zoeker,  een pelgrim.

Wat kenmerkt volgens mij de ware kluizenaar of pelgrim? Beide hopen mijns inziens op hetzelfde: het vroeg of laat mogen ervaren wat nu eigenlijk de essentie is van de realiteit waarin én waaruit alles is wat het is, de eigen persoon incluis. Om die ervaring op te kunnen doen, gaan zij vrijwillig door een proces dat als kenmerken heeft: vrijwilligheid; onthechten; achterlaten; loslaten; vrij laten; openen; toelaten; doorlaten; aanvaarden; ontvangen; vertrouwen; zichzelf onvoorwaardelijk overgeven aan wat is. Ongetwijfeld is er meer over te zeggen. Maar hoe ook: de kluizenaar zoekt daarvoor bewust een geschikte plek op, en blijft daar. De pelgrim richt zich bewust op een plek, gaat daar naartoe én gaat daar vervolgens aan voorbij! Voor beide geldt: gaté, gaté, paragaté, parasamgaté, bodhi swoha (gegaan, gegaan, voorbijgegaan, aan alles voorbijgegaan, verlichting; heil!). Terwijl de kluizenaar een bewogen leven leidt zonder zich te verplaatsen, verplaatst de pelgrim zich onbewogen over de weg. Zij zijn elkaar gelijk.

Waar de een blijft zitten (Goenka: géén loopmeditatie; Vipassana, “kluizenaar”), staat de ander op om te gaan lopen (Rinzaï: kin-hin; Zen, “pelgrim”). Welke te kiezen? Ik ga voor beide en geen van beide, tegelijkertijd. Daarmee wil ik zeggen dat je als mens uiteindelijk voorbij alle methoden; heilsleren en wijze lessen van iedere leraar moeten durven gaan. Voorbij jezelf ook. Als kluizenaar of als pelgrim… wat maakt het uit? Volg de dharma die bij je past. Strekt de dharma zich vóór je uit? Volg die dan, als pelgrim. Houdt de dharma je op één plek? Blijf daar dan, als kluizenaar. Brengt de dharma mensen op jouw pad? Begroet die dan! Houdt de dharma mensen ver van je? Dank ze dan!

Nu even terug naar de gewijzigde plannen voor 2016.
Ik heb eerder geschreven dat ik op 27 maart vanuit Maastricht naar Santiago de Compostella zou gaan lopen. Enige weken geleden ben ik echter tot de conclusie gekomen dat het pad dat ik moet gaan, mij in 2016 niet naar Santiago de Compostella zal voeren, maar naar de Nidaros, de dom in Trondheim, Noorwegen (het “Santiago van het Noorden”, maar dat terzijde). De belangrijkste reden: de weg van Woudbloem, waar ik woon, via Kiel – Oslo – Hamar naar Trondheim is 100 x minder belopen dan de Camino. De omstandigheden onderweg komen daardoor dichter bij wat ik zoek: vele wandel-uren waarin ik alleen zal zijn met niemand en niets anders dan mezelf en wat er is. Ik heb er geen behoefte aan om in Spanje door honderden wanna-be-pelgrimtoeristen onder de voet te worden gelopen. Het gaat tenslotte niet om de PLEK, maar uitsluitend om de reis! Tenslotte zal ik ook aan Nidaros voorbij gaan. Wellicht volgt in komende jaren alsnog een hele, halve of kwart voettocht naar het Santiago in Spanje. We zien het wel. De tent en rugzak van Anja krijgen het in Noorwegen wel zwaarder, vermoed ik, maar ik verwacht dat zij dat niet erg vindt. Ze wil alles wel terug, ongeacht de toestand waarin het zich dan bevindt, maar met de verhalen en ervaringen die daar bij horen. Beloofd!

Vanwege tijdelijke ontoegankelijkheid van gebieden waar ik doorheen moet, zal ik later dan 27 maart vertrekken: 30 april. Mijn route loopt door Noord Duitsland. Wie een dag of dagdeel mee wil lopen, mag contact opnemen. Niet allemaal tegelijk alsjeblieft.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dharmapelgrim Tags: Bedevaart en pelgrimstocht, Camino’ naar Santiago de Compostela, dharmapelgrim, Menno Prins, Nidaros, pelgrimage

Lees ook:

  1. Eindelijk naar Santiago de Compostella
  2. Menno Prins – Het kerstvierend kind in mij
  3. Onthechten
  4. Heimwee naar stilte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Theo de Groot zegt

    10 november 2015 om 10:23

    http://spiritueleteksten.nl/jodendom-en-joodse-wijsheid/prediker-1-en-2-alles-is-ijdelheid-en-najagen-van-wind-lucht-en-leegte-er-is-niets-nieuws-onder-de-zon/

    • Dharmapelgrim zegt

      10 november 2015 om 12:02

      Tja… en wat voegt Theo de Groot hier zelf aan toe? Bijvoorbeeld als opgekomen gedachte, doorvoelde ervaring of wat ook. Ik heb persoonlijk een broertje dood aan het elkaar toevoegen van citaten zonder meer. Het maakt daarbij niet uit of zo’n citaat uit de Bijbel komt, uit een Huis aan huis krant of uit een filosofisch werk van een diepdenker. Dus Theo, vraag aan jou: reageer eens vanuit eigen ervaren en zelf zoeken naar woorden.
      Ben benieuwd.

      • Theo de Groot zegt

        11 november 2015 om 09:46

        Afgelopen winter ben ik van Maastricht naar de Pyreneeën gelopen en heb die ervaring nog hoog zitten. Bij het lezen van je overtuigingen over hoe het zit, hoe het werkt, wat je bent en wat niet overvalt me de herinnering aan mijn moeizame proces van loslaten, onderweg.

        Ik lees je artikelen met belangstelling, herken je inzichten ten aanzien van die “eerste stap”, pelgrim en kluizenaar, maar besef vanuit mijn ervaring dat dit vooral hoofdwerk is, dat je gescheiden houdt van de weg. Hoofdwerk creëert een wereld die naar believen in te richten is. De wèg leerde me wat-is, de waarheid achter al mijn dwalen.

        Het was een pijnlijk proces, het loslaten van dat ego dat zich bijna pervasief in mijn hoofd genesteld had. Ik ben er nog lang niet klaar mee, ben nog altijd onder-weg. Je hebt besloten die weg te gaan, moedig van je en wijs. Ik gun je de wijsheid van de Prediker daarbij, het grote genoegen te ontdekken dat we deel van het geheel zijn, niet meer en niet minder, al het hoofdwerk ten spijt…

        • Dharmapelgrim zegt

          11 november 2015 om 22:52

          Ik dank je oprecht voor je woorden. Het boek Prediker ken ik (en het spreekt mij zeer aan), maar jouw bijdrage vind ik waardevol. Nogmaals dank daarvoor.

  2. wv zegt

    10 november 2015 om 15:30

    Het lijkt me altijd goed om de vaste patronen te doorbreken door zo af en toe iets anders te proberen en uit de vertrouwde omgeving te weg te gaan. Zelf houd ik erg van reizen en ook van lange wandelingen, maar de fysieke inspanning van een pelgrimstocht te voet naar Noorwegen zou me toch iets te veel van het goede zijn. Ook een leven als full-time kluizenaar trekt me niet erg. Misschien is de boeddhistiese middenweg tussen beide uitersten meer iets voor me.

    Ter aanmoediging nog de wijze woorden van Kabir:

    “I laugh when I hear that the fish in the water is thirsty.

    You don’t grasp the fact that what is most alive of all is inside your own house;
    and you walk from one holy city to the next with a confused look!

    Kabir will tell you the truth: go wherever you like, to Calcutta or Tibet;
    if you can’t find where your soul is hidden,
    for you the world will never be real!”
    ― Kabir, The Kabir book: Forty-four of the ecstatic poems of Kabir

    • Dharmapelgrim zegt

      10 november 2015 om 22:51

      Dank. De weg die ik ga, is de weg die mij vindt, en niet andersom. Ik hoef slechts mijn voet op te tillen en iets verder weer neer te zetten. De kluizenaar pelgrimeert op de vierkante meter, de pelgrim huist in de hele wereld. Lees mijn blogbijdrage: Wandellied. “Iedere stap is mijn huis”. Je kunt pelgrimeren op het balkon van een flat.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens