• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Vrijdag Zindag – De ware religie

Vrijdag Zindag – De ware religie

12 december 2025 door André Droogers Reageer

Stel, je identificeert je met een religie. Denk je dan wel eens aan al die andere religies? Komt dan de vraag op of jouw groepering per saldo toch de ware religie vertegenwoordigt?

Op die vraag zijn minstens vier antwoorden mogelijk. Of liever drie: de eerste en meest voorkomende reactie is ‘nooit over gedacht’ – geen antwoord want geen vraag. Een tweede type antwoord eist de waarheid op voor de eigen groepering en ziet die andersgelovigen als te bestrijden ketters of te bekeren heidenen. De derde mogelijkheid herkent de waarheid in andere vormen, maar blijft toch het liefst bij de eigen religieuze voorkeur. De vierde reactie is om elementen uit verschillende religies te combineren tot een eigen voorkeursmix.

Tot hier heb ik de term religie gebruikt in het meervoud. Er zijn immers nogal wat religies. Allereerst de vijf wereldgodsdiensten: Hindoeïsme, Jodendom, Boeddhisme, Christendom en Islam. Elk van die vijf kent weer veel deelvormen. Daarnaast zijn er duizenden stamreligies. En verder zijn in de laatste eeuwen nieuwe religies ontstaan.

Bij die veelheid is het nogal vermetel om te suggereren dat al die varianten iets gemeenschappelijks hebben. Het gaat dan om religie als een algemeen menselijk verschijnsel, ongeveer zoals in een woordenboek het woord religie een uitleg krijgt. Maar wat zou dan die kern zijn die overal te herkennen is? Wat is de ware aard van de religie?

Er zijn nogal wat theorieën over religie. Mijn insteek is dat religie een spel is met mogelijke onmogelijkheden. Dat klinkt paradoxaal, maar doet wel recht aan het vaak genoemde en ook wel bekritiseerde ‘bovennatuurlijke’ karakter van religie. In deze benadering is religie een spel, niet een spelletje, want het is volle ernst. Wie speelt, hanteert tegelijk twee versies van de werkelijkheid en doet dat op een serieuze manier. In religies gaat het dan specifiek om een heilige werkelijkheid, naast de directe alledaagse, maar daarmee verbonden. Gelovigen spelen met mogelijke onmogelijkheden van en in die heilige werkelijkheid. Mijn insteek is dat ze dat lijken te doen omdat alle mensen worden geconfronteerd met hun eigen onmogelijkheden en daarom zoeken naar het mogelijke.

Wat zijn dan die menselijke onmogelijkheden? De mens probeert als bedenker van betekenissen de werkelijkheid te beheersen. Maar dat lukt niet echt. Er is teveel dat hem overstijgt. Het lukt de mens met geen mogelijkheid er de baas over te worden. Voorbeelden van zulke fenomenen? De maat van het heelal. Of de eindigheid van het leven. Een natuur die onherbergzaam is. Het steeds weer opduikende kwaad en bijbehorend machtsmisbruik. De samenleving die meer is dan de enkeling. Overstijgend is ook de onbeperkte manier waarop mensen betekenis proberen te geven aan hun eigen werkelijkheid. Zelfs de eigen persoon is voor de mens daardoor vaak een doolhof. Door al die overstijgende fenomenen loopt de mens tegen onmogelijkheden aan.

Maar dan is er de religie, als een bron van mogelijke onmogelijkheden. De heilige werkelijkheid, als een mogelijke onmogelijkheid waar de gelovige mee speelt, is de gedeelde waarheid. Die dimensie overstijgt de gelovige ook, maar ze is meer hanteerbaar dan dat rijtje overstijgende profane fenomenen. De drie G’s – God, goden en geesten – die de heilige werkelijkheid bevolken, zijn op zich onmogelijke mogelijkheden omdat ze geheel anders zijn dan de mens. Ze zijn zo anders dat atheïsten ze als onmogelijk bestempelen. Maar in hun spel met die andere werkelijkheid ervaren gelovigen hoe toegankelijk en aanwezig die drie G’s kunnen zijn. Opvallend is dat de drie G’s de andere overstijgende fenomenen weten om te keren. Het negatief wordt positief. Kortom: het gedeelde probleem van wat de mens overstijgt, verklaart het wereldwijd voorkomen van religies als tegenwicht. Dat is de kern van waarheid die ze delen.

Terug naar de beginvraag over de ware religie. De gelovige die zich herkent als speler met mogelijke onmogelijkheden zal verwantschap kunnen voelen met andersgelovigen, ook al vullen die middels hun spel met betekenissen de heilige werkelijkheid heel anders in. Zo gezien is er voor elke gelovige in elke religie een herkenbare kern van waarheid. Mensen die religies mixen – de vierde reactie – weten dat. Wat overstijgt in de mensenwerkelijkheid wordt leefbaar gemaakt dankzij de mogelijke onmogelijkheden van de heilige werkelijkheid.

Kanttekening tot slot: de waarheid wordt nogal eens geweld aangedaan doordat in alle religievormen machtsprocessen een rol spelen. Die kunnen voor nuttige orde zorgen, maar ook voor repressie tegen andersgelovigen, zoals in haatcampagnes, godsdienstoorlogen en genocides. Dan is het oorspronkelijke religieuze spel op een navrante manier achter de horizon verdwenen. Ook dat hoort helaas bij de op zich mooie menselijke gave om aan van alles betekenis te geven. Let dus vooral ook op de religieuze praktijk, want die verduistert nogal eens de ware religie.

Categorie: Andre Droogers, Columns Tags: praktijk, religie, verwantschap

Lees ook:

  1. De Boeddha, wat ruisende takken en een opvliegende vogel
  2. VrijdagZindag – Prijsschieten
  3. Vrijdag Zindag – Oorzaak en gevolg
  4. Vrijdag Zindag – Wat heet religie?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 12 december 2025
    Vajrasattva Weekend (studieweekend)
  • 13 december 2025
    Mindfulness of Breathing, Anapanasati Meditation, All levels
  • 13 december 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 13 december 2025
    André van der Braak; Alles omarmen
  • 13 december 2025
    Themamiddag 'Ieder mens een vredestichter'
  • 14 december 2025
    Zen Peacemakers online bijeenkomst: Het donker verdragen het licht verwelkomen
  • 15 december 2025
    ACTIVITEITEN Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Afscheidslied: Hé ho, alles gaat voorbij

    Hans van Dam - 8 december 2025

    Vergankelijkheid vergaat niet.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Probleemmensen schieten wolf Bram dood’ 
    • Vrijdag Zindag – De ware religie
    • China arresteert Tibetaanse onderwijzer Dorje Tenzin en sluit zijn school
    • Arjan – Geef deze keer voor Kerst een universum
    • Waarom ik zelfs mijn wantrouwen wantrouw

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.