• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Boeddha en Christus in één boot

Boeddha en Christus in één boot

4 december 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

“Meester, bekommert Gij U er niet om dat wij vergaan?” (*)

’s Avonds, met de telefoon in de hand, herhaalt zich een bekend ritueel: scrollen door nieuwsfeeds, filmpjes en foto’s. Gebombardeerde steden, vluchtende gezinnen, mannen met wapens. De taal wordt scherper, de gezichten gespannener. Het lichaam spant zich aan, alsof het zelf in een loopgraaf staat.

En ergens klinkt een oude zin: “Kan het U niets schelen dat wij vergaan?”

Het is de kreet van de leerlingen in de boot wanneer het meer wild tekeergaat, terwijl Jezus ligt te slapen. Hij wordt wakker, bestraft de wind en de golven en vraagt: “Waarom zijn jullie zo bang? Hebben jullie dan nog geen geloof?”

Die kreet is niet verdwenen. Ze klinkt op X, in talkshows, in mensen die ’s nachts wakker liggen met een bonzend hart:

“Ziet iemand dit? Ziet iemand óns?”

De storm van binnen

In mystieke tradities is het verhaal van de storm op het meer ook beeldtaal voor onze binnenwereld:

  • het meer: ons innerlijk landschap – emoties, herinneringen, verwachtingen
  • de storm: rampscenario’s die plotseling losbarsten
  • de leerlingen: de paniekstem – “We vergaan! Niemand stuurt dit nog!”
  • de slapende Jezus: een stille kern van vertrouwen, boeddhanatuur, Christusbewustzijn

De mens is niet slechts een individu, maar een druppel in een grotere zee. Persoonlijke angst resoneert met wereldwijde onrust: klimaatcrisis, oorlog, polarisatie, sociale ongelijkheid.

De kreet “Kan het U niets schelen dat wij vergaan?” richt zich niet alleen tot een verre God, maar óók tot het eigen, nog slapende centrum:

“Waar ben je? Waarom voel ik je niet? Zie je niet hoe bang ik ben?”

Het goddelijke verschijnt hier als een staat van bewustzijn waarin angst wél gezien wordt, maar haar macht verliest. We raken minder gehypnotiseerd door ons eigen geloof in gevaar.

Oorlog buiten, oorlog binnen

Wie kijkt naar oorlog en polarisatie herkent dezelfde beweging: een collectieve overlevingsreflex neemt de leiding.

  • In plaats van rustig te onderzoeken wat nodig is, wordt de taal harder.
  • In plaats van verantwoordelijkheid te nemen, schuift men de schuld op de ander.
  • In plaats van te erkennen dat we dezelfde basisbehoeften delen – bestaan, veiligheid, erkenning – bewapenen we ons tegen elkaar, letterlijk en figuurlijk.

De talkshowtaal van buiten weerklinkt als een talkshowtafel vanbinnen.

Boeddhistisch kijken naar paniek

Vanuit boeddhistisch perspectief is overlevingsdrang geen zonde, maar een krachtige gewoonte-energie, gevormd in tijden van pijn en gevaar. Ze wordt gekleurd door drie vergiften:

  • hebzucht – dorst naar zekerheid, controle, gelijk krijgen
  • haat – afwijzen van wat bedreigend lijkt, vijanddenken
  • onwetendheid – blindheid voor onderlinge verbondenheid

De oefening is niet om die energie te onderdrukken, maar om haar te herkennen en te verzachten:

  1. Herkennen
    “Ah, dit is paniek. Dit is overleven.”
  2. Ademruimte scheppen
    Niet meteen reageren. Eerst voelen hoe de schouders zich optrekken, hoe de adem hoog zit. Een paar bewuste ademhalingen kunnen al iets veranderen.
  3. Luisteren naar wat eronder ligt
    Onder de schreeuw “We vergaan!” ligt vaak een eenvoudiger geloof:

“Misschien doe ik er niet toe. Ik ben bang om verlaten te worden. Ik ben bang dat niemand mij ziet.”

  1. Terugkeren naar stilte
    Is er, te midden van alles, ook een plek die niet direct in de reflex schiet?

    • In christelijke taal klinkt dit als Jezus die zegt: “Zwijg, wees stil,” en de storm toespreekt.
    • In boeddhistische taal doet het denken aan de Boeddha die stil blijft zitten onder de boom, terwijl Mara hem probeert af te leiden.

Micro-keuzes tegen de storm

Het boeddhisme benadrukt onthechting: je niet verliezen in begeerte, afkeer en illusie. Esoterisch christendom voegt daaraan toe dat de Christus-kracht de macht van angst en verleiding kan transformeren – niet door zich terug te trekken uit de wereld, maar door er middenin te staan zonder zelf storm te worden.

Elke keer dat een innerlijke storm opsteekt, is er een keuzemoment:

  • Meegaan in de reflex van vechten, vluchten of verstarren?
  • Of de angst erkennen, onderzoeken wat ons bang maakt, even wachten en luisteren vanuit een diepere laag?

Dat kan klein beginnen:

  • Een scherpe mail niet meteen versturen
  • Het nieuws uitzetten als het lichaam verstijft
  • In een conflict eerst de eigen pijn voelen vóór het eigen gelijk als wapen wordt ingezet

Geen grootse daden misschien, maar zulke microbewegingen kunnen een andere cultuur mogelijk maken – een waarin mensen niet volledig meegaan in paniekverhalen.

De slapende Boeddha in de boot

Stel je de scène op het meer voor, met een kleine variatie: niet een Joodse rabbi, maar een Boeddha ligt te slapen. De storm raast, de golven slaan over de rand, de leerlingen schreeuwen dat ze vergaan.

De Boeddha wordt wakker, gaat rechtop zitten, kijkt rond en zegt misschien maar één woord:

“Zie.”

Zie de storm. Zie de angst. Zie de reflex om te grijpen, te vechten, gelijk te willen halen. Zie óók dat er in ieder mens een plek is die niet omwaait.

Misschien is het antwoord op die oude kreet geen donderpreek of wonder, maar een zachte stem vanbinnen:

“Ik zie je. Je vergaat niet. We varen samen verder.”

Vanuit die plek kunnen we naar de wereld kijken – niet naïef, niet blind voor het lijden, maar ook niet langer volledig in de greep van de stem die zegt dat alles verloren is.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Bron: Bijbel, Evangelie van Marcus

Categorie: Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: afkeer, angst, begeerte, Boeddha, boeddhanatuur, boot, Christusbewustzijn, Jezus, onthechting, oorlog, storm

Lees ook:

  1. Linkse kerk
  2. Het jaar 2018 – de negentiende dag – stormmachinist
  3. ‘Fundamentele aspecten van boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in spiraal van geweld’
  4. Menno – geen idee

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 december 2025
    Online Dhammapada Reading Session
  • 6 december 2025
    Four Great Elements Meditation, All levels
  • 6 december 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 10 december 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen, de kern van inwijding' (3)
  • 10 december 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 11 december 2025
    Online Dhammapada Reading Session
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddha en Christus in één boot
    • Hoge gehaltes van de ‘forever chemical’ TFA in pepernoten en alledaagse graanproducten
    • Elementen feuilleton – Deel 7 – De vier grote stoffelijke elementen in hun gezamenlijke voorkomen
    • Simone Lips (Mindfulmoving): ‘Moeite met de snelheid van het leven’
    • Overtuigingen herkennen en verkennen zonder ze te erkennen of ontkennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.