• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gesprekjes: de bonbon-maker

Gesprekjes: de bonbon-maker

20 augustus 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Soms raak je onverwacht in gesprek met iemand. Zomaar op straat. Voor een tuinhekje, op een bankje in het park, op een muurtje op het perron van een treinstation. Het kan overal gebeuren.

Een verlaten parkeerplaats, ergens in Noord-Duitsland. Er is één toegangs- en dus ook uitgangsweg. Rondom bos. Een aantal natgeregende picknicktafels staat dampend te drogen in de zon. Ik vind het een prima plek om mijn lunch te gebruiken. Heerlijk alleen! Na dat ik mijn rugzak naast zo’n tafel op de grond heb gezet, spreid ik een zitlap uit over de houten bank.

Ineens komt er een kleine auto met behoorlijke snelheid op mijn tafel afgereden om vlakbij en vrij plotseling, tot stilstand te komen. Er stapt een forse man uit. Ik schat hem een jaar of vijftig.  “Mit ihnen muss ich reden!” roept hij met luidde stem, terwijl hij op mij toeloopt.

“O jee,” denk ik. “Wat is er aan de hand … “

(Voor de duidelijkheid: ik spreek vrij goed Duits, maar ik vertaal het gesprek dat zich ontvouwt nu direct in het Nederlands).

“U moet met mij spreken? Ok.”, reageer ik verbaasd, en zo kalm mogelijk. “Waarover?”

“Ik moet met iemand praten… ik reed wat rond en ineens voelde ik dat ik deze parkeerplaats op moest rijden, en daar zit u. Ik moet met u praten.” De man gaat tegenover mij zitten. Hij ziet er – vind ik – behoorlijk opgewonden uit.

“Prima, prima… ik heb het gevoel dat u behoorlijk opgewonden bent, waarom en waarover weet ik niet, maar ik neem aan dat u daarover wilt praten.”

Hij knikt. Hij barst los en stort een vloed van woorden over mij uit waar ik geen letter tussen kan wurmen. Ik luister dus maar, knik af en toe ten teken dat ik het begrijp of hum wat ten teken dat ik nog steeds luister. ‘Minimal respons geven’ heet dat.

Hij is meester-bonbonmaker. Chocolatier. En hij heeft jaren geleden een ongeluk gehad, waardoor hij niet instaat was zijn eigen bedrijf overeind te houden. Hij is kortom failliet gegaan. Nu doet hij hetzelfde werk als vroeger, maar nu voor een ander. Van die uitleg kan ik wel chocola maken, maar iets zegt mij dat dat niet de reden is waarom hij met mij wil spreken.

“Tot zover de inleiding…” zeg ik daarom op een gegeven moment. Hij opent en sluit de mond, lijkt even van zijn stuk gebracht en begint vervolgens langzaam met ingehouden emoties verder te vertellen.

“Mijn schoonmoeder is overleden…”, zegt hij, “en ik moet een grafrede houden. Dat verwacht iedereen van me…”

“U bent dus getrouwd, en de moeder van uw vrouw is overleden. En nu verwacht iedereen dat u tijdens de begrafenis wat gaat zeggen.”

Dat blijkt slechts het begin van het probleem. Hij heeft er geen enkele moeite mee om tegenover een groep mensen te staan en het woord te voeren. Zoveel mensen zullen er trouwens niet eens zijn. Misschien twintig. De meeste kent hij niet eens en hij zal ze waarschijnlijk ook nooit meer zien: kennissen en buren van zijn schoonmoeder.

“Weinig familie?”

De meester bonbonmaker schudt het hoofd. Geen familie.

“Iedereen in de familie haat dat mens!” spuugt hij de woorden uit. “Het was de laatste jaren ook een hatelijk mens.”

“Het was wel de moeder van …”

“Mijn vrouw haat haar ook! Mijn vrouw is de liefste, zachtaardigste vrouw van de hele wereld. En haar moeder was precies het tegenovergestelde.“

We zwijgen een tijdje. Ik probeer me in zijn positie in te leven. Men verwacht van hem een grafrede terwijl hij worstelt met de vraag wat hij in godsnaam over iemand kan vertellen waar volgens hem niets goeds over te vertellen valt.

“Wat moet ik zeggen? Ik rijd al de hele ochtend rond met die vraag. Wat moet ik in ’ s hemelsnaam zeggen?  (Um Gotteswillen).”

Daar kan ik hem geen antwoord op geven. Ik weet niet wat God wil. Ik ken zijn schoonmoeder niet, en ook zijn vrouw, dochter van -, evenmin. Hij kijkt mij met grote, om hulp smekende ogen aan.

“Wat voel je?” vraag ik tenslotte.

“Pijn!” zegt hij zonder aarzelen. “Ik voel pijn door alle gemiste kansen, veroorzaakt door zoveel ellende dat haar ten deel moet zijn gevallen om uiteindelijk zo vol haat te geraken. Wanhoop. Verlies. Zo veel … zo veel … “  Hij zoekt naar woorden. “Zo veel onbegrip en onvermogen om in gesprek te geraken … “

“Zou je dat kunnen overbrengen? Zou je dat in je grafrede kunnen verwoorden …?” probeer ik aarzelend.

We zwijgen weer een poosje. Zijn gezicht klaart op. Hij reikt mij een hand en knijpt de mijne bijna tot moes. “Dank je…” zegt hij, duidelijk opgelucht. “Waarnaar ben jij onderweg. Dan breng ik je.”  En hij voegt de daad bij het woord. Hij brengt mij naar het veer over de Elbe. Voor ik de boot oploop geeft hij mij twee bonbons (in een speciaal doosje), met de instructie er niet op te kauwen. Ik moet ze een voor een in mijn mond laten smelten.

Hij rijdt terug, en ik vaar naar Glückstad… zonder te weten hoe de man eigenlijk heet.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Gezondheid Tags: de bonbonmaker, Duitsland, gemiste kansen, gesprekjes, pijn, wanhoop

Lees ook:

  1. Sloten met witte zwanen
  2. Ksaf – omgaan met pijn (2)
  3. Het jaar 2019 – dag 301 – dierenleven
  4. Menno – heb je het niet gehoord dan?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – Over vrijheid
    • Gesprekjes: de bonbon-maker
    • Geen dood, geen vrees (18) – een bel van volle aandacht
    • Dagopening
    • De weg vind je door de weg kwijt te raken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.