• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De uitzichtloosheid neemt toe

De uitzichtloosheid neemt toe

1 november 2016 door Paul de Blot

Uit de berichtgeving van de media blijkt dat er in de wereld overal moeilijk oplosbare problemen zijn. Het lijkt een uitzichtloze situatie. Denk hierbij aan godsdienstoorlogen, internationale politieke conflicten, niet te beheersen vluchtelingenstromen, de milieuvervuiling en de opwarming van de aarde. En dan komen daar nog de natuurrampen bij. Deze oorzaken maken het voor veel mensen moeilijk om een menswaardig bestaan op te bouwen, vooral in de arme landen.

De regelgeving en de bureaucratische mentaliteit maken het vaak onmogelijk, maar die moeten door menselijkheid worden overstegen.

Ook op nationaal niveau worden we geconfronteerd met grote problemen, zoals de zorgverlening aan hulpbehoevende mensen, het falend jeugd- en drugsbeleid en de werkloosheid. De komende verkiezingen zal leiden tot grotere verdeeldheid onder de bevolking. Ongewild kunnen we betrokken raken bij een internationaal conflict.

De grote vraag is of deze toestand in de nabije toekomst zal verbeteren. Zoals de situatie zich nu ontwikkelt lijkt er maar één antwoord mogelijk: het wordt steeds erger. Nergens zijn er hoopvolle tekenen te bespeuren van een verandering ten goede. Het is de religie die ons houvast had kunnen geven, maar juist de religie zelf is in de strijd verwikkeld en heeft haar kracht verloren om vrede te scheppen.

De joodse existentiepsycholoog Viktor Frankl kan ons desondanks enig houvast geven. Hij heeft drie joodse dodenkampen overleefd en de diepste uitzichtloosheid beleefd die we nu op wereldschaal ervaren. Ook in de nabijheid van de dood heeft hij sporen van zingeving ervaren door vriendschap en liefde voor de medemens. Wie in het kamp geen vrienden heeft kwijnt weg in zinloosheid.

Dit principe kan ons ook houvast geven in deze tijd van uitzichtloosheid door ons leven zinvol te maken met onderlinge liefde en vriendschap door elkaar te helpen. De regelgeving en de bureaucratische mentaliteit maken dit vaak onmogelijk, maar die moeten door menselijkheid worden overstegen. Hiertoe is iedereen in staat, in welke situatie dan ook. Dan ontstaat er vrede op kleine schaal die kan uitgroeien tot een groot netwerk van vredelievende mensen.

 

Categorie: Columns, Paul de Blot Tags: compassie, liefde, vredelievend, vrienden

Lees ook:

  1. Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting
  2. De kunst van het geluk 1
  3. Duurzaamheid door liefde
  4. Paul de Blot – dienstbaarheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    1 november 2016 om 12:55

    “…een groot netwerk van vredelievende mensen. ”

    Religie of levensovertuiging, het maakt niet uit, als de vredelievendheid maar gepraktiseerd wordt.
    Daarin past betrouwbaarheid, empathie en compassie.
    Grensoverschrijdend gedrag, laat staan (seksuele) uitbuiting door leidende personen lijkt mij daarmee incompatibel.
    Dat is de reden dat ik de actuele geïnstitutionaliseerde boeddhistische praktijk ongeschikt vind als bron voor een dergelijke ontwikkeling.
    Het boeddhisme als geïnstitutionaliseerd complex van overtuigingen, gebaseerd op mythologische figuur als de heer Gotama, kent eeneeuwenlange geschiedenis van strijd, oorlog, misbruik en uitbuitingspatronen.

    (Dit geldt wat mij betreft overigens ook voor alle andere geïnstitutionaliseerde spirituele en religieuze overtuigingen.)

  2. Bas zegt

    2 november 2016 om 07:42

    Ik ben heel blij dat ik dankzij mijn religieuze overtuiging een volledig andere kijk op het leven en de toekomst heb!

  3. Kay zegt

    2 november 2016 om 09:43

    Wat is vrede? Er zijn verschillende antwoorden op deze vraag te geven. Vrede is in mijn ogen geen juiste houding, gedrag, religie, moraal of ethiek aannemen. Het komt voort uit een staat van bewustzijn, een dieper en ruimer contact met jezelf. Dus niet iets dat van buiten opgelegd kan worden. Het is een onontgonnen, latente eigenschap en mogelijkheid van het eigen bewustzijn.

  4. kees moerbeek zegt

    3 november 2016 om 12:14

    Ik ben het met je eens Kay, maar….

    Vreedzaam gedrag zoals het zich uit in juist handelen, moraal en ethiek en dergelijke komt voort uit een vreedzame staat van bewustzijn e.d. dat op zijn weer beurt bevorderd wordt door vreedzaam gedrag. Er is een wisselwerking tussen vreedzaam handelen en vreedzaam bewustzijn!

    Een stukje geschiedenis. Dietrich is voor sommige Duitsers nog steeds landverraadster, omdat ze het met de Amerikanen opnam tegen de Nazi’s. https://www.youtube.com/watch?v=b-3kNyhw5tQ

    • Kay zegt

      3 november 2016 om 12:37

      Een vreedzame staat van bewustzijn is niet te vangen in juisthandelen, ethiek e.d. Vreedzaambewustzijn geeft spontaan en op natuurlijke wijze een reflectie in het actieve en gewone leven zonder enig raamwerk of beperking.

      • kees moerbeek zegt

        3 november 2016 om 13:43

        Ik vrees dat je alwetend bent, Kay :-O

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.