• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Oorlog

Oorlog

19 februari 2016 door André Droogers

Wat is dat toch met de mensheid? Machtsmisbruik versjteert haar meest edele kanten.

Macht noem ik het menselijk vermogen om het gedrag van anderen te beïnvloeden, zelfs tegen hun wil. Neem nu oorlog, een geheel eigensoortig machtsmiddel.

Je zou het bijna een ritueel noemen, zo voorspelbaar als oorlogen verlopen. In de eerste fase slaat de vlam in de pan. Men grijpt naar wapens, ooit pijl en boog, nu mortieren en drones. Soldaten en burgers sterven, huizen worden vernield, mensen vluchten. Pas als de rekening te hoog oploopt, begint de onderhandelingsfase. Dan volgen de eerste wapenstilstanden – massaal geschonden. Uiteindelijk komen een paar partijen bovendrijven die verder de dienst zullen uitmaken. Op rituele wijze sluit een vredesconferentie deze ronde in de cyclus af. De volgende tijdbom begint al te tikken.

Tel uit je schade. Elke econoom kan voorrekenen dat oorlog een uiterst kostbare manier is om conflicten op te lossen. Verlies van mensen valt niet eens te becijferen. Ook als je doodcynisch de winst van de wapenfabrieken en de wederopbouwindustrie aan de positieve kant van de balans zet, is het volstrekt oneconomisch om een ruzie zo uit te vechten. En vooral een ontkenning van de edele kanten van de mens. Het meest ironische aan oorlog is dat de gang naar het slagveld gerechtvaardigd wordt met een beroep op die edele waarden. Tegenstrijdiger kan niet.

Het mensdier weet niet goed raad met zijn uitzonderlijke vermogens. Het is in staat tegen de eigen evolutie in te gaan en zichzelf te vernietigen. Machtsmisbruik hoort bij dit beestje. De mens blijkt een ‘geniale prutser’ (Jean-Paul van Bendegem).

De broosheid van het mensenbestaan leunt op heel veel lieve mensen. En verder op een paar genieën die de vele prutsers nog een beetje in toom weten te houden.

En religies? Die inspireren helaas niet alleen tot vrede.

Categorie: Columns, Geluk, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: in toom houden, oorlog

Lees ook:

  1. Her-denken
  2. ‘Het gevoel van machteloosheid dat ons dreigt te bevangen moet doorbroken worden’
  3. D-Day – vriendschap en dankbaarheid
  4. Het jaar 2020 – dag 175 – kolonelswedde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Stiltespinster zegt

    19 februari 2016 om 12:44

    En religies?
    Die houden het WIJ-ZIJ in stand.

  2. Zeshin zegt

    19 februari 2016 om 15:33

    ER ZIJN ALTIJD TRANEN

    Het is nooit gestopt
    De jaloersheid van de zomer
    Toen Abel Nirwana betrad
    En Kannon’s tranen droogden
    Omdat alle oorlogen
    Nooit meer zouden stoppen
    Het slaan en schoppen
    Aaneensluiting
    Van leven aantrad

    Waar zijn we in beland
    Oorlog en vrede gaan
    Hand in hand
    Samsara Niwana
    Baring en kerkhof
    Zijn aan elkaar verwant
    Schering en inslag
    Samen een lap stof

    Kannon plengt tranen
    Omdat wij niet huilen
    In afgunst en haat
    Blind van verlangen
    Grijpen en graaien
    Huilen altijd te laat

    Kannon en jij
    Zijn niet gescheiden
    droog tranen
    van hen die lijden
    De innerlijke ziel
    Is eensgezindheid
    De tranen van hen
    Zijn tranen van jou

    • Vanessa zegt

      19 februari 2016 om 20:10

      Prachtig!

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 224 – ikke
    • XR en boeddhisten – Buddhists for Extinction Rebellion
    • Tibetanen reageren krachtig  – ‘China heeft niet laatste woord over reïncarnatie van de Dalai Lama’
    • Boeken – wereldburgers
    • Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.