• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules Prast » Taigu – Wat de Boeddha zag

Taigu – Wat de Boeddha zag

2 november 2018 door Jules Prast

Als ik de tuin in kijk dan zie ik twijgjes die de wind doen blazen.
Als ik wandel in het park wordt er gevlogen en gezongen in een lucht die leeg blijft.

Ergens in de verte kwaakt iets een vage glimlach van vredige herkenning op mijn gezicht.

Maar zodra ik me omkeer, duurt het niet lang voordat het beeld van de Boeddha, de Verhevene, mij voor de geest komt.

Hoeveel lijden precies zag hij voordat hij ontwaakte? Hoeveel?

Er komt geen einde aan als een mens zich alle lijden van de wereld probeert voor te stellen.

Laat staan een begin van vrede.

Ontwaken in een wereld vol lijden zonder uitgang. Wie het onderspit niet delft in het samen leven, mag voortgaan samen te leven met de werkelijkheid van de dagelijkse ellende.

Is dat ontwaken niet de illusie van zelfbevrediging van moderne egoïsten die zich bij wijze van escapisme vastklampen aan de repliceerbaarheid van de ervaring van een imaginaire wijze?

Is de werkelijkheid van de dagelijkse ellende niet de wérkelijkheid van de dagelijkse ellende die uitmondt in de hoop op heil, maar niet in de zekerheid van ontwaken?

Een flard van Elie Wiesel of Albert Camus bevat meer levensechtheid dan welke sutratekst of Chinese of Japanse poëzie dan ook.

Is hij niet wijzer die in de werkelijkheid van de dagelijkse ellende ontwaakt en het daarbij durft te laten, dan degene die de yogi uit gaat hangen om aan zijn eigen ontwaken te werken?

Samsara is samsara. Geen nirvana. Geen ontwaken in vrede en compassie.

Compassie is een manier waarop wij, sociale dieren, er nog iets van proberen te maken, zonder correlaat in een kosmische werkelijkheid van rondvliegende bodhisattva’s en mystieke krachten.

Geen uitweg. Geen hoop. En kom dan nog eens terug met je boeddhisme om te vertellen wat dat te betekenen heeft.

Wie zich naast de Boeddha over heel het lijden gebogen heeft, is Arthur Schopenhauer. Die de Boeddha overigens een positieve beoordeling gaf, omdat deze zich oefende in wilsnegatie, in van de wereld afgekeerd leven in soberheid en ascese. En die met de kracht van zijn verstand en een beroep op de westerse filosofische traditie de fictie van de werkelijkheid doorzag en uitkwam bij een moraliteit van compassie als enige uitweg voor de mens.

Nu jullie weer. Studieclubs over Schopenhauer in plaats van sangha’s? Zijn filosofie is niet makkelijker maar ook niet moeilijker dan de Avatamsaka Sutra en doet een stuk meer recht aan de rol van de rede, zonder leegte en zonder een geest die Boeddha heet te zijn.

Laat je niet te veel afleiden door dode bootvluchtelingen en dode Armeniërs. Nirvana sneuvelt in de dreinende werkelijkheid van onze dagelijkse ellende. Een alcoholist is net zo wijs als een yogi, de zelfmoordenaar even hopeloos op zoek naar een uitweg uit de doolhof.

Vandaag een keer geen Namu Amida Butsu.

Taigu

P.S.: Deze tekst is een koan. Alles wat geschreven staat, klopt niet.

 

 

 

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: bootvluchtelingen, compassie, hoop, lijden, Taigu, vrede

Lees ook:

  1. Boeddhisten voor Beijing
  2. De waarde van lijden en van machteloos staan
  3. Nieuw boek van Dalai Lama: ‘Vrij van Religie’
  4. Liefdevolle vriendelijkheid – een metta gebed

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. PIet Nusteleijn zegt

    4 november 2018 om 08:51

    Oké, Taigu.
    Wil je dan terugkomen en het me vertellen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.