• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Regelneef – Tijd en ruimte temmen

Regelneef – Tijd en ruimte temmen

10 april 2015 door André Droogers

Ik fiets door een laantje met aan weerszijden bomen. Die staan op onregelmatige afstand van elkaar. Ik betrap me erop dat ik daar regelmaat in wil brengen. Ik probeer een trapper juist onderaan te hebben als ik een boom passeer. Zo lijkt het of de bomen toch keurig in het gelid staan. Waarom doe ik dat in vredes-hemels-godsnaam?

Ik denk terug aan het jongetje dat ik was, op weg naar school. Ik liep langs een lange muur die om een tuinderij stond. Op regelmatige afstand stonden in die muur steunberen. Ik telde mijn stappen en probeerde die zo af te stemmen dat ik precies naast de steunbeer mijn voet zette.

Op die school maakte ik kennis met muziek. De juf of meester liet ons zingen. Het was geen rekenonderwijs, maar we moesten wel tellen en maat weten te houden. De maatstrepen waren de steunberen van de muziek.

Later ging ik mediteren. Daarbij heeft de ademhaling een regulerende rol. Tellen is een manier om dat onrustige complex van lijf-geest-hart-ziel-hoofd tot rust en regelmaat te manen. In een loopmeditatie komen ruimte en tijd bij elkaar. Dan tellen de voeten mee.

Als ik door het bos ren, maak ik van ruimte ritme. Soms tel ik hoeveel stappen ik op een uit- of inademing kan zetten. Deze bomen zet ik niet in het gelid.

Waar ben ik in al deze gevallen mee bezig? Dwanghandelingen? Is mijn lijf mijn dictator? Ben ik de dictator van mijn lijf?

Ik denk dat ik steeds heel menselijk in de weer ben met ruimte en tijd.

Mensen van alle plaatsen (ruimte!) en tijden (tijd!) lopen tegen grotere gehelen aan, die hen overstijgen. Tijd en ruimte zijn daar voorbeelden van, maar er zijn er meer, zoals de natuur, de samenleving, het eigen zelf, het kwaad. Zelfs het eigen denken kan zo’n groter geheel zijn.

De omgang met die grotere gehelen is moeizaam. De mens denkt de regie te hebben, maar deze categorie verschijnselen is hem een maatje te groot. Mensen maken hun eigen werkelijkheid, maar de werkelijkheid maakt hen ook. Zodoende slaagt èn faalt de mens.

Wat is dan het probleem met ruimte en tijd? Vooral dat ze geen grens lijken te hebben. Van de weeromstuit gaat de mens dan zelf grenzen trekken. Maar daar gaat het ongemakkelijke gevoel niet mee weg. Altijd is er ruimte voorbij de getrokken grens. Altijd is er de onvermijdelijke grens van het levenseinde. En dan heb ik het nog maar niet over de vraag of er een eind zit aan het heelal, en of tijd altijd maar doorloopt.

We kunnen ruimte meten, van gewone, vierkante en kubieke millimeters tot kilometers, en tijd leggen we vast in eenheden van seconden tot eeuwen en lichtjaren. Dat geeft een gevoel van beheersing. Maar die twee onruststokers worden er niet echt mee getemd.

Religies van alle tijden en plaatsen hebben het probleem onderkend en er iets op gevonden. Als een god alomtegenwoordig en eeuwig wordt genoemd, dan klinken ruimte en tijd al iets vertrouwder. Ze overstijgen ons nog steeds, maar het helpt een benaderbare god te kennen die ruimte en tijd beter beheerst dan wij dat doen. Die kan ons zelfs helpen voorbij het levenseinde te denken. De premie die we betalen is dat die god ons op zijn of haar beurt ook weer overstijgt.

De slagende en falende man die door dat laantje met bomen fietst, liep ooit langs de muur met steunberen. Ook kleine jongetjes zijn al in de weer met ruimte en tijd. Mensen beginnen al vroeg met betekenis geven aan hun werkelijkheid. Tijd en ruimte bieden oefenstof. Zo worden we geslaagde regelneven en -nichten. Zo wennen we zelfs aan ons falen.

Categorie: Columns Tags: loopmeditatie, steunberen

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de tweehonderdentweeendertigste dag – de kudde
  2. B’eter: Sticky aubergine

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.