• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules Prast » De schriftgeleerde en de sukkel

De schriftgeleerde en de sukkel

10 december 2014 door Jules Prast

Meditatie: ik kwam ooit om de mentale pijn van ziekte weg te mediteren, maar er gebeurde iets heel anders; na de nodige verwarring in het begin, opende zich een venster op een geheel andere manier om de werkelijkheid te ervaren.

In woordeloosheid ontvouwde zich nieuwe ruimte. Dat was een hele ontdekking voor iemand die vaak en veel redeneerde, die leefde tussen de woorden en van het woord. Eenmaal geland in de wereld van Zen gingen en gaan er nog steeds veel meer ramen en deuren voor me open.

Een andere grote ontdekking deed ik toen ik in de zomer van 2012 in het Boeddhistisch Dagblad een artikel las van Edel Maex over Reine Land-boeddhisme. Over de ervaringswerkelijkheid daarvan is, net als over die van Zen, in woorden niet veel te zeggen. Ja, “Namu Amida Butsu.” De betekenis van de nembutsu echter is, zoals Shinran zei, dat deze zich onttrekt aan alle logica, berekening, verklaring en begrip.

Desondanks wordt er binnen bestaande Reine Land-scholen lustig over gefilosofeerd. Met de productie daarvan kun je rustig hele boekenkasten vullen. Het lijkt Zen wel.

Ik houd mij bij de nuchtere, pragmatische kijk van Zen op de nembutsu. Het is een vorm van beoefening tussen andere vormen van beoefening in, een uitbreiding en ondersteuning van de zenpraktijk. Het ligt je of het ligt je niet. Wie de schoen past, trekke hem aan.

De schoen past mij. Als je niet in staat bent geregeld de zendo te bezoeken, als je niet altijd in staat bent zittend te mediteren, dan is daar de nembutsu. Niets moet. Er is geen dwang de nembutsu te zeggen. En als de woorden zich vormen, dan spreekt Amida door jou heen. (Amida, zei Bassui, is boeddhanatuur voor de gewone man.)

En wanneer Amida maar genoeg door jou spreekt, dan wórd je vanzelf nembutsu.

Ik ben gewoon mijn domme ik dat maar al te vaak toch weer als een hovaardige schriftgeleerde de pen grijpt om zich te roeren tussen de andere schriftgeleerden. Bombu meer dan bodhisattva.

Voor mijn ogen onthult de wereld zich in onmetelijk licht als oneindig leven, maar toch grijp ik graag een boek om uit te pluizen hoe het zit met oorspronkelijke verlichting. Met het opslagbewustzijn. Met voorwaardelijk ontstaan. Enzovoorts, enzovoorts. Dat moet worden omgezet in woorden, woorden en nog eens woorden.

Maar nembutsu en meditatie slijten desondanks geleidelijk die gewoonte-energie weg. De nembutsu verandert de meditatie ook, in een oefening in toevertrouwen en dankbaarheid.

De nembutsu en de meditatie vervloeien soms in wat je eerder gebed of epifanie noemt. Ik kniel, ik buig voor het mysterie in rituelen van ‘eigen’ choreografie. Zen en yoga leveren mede vormen aan voor deze creativiteit. En wat geeft het ook?

Uit het opslagbewustzijn (zoals schriftgeleerden Amida noemen) lichten oude christelijke zaden op. Jezus reikt de hand aan de Boeddha. Waarom trekken zij in het dagelijks leven zo weinig met elkaar op?

Vóór alles is de nembutsu eenvoud. De eenvoud van hoe het is, en dat het zo goed is. Leid een eerlijk, ethisch leven, maar houd je bij de eenvoud. Lukt dit niet, dan ontfermt Amida zich met alle liefde ook over zondaars en dwazen.

In de eenvoud valt, in Reine Land evenals in Zen, de noodzaak van profilering van identiteit en traditie weg. De sukkel, dat ik dit nu pas inzie. Daar heb ik een tijdje geleden nog een schriftgeleerd polemiekje met Edel Maex over gevoerd in het Boeddhistisch Dagblad.

Gaat het me lukken me in leven, woord en geschrift bij de eenvoud te houden? We zullen zien.

Namu Amida Butsu.

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: Edel Maex, Jules Prast, Reine Land, schriftgeleerde, sukkel, zen

Lees ook:

  1. Durven boeddhist te zijn
  2. Shin en Zen, het beste van twee werelden
  3. Waar blijven de Nederlandstalige boeddhistische podcasts?
  4. Mindfulness behoeft boeddhisme als context

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nic Schrijver zegt

    10 december 2014 om 12:17

    ‘We zullen zien.’
    Het einde is ook het begin.
    We zullen zien.

  2. Kees Moerbeek zegt

    10 december 2014 om 12:40

    ‘Gaat het me lukken me in leven, woord en geschrift bij de eenvoud te houden?’
    Wat een hersengekronkel toch weer, Jules. Wat geschrift betreft lijkt het me kinderlijk eenvoudig. Gewoon de gehechtheid aan het schrijven loslaten :-) Dreigt er toch weer een neiging tot schrijven op te komen? Gewoon jezelf flink toespreken en niet toegeven :-)

    Met open en lege handen

    • Sjoerd Windemuller zegt

      10 december 2014 om 20:57

      Hey Kees, wat doe jij nu???

      • Kees Moerbeek zegt

        10 december 2014 om 22:20

        De les van mijn leven(ik ben 60 en dat gebeurt zomaar) is dat harmonie in de omgang met mezelf en anderen (= Verlichting) vooral gebaseerd is op ‘juist inzicht’ in o.a. alledaagse dingen als tanden poetsen, handen wassen, naar het toilet gaan… en vooral in- en uitademen.

        Heus, ik dacht lang met belezenheid, diep nadenken en toveren met woorden die harmonie te bereiken, maar dat bleek voor mij onvruchtbaar. Dit is wat “Hey Kees” doet :-)
        https://www.youtube.com/watch?v=EcKea-10–E

        Met open en lege handen en op weg naar de markt

    • Marja Baars zegt

      10 december 2014 om 21:22

      Kees: Zou zeggen, luister naar je eigen advies :)

      • Nic Schrijver zegt

        10 december 2014 om 22:59

        Wat een mooie interactie.
        Voor allemaal lessen dankzij de tekst van Jules!

      • Kees Moerbeek zegt

        11 december 2014 om 07:31

        Het gaat steeds beter, Marja :-)

        • Nic Schrijver zegt

          11 december 2014 om 13:19

          Het was altijd al goed,Kees. ;-)

          • Kees Moerbeek zegt

            11 december 2014 om 18:50

            De Kees-soetra van Annie M. ;-) Vul iedere naam maar in!
            https://www.youtube.com/watch?v=GLVc1PLcD_o

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.