• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gods oorspronkelijk gelaat

Gods oorspronkelijk gelaat

16 oktober 2020 door Jules Prast

Contact maken met je ware aard is een bekend zenthema. In de christelijke mystiek kom je dit motief eveneens tegen. Een tekstfragment uit het werk van Jakob Böhme laat zien dat ook bij hem voor toevertrouwen een cruciale rol was weggelegd in het samenspel van zelfkracht en anderkracht.

Jakob Böhme

Een leerling vroeg aan zijn meester: “Hoe kan ik bij het bovenzintuiglijke leven komen, zodat ik God kan zien en Hem kan horen spreken?”

De meester antwoordde: “Wanneer je je, al is het maar voor een ogenblik, kunt toevertrouwen aan Dat waarin geen schepsel verblijft, dan zul je horen wat God zegt.”

“Is Dat waarin geen schepsel verblijft dichtbij of ver weg?”

“Het is in jou, mijn zoon. Als je maar voor even in staat zou zijn al je eigen denken en willen achterwege te laten, dan zul je de onzegbare woorden van God horen.

“Maar hoe kan ik Hem dan horen wanneer ik mijn denken en willen stil laat vallen?”

De meester sprak: “Wanneer je stopt te denken om jezelf en te willen voor jezelf, wanneer zowel je verstand als je wil kalm en passief ontvankelijk zijn voor de indrukken van het Eeuwige Woord en de Geest, wanneer de ziel zich op vleugels verheft boven het tijdelijke, en de uiterlijke zintuigen en verbeelding zijn beteugeld door concentratie op het heilige, dan zullen in jou het horen, zien en spreken van de eeuwigheid zich openbaren. Aldus ziet en hoort God heen door jou die nu het orgaan van Zijn Geest bent; en zo spreekt God in jou en fluistert hij tot je geest, en jouw geest hoort Zijn stem. Gezegend ben je dan ook wanneer je je kunt onthouden van voor jezelf te denken en te willen, en het rad van je verbeelding en je zintuigen te laten stoppen met draaien; want op deze manier kun je er te langen leste in slagen het grote heilswerk van God te zien, in staat als je nu bent tot het waarnemen van het Goddelijke en het ontvangen van hemelse boodschappen. Het is namelijk niets anders dan je eigen horen en willen die je in de weg staan God te zien en te horen.”

“Maar waarmee zal ik God horen en zien aangezien Hij boven natuur en schepping staat?”

“Mijn Zoon, wanneer je kalm bent en stil, dan zul je zijn zoals God was vóór er van natuur of schepping sprake was; je zult zijn wat God toen was; je zult dat zijn waarmee hij jou als schepsel aan natuur toerustte; dan zul je zelfs dat horen en zien waarmee God Zelf in jou zag en hoorde voordat ooit jouw eigen willen en jouw eigen zien was begonnen.”

–
Jakob Böhme (Duitsland, 1575-1624) was een christelijke auteur en mysticus van lutherse komaf. De bovenstaande tekst is een deel van een dialoog uit zijn geschrift Over het bovenzintuiglijke leven, door mij in het Nederlands vertaald uit het boek Not of This World. A Treasury of Christian Mysticism door James S. Cutsinger (2003).

Categorie: Columns, Jules Prast, Zen Tags: God, Jakob Böhme

Lees ook:

  1. Taigu – Zen is geen mystiek
  2. Taigu – Het lijden in de wereld
  3. Taigu – Deo volente
  4. Het jaar 2023 – dag 347 – kinderen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    18 oktober 2020 om 10:01

    Het is zo gemakkelijk en voorspelbaar opgeschreven. Het wordt tijd om te proberen niet meer te misleiden, het niet voort te zetten. Dit: “contact maken met je ware aard”.
    Hoe bedoel je, wat zeg je? Ware aard. Onware aard.

    God bestaat niet. Wat niet bestaat heeft geen gezicht. Heeft geen oorspronkelijk gelaat.
    We moeten er mee ophouden. In Frankrijk leidde het voortzetten van ‘dit blijven spreken over God en zijn profeten en over wie ze spreken’ tot brute moord.
    Jacob Böhme was in zijn tijd breeddenkend als christen, vandaag zeer passé. Het moet gezegd worden..

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.