• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules – Boeddha-dharma als boeddha-dank-u

Jules – Boeddha-dharma als boeddha-dank-u

19 april 2025 door Jules Prast

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we tekst- en beeld van auteurs. In 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een tekst van Jules Prast, eerder in het BD gepubliceerd in mei 2014.

Is wijsheid voorbij alle wijsheid een kwestie van oefenen of een kwestie van genade?

Op het Youtube-filmpje is een Japanner te zien met een trommel. Hij doet voor hoe je in verschillende ritmes de nembutsu kunt zingen. Namu-amida-bu, namu-amida-bu. De laatste lettergreep van ‘butsu’ (boeddha) wordt ingeslikt.

Reciteren en dank zeggen aan Amida Boeddha, dat is de nembutsu. Het is het lied van Groot Toevertrouwen.

Want wat meer kunnen we doen? Als je Shinran leest, dan zitten we veel te diep in het lijden om ons daar zo maar van te kunnen bevrijden.

Kwalitatieve sprong

Zo maar bevrijding vinden is een hunkering die velen de weg naar het zitten op een kussen toedrijft. Je hebt, grosso modo, twee soorten boeddhisme: de ene gelooft dat toegang tot het nirvana eerst een langdurig proces van persoonlijke zuivering vereist, de andere dat je met enig oefenen in het hier en nu een kwalitatieve sprong kunt maken naar bevrijding.

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Het vogeltje Taigu zingt regelmatig een wijsje van Shinran: namu-amida-bu, namu-amida-bu.

Is wijsheid voorbij alle wijsheid een kwestie van oefenen of een kwestie van genade?

God-ervaring

Ik zit op het kussen en zeg namu op de inademing en amida-bu op de uitademing, keer op keer. Zitten zonder doel: kun je ook zitten bij wijze van dankzegging aan Amida? Zittend niet bevrijding zijn, maar een met je diepe verankering in het lijden, in de wetenschap dat als je ooit bevrijding vindt, deze is in een moment van genade?

Zitten blijf ik doen. Zo ben ik opgevoed. Maar Shinran knaagt aan mijn worteling. Namu-amida-bu kan de hele dag. Daar heb je geen kussen voor nodig.

Is dit de God-ervaring die je via de zenweg ook ten deel schijnt te kunnen vallen? Welke naam je aan de transcendentie geeft, maakt natuurlijk niet uit.

Zonder dualiteit

Deo vacare stond in het Latijn boven de kloosterpoort waar ik kwam rond mijn drieëntwintigste levensjaar. In dat ‘vacare’ zit de boeddhistische leegte. Leeg worden en God laten binnenstromen.

In dat klooster maakte ik mijn eerste introductie tot de zenweg mee. Een half dozijn gasten op twee dozijn benedictijner paters (toen nog). Een docent van de Kosmos uit Amsterdam die ons leerde mediteren op een Jezus-mantra: “Heer Jezus Christus, zoon van God, ontferm u.”

Thich Nhat Hanh en de Dalai Lama roepen ons in koor op: word geen boeddhist, maar hernieuw de spiritualiteit van je eigen cultuur.

Boeddhisten aller landen, verenigt u! Compassie is een gedeelde waarde. Wij zingen voortaan de Jezus-mantra en beoefenen de leegte om God te laten binnenstromen. Nee, nee, zonder dualiteit. Is dat wat Thich Nhat Hanh en de Dalai Lama bedoelen?

Karl Barth

Menig boeddhist zou op zijn of haar neus kijken. De Boeddhistische Omroep samen met de KRO en de NCRV? Dat was de bedoeling niet!

Shinran is van oudsher veel bestudeerd door christelijke theologen. Sommigen zien in zijn zondebesef een parallel met de bodhisattva Augustinus. Karl Barth, de grote protestantse theoloog van de twintigste eeuw, zag in Shinran een geestverwant, maar benadrukte de dualiteit en de verlossing in Jezus als de conditio sine qua non van het christendom.

Namu-amida-bu, namu-amida-bu, spreekt het nog maar eens in mij. In hoeverre is de verwachting die bestaat omtrent mindfulness de projectie van een mensheid die hunkert naar bevrijding met behoud van het bestaande?

Lijdensoefening

Precies daar haakt Shinran aan. Wij zitten met ons bestaande zo diep verworteld in het lijden van onze eigen makelij dat we onszelf daar van onze levensdagen niet aan onze haren uit naar boven zullen trekken.

Is dat niet eigenlijk een veel realistischer perspectief dan dat van de kwalitatieve sprong?

Ik zit en zit en zit als dankzegging, adem in op namu en uit op amida-bu. Zitten niet bij wijze van oefening in verlichting, maar zitten als lijdensoefening van Groot Toevertrouwen.

Samsara is samsara. De weg naar bevrijding loopt via het Reine Land. Ons tijdelijk ontwaken, af en toe, is daar een voorbode van.

En tussendoor, in het dagelijks leven, zingt het vogeltje zoals het gebekt is het wijsje van overgave en genade. Namu-amida-bu, namu-amida-bu. Heer Jezus Christus, zoon van God, ontferm u. Boeddha-dharma als boeddha-dank-u.

Boeddha-dharma op inademing, boeddha-dank-u op uitademing. Ook een mooie variant.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: Amida Boeddha, amsterdam, God, Jezus Christus, Jules Prast, Shinran, Taigu, zoon van God

Lees ook:

  1. Een neo-boeddhistische litanie van niet-weten
  2. Ik kan niet hopen goed te doen voor levende wezens
  3. Totaalboeddhisme
  4. Met stomheid geslagen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Elly Hendriks zegt

    21 april 2025 om 15:06

    – Sommigen zien in zijn zondebesef een parallel met de bodhisattva Augustinus.-

    Augustinus, vormgever van het concept ‘erfzonde’, (baar)moeder van al het lijden, een bodhisattva. Serieus….

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.