• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Leven in de geest van de leegte

Leven in de geest van de leegte

12 mei 2014 door Jules Prast

Al dat zitten en laten zijn wat is. Al dat niet-denkend denken. Daar begint het pas: het niet-weten hoe de dynamiek van het onbenoembare zich voordoet.

Tibetaans levenswiel
Tibetaans levenswiel

Het is spannend te leven in de geest van de leegte. De leegte heft de geest op. Er is geen geest als dragende grond of mysterieuze substantie. Het gevaar van het onbenoembare aanduiden als geest is dat van (onbewust) conceptualiseren en idealiseren. Hetzelfde geldt voor het woord leegte. Of voor ware aard of oorspronkelijk gelaat. Het onbenoembare laat zich niet benoemen.

De geest heet ongeboren te zijn. En zuiver. En één. Het is de projectie van het menselijke verlangen, de onvolkomen taal van wie niet leeft in de geest van de leegte voorbij de geconditioneerde werkelijkheid. Wat weten wij dat het ons mogelijk voorkomt om eigenschappen toe te dichten aan het onbenoembare? Dit doen staat gelijk aan hubris.

Afwachten
Het is spannend te leven in de geest van de leegte omdat het maar afwachten is hoe het onbenoembare zich presenteert. Alles wat leegte is, is ook vorm, en vice versa. Hoe kan de geest dan zuiver zijn? In het oude China waarschuwden wijze boeddhisten al dat de geest én zuiver én onzuiver is. Zij leefden in de geest van een leegte waarin de herinnering aan het bronboeddhisme uit India nog doorklonk.

Spannend toch? Die dynamiek? De metafoor is zo aantrekkelijk: de geest is als het water van de zee. De wind van de onwetendheid veroorzaakt rimpelingen in het wateroppervlak. Maar als de wind bedaart, weerspiegelt de zee de werkelijkheid in al haar zo-heid.

Wie zegt echter dat het zo is? Dood aan het beeld! Al dat zitten en laten zijn wat is. Al dat niet-denkend denken. Al dat gedogend ge-Dogen. Daar begint het pas: het niet-weten hoe de dynamiek van het onbenoembare zich voordoet en wat hierbij komt kijken.

De bevrijding in de geest van de leegte kan ook zelfbedrog zijn. De weg van de bodhisattva is geen zelfhulpprotocol van grote stappen, snel thuis. In de geest van de leegte ontmoeten we karmische krachten die niet zijn uitgewerkt wanneer de wind van de onwetendheid is gaan liggen. Weg bevrijding.

Toevertrouwen
De geest van de leegte vloekt met de geest van de positieve psychologie. Met de geest van de menselijke maakbaarheid. Met de geest van selectieve spirituele beoefening in deeltijd. Vertrouwen, groot vertrouwen in de Weg, en toevertrouwen aan anderkracht, zijn voorwaarden voor zelftranscendentie. Zonder zelftranscendentie laat het onbenoembare zich niet kennen.

Het is spannend om alle grenzen achter je te laten. Op het kompas van het niet-weten navigeren in het onbenoembare. Durven experimenteren ongeacht wat leraren en mede-beoefenaars ervan vinden. Al je hechtingen en onderbewuste vormkrachten en onheilzame gewoonte-energieën eruit laten zweren en kijken in hoeverre dit in dit leven lukt. Ontwaakt in het onbenoembare zelf stamelend onvolkomen woorden vinden voor de zuivere én onzuivere ervaring. Het léven. Het uítbeelden. Je mild laten worden over de vormen waarin mensen bevrijding kunnen vinden, maar ook opstaan tegen de valse dharma, tegen modern bijgeloof dat wordt herverpakt als boeddhisme.

De oorzaak van lijden is peilloos en de Weg laat zich niet zo maar realiseren.

Namu Amida Butsu.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: geest, leegte, ongeboren, Taigu

Lees ook:

  1. Gedroomde mystificatie
  2. Niksnatuur en de leegteverdwazing
  3. Taigu – twee zekerheden
  4. Schrijven op een fractie van een millimeter van de leegte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.