• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Het jaar 2024 – dag 215 – drilboor

Het jaar 2024 – dag 215 – drilboor

2 augustus 2024 door Joop Ha Hoek

Ik heb van die dagen dat ik er echt zin in heb. Om lief te hebben. Of om lekker aan de slag te gaan, een mooi artikel te schrijven of te bewerken. Een dag waarop de madeliefjes rond mijn voeten bloeien.

Vandaag is het zo’n dag, in de ochtend al niet meer stuk te krijgen. De hoofdtelefoon- vroeger koptelefoon geheten, ligt op mijn werktafel. Net als ik van plan ben om dat ding op te zetten om een opgenomen interview af te luisteren en uit te tikken, zie ik de rode bestelbus-met-aanhangwagen in  de straat voor de Kloosterbunker arriveren. De bestuurder stapt uit.

Ik weet op dat moment dat het gedaan is met mijn goede humeur. En de rust. Ik spreek uit ervaring. Op die aanhangwagen staat een rood monster, een enorme grasmaaimachine, waarmee de man het gras in de plantsoenen in de buurt gaat maaien. Niet een beetje, maar secuur. En lang. Urenlang. Veel plantsoenen ook. De maaimachine heeft geen filters om het geluid te dempen. Het knalt er gewoon uit. Hoog boven de straat dringt het de Kloosterbunker binnen, door dubbel glas heen. Wat een shit. De maaimachineman komt elke veertien dagen.

De man rijdt het gevaarte van de aanhanger af. Als een coureur zoeft hij over het gras, trekt kaarsrechte banen. Ik bekijk de bestuurder beter dan voorheen. Een jonge vent met een lichtkleurige polo aan. Eén hand aan het stuur. En dan opeens, dat gevoel is er gewoon, word ik een beetje gelukkig van die man met zijn grasmaaier. Ik zie hoe hij banen trekt en het gras kortwiekt. De geur van die vers afgesneden sprieten dringt mijn neusgaten binnen. Alsof ik in mijn tuintje met die madeliefjes sta.

Ik ben blij voor de man, dat hij een baan heeft, de omgeving verzorgt, zijn geld verdient. Misschien heeft hij een partner en kinderen, voor wie hij op die manier kan zorgen. Ik ben blij voor mezelf, dat ik blij ben om die man. Na een paar uur wordt de maaier weer op de aanhanger gereden. Met een soort straalpijp blaast de maaier de laatste grassprietjes weg. En dan vertrekt hij.

Die ochtend had ik niet te veel koffie gedronken of een liefdespil ingenomen. Er vond een transformatie in mijn geest plaats, er kantelde iets. Herrie bleef herrie, maar ik zag de inspanning van de man om zijn werk zo goed mogelijk te doen. Met aandacht en trouw. Zo klein, maar ook zo geweldig.

Ooit zat ik met andere boeddhistische studenten en mijn toenmalige en inspirerende leraar Dechok in een gompa, toen boven ons de hel losbarstte. Iemand ging met een enorme drilboor aan de gang, zodat we onze leraar niet meer hoorden maar alleen haar lippen zagen bewegen. Toen de drilboor even zweeg en zij onze verontrusting merkte zei ze: ‘Het is alleen maar geluid’. En verder sprak ze er niet meer over. Ook bij de studenten keerde de geestelijke rust weer. We hadden geen last meer van die verschrikkelijke herrie en visualiseerden dat de man boven ons met een gelukmakend iets bezig was. Het kan ook een kluiskraker zijn geweest, maar daar dachten we op dat moment niet aan.

Zo simpel kan het alledaagse leven zijn. En zo mooi. In een seconde tijd kan overlast niet meer bestaan, word je vijand je vriend, zonder dat het klef wordt. Ik noem mezelf nooit een boeddhist- ben een zwerver door het landschap dat door de Boeddha geschapen is. Ik heb geen boeddhistisch brandmerk op mijn voorhoofd, draag geen katoenen bandjes om mijn pols en heb ook geen tatoeage van de Verhevene op mijn lijf en twijfel soms aan de praktijk en het effect van de beoefening. Maar ik heb het vermoeden dat ik de grasmaaimachineman aardig kan vinden door datzelfde boeddhisme, dat ik zomaar op een dag, zonder dat daar een directe aanleiding voor was, begon te beoefenen. Die nooit eindigende training van de geest om liefdevolle vriendelijkheid te ontwikkelen, mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid.

Je wordt er niet onkwetsbaar door, harde woorden of gedrag van een ander kunnen mij nog steeds shockeren. Maar door die ander als een goede vriend te zien kan ik er naast blijven staan, mijn armen er omheen slaan en dat gedrag, die harde woorden in een liefdevol perspectief ervaren. Zodat ze worden meegevoerd door de wind.

Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
Vrede en alle goeds.
Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: drilboor, herrie, metta

Lees ook:

  1. De drilboor, de grasmaaier en liefdevolle vriendelijkheid
  2. Onbegrensde metta op de snelweg
  3. Het jaar 2018 – de negende dag – herrie 2000
  4. Het jaar 2021 – dag 193 – eigenbelang

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    3 augustus 2024 om 08:15

    Dank!

  2. Ardan zegt

    3 augustus 2024 om 08:17

    Mooi Joop!

  3. Ludo zegt

    3 augustus 2024 om 08:57

    Oogst van Tonglen.

    Warme groet!

  4. Joost zegt

    3 augustus 2024 om 09:40

    Ja je bent er weer Joop,helemaal mooi. Zo zie en lees ik jou het liefst .

  5. Frank zegt

    3 augustus 2024 om 20:05

    Na het lezen van je column kreeg de dag een gouden randje!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.