• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Is een participatiesamenleving haalbaar?

Is een participatiesamenleving haalbaar?

3 oktober 2013 door Paul de Blot

In de troonrede werd door de koning terecht gewezen op het grote belang van de participatie-samenleving, een bekende gedachte die al in 1991 door Wim Kok werd gelanceerd. Het is zeker een mooi ideaal nu de verzorgingsstaat onbetaalbaar dreigt te worden, maar het is de vraag of het haalbaar is. Participatie vraagt om verantwoordelijkheid en ruimte voor eigen initiatief.

Deze ruimte is door de bureaucratie dichtgemetseld, want alles wordt tot in de kleinste details geregeld, vaak op grond van bepalingen die al lang verouderd zijn. Het zijn juist de kleine ondernemers, die van groot belang zijn voor de welvaart, die onder de administratieve rompslomp bezwijken. Hoe kan een probleemgezin tot participatie komen als het afhankelijk is van zeventien instanties? Hoe kan iemand een eigen zaak beginnen als hij daarvoor vijftien vergunningen nodig heeft? Hoe kan het onderwijs inspelen op de vorming van de jeugd als er evenveel mensen in het bestuur zitten als het aantal leerkrachten? De verantwoordelijkheid is zodanig verknipt dat niemand nog verantwoordelijk is voor het geheel. En voor participatie is nog minder ruimte.

Een andere valkuil van de participatie is de grootschaligheid, waardoor er geen plaats meer is voor het menselijk contact. Participatie gaat altijd om mensen en om menselijke contacten, maar in het grootschalige digitale verkeer wordt het menselijk gelaat gedegradeerd tot een nummer. De mens wordt niet meer met zijn naam aangesproken en niet meer om zijn eigenheid gewaardeerd. De mens functioneert in de bureaucratische machinerie als een machineonderdeel, dat bij slijtage gemakkelijk vervangen kan worden. Met hetzelfde gemak worden mensen ontslagen omwille van de bezuiniging. Grootschaligheid is de nekslag voor kleine ondernemers, voor kleine zorginstellingen en voor kleine onderwijsinstituten. Een mooi landgoed bestaat niet enkel uit hoge bomen maar ook uit kleine struiken en een grasveld. De kleinschalige instellingen horen ook bij het landgoed. Ze vormen eveneens de aanzetpunten van de participatie. Grootschaligheid is zeker belangrijk, niet op het gebied van management, maar als een netwerk. De natuur leert ons hoe heel de natuur één alles omvattend netwerk vormt, opgebouwd uit kleinschalige eenheden.

Een andere gevaarlijke valkuil is ons blinde rechtssysteem, uitgebeeld als de geblinddoekte Vrouwe Justitia. Het rechtssysteem is geen doel op zich maar een manier om de menselijke rechten te waarborgen. Verantwoordelijkheid wordt niet bepaald door het rechtssysteem en het hoogste recht is vaak ook het grootste onrecht. Als een moeder met kleine kinderen haar baan verliest en drie maanden geen huur kan betalen wordt ze volgens het recht het huis uit gezet, maar het is wel een menselijk onrecht. Als asielkinderen die al jaren in Nederland zijn geworteld naar hun land van afkomst worden teruggestuurd, is dat wel volgens het recht, maar het blijft een menselijk onrecht als een kind daarmee levenslang wordt getraumatiseerd.

Participatie is de verantwoordelijkheid van mensen voor mensen en wordt gedragen door menselijke verbanden. Daarvoor zijn digitalisatie, bureaucratie en rechtszekerheid zeker belangrijke hulpmiddelen, maar geen doelen op zichzelf. Het blijven middelen voor het menselijk welzijn waar we allen voor verantwoordelijk zijn. Dat is de kern van de participatiemaatschappij.

Paul de Blot.

 

 

Categorie: Columns, Geluk, Mensenrechten, Paul de Blot Tags: leven, participatiesamenleving, Paul de Blot, rechtssysteem, samen, verbanden

Lees ook:

  1. Mandela en het geheim van zijn leiderschap
  2. Ons leven is onvoorspelbaar
  3. Onze vrijheid van meningsuiting
  4. Jongeren hebben recht op een goede toekomst – stem bewust

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    3 oktober 2013 om 13:47

    Waarvan akte! Engagement is een onvervreemdbaar onderdeel van de weg.

  2. Tom zegt

    3 oktober 2013 om 21:32

    Zorgen voor andere mensen??? Neu… straks ga je daar nog aan hechten, daar komt alleen maar dukkha van!! ;-)
    In het oosten van het land bestaat het fenomeen ‘participatie maatschappij’ allang. Dat noemen we ‘naoberschap met naoberplicht’ Dus is die participatie maatschappij helemaal niet zover weg!

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.