• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Stemmingen en emoties (1)

Stemmingen en emoties (1)

5 februari 2024 door Dharmapelgrim

Na het lijf zoals het is en het lijf als jouw instrument, gaan we het eens hebben over stemmingen en emoties. Als jij zelf het idee hebt dat je op dat gebied van alles tegen kunt komen waar je liever niet mee geconfronteerd wilt worden, schroom dan niet hulp te vragen. Van wie? Zoek altijd iemand die je helemaal vertrouwt, kan luisteren en jou nooit zal veroordelen op grond van wat je vertelt. Twijfel je? Zoek dan verder. Dat kan een partner zijn, een goede vriend, of een huisarts, coach, psycholoog, psychiater, geestelijk raadsman, of een meditatieleraar.

Wat ik nu ga schrijven is een vervolg op mijn vorige bijdragen over het lijf zoals het is en zoals je het – als een soort instrument – gebruikt. Zonder die twee: geen emoties of stemmingen. Om iets te kunnen waarnemen heb je namelijk zintuigen nodig. Daarin spelen zich biologische/autonome processen af (het lijf zoals het is) én het zijn instrumenten die je moet leren gebruiken wil je tot bruikbare en vooral zinvolle waarnemingen komen. Je wordt je gewaar van de interne en externe werkelijkheid en daar ontwikkel je gevoelens bij. Alles wat je waarneemt heeft bewust of onbewust invloed op jouw gevoelsleven en omgekeerd. Als je bijvoorbeeld met sombere gevoelens naar de wereld kijkt, zie je alles al gauw ‘door een donkere bril’. Je kunt ook door een roze bril kijken, als je alleen maar leuke gevoelens koestert. Jouw gevoelsleven omvat stemmingen, emoties en affecten. Het verschil tussen deze drie is de duur en onmiddellijke ervaarbaarheid ervan. Jouw stemming kun je vergelijken met – bijvoorbeeld  – het klimaat, jouw emoties kun je vergelijken met het weer op een bepaalde dag en jouw affecten met zoiets als een hoosbui die pal boven jouw hoofd losbarst.

Ieder zintuig vangt prikkels op afkomstig uit een ander segment van de externe werkelijkheid. En iedere prikkel bestaat uit een hoeveelheid informatiedragende energie. Het oor vangt geluid op, het oog licht, de reukzin geuren, de smaakzin vijf verschillende smaken en de tastzin onder meer drukverschillen, maar horen, zien, ruiken enzovoorts doe je met je hersenen. Horen, zien, ruiken, proeven en voelen zijn vaardigheden. Jouw brein heeft geleerd uit alle prikkels precies dát te filteren – naar voren te halen – dat voor jou nuttig is. Of moet ik zeggen: wat jij nuttig vindt? Wat jij bewust waarneemt is een door jouw hersenen gemaakte selectie uit alles dat jou via de zintuigen bereikt. Eigenlijk moet ik zeggen: een selectie van een selectie, want een vleermuis hoort geluiden die voor jouw oren veel te hoog zijn en een olifant hoort weer geluiden die voor jouw oren te laag zijn. Jouw ogen kunnen niet waarnemen wat bijen wél kunnen, of een torenvalk. Jij ruikt andere geuren dan een vlinder en voelt andere zaken dan een hamerhaai. Als puntje bij paaltje komt, neem jij met jouw zintuigen maar een fractie waar van de werkelijkheid om je heen.

En dan heb je nog jouw interne werkelijkheid. Om die werkelijkheid in jezelf waar te kunnen nemen, heb je ook zintuigen! Je hebt er volgens neurowetenschappers veel meer dan vijf, namelijk minstens negen, of eenentwintig of zelfs twee-en-dertig. Daar zijn ze het onderling nog niet over eens. Ik noem er een paar: een zintuig om met je ogen dicht te voelen waar jouw ledematen zich in de ruimte bevinden en een zintuig om je evenwicht te bewaren. En dan zijn er lieden die vinden dat het waarnemen van gedachten en emoties óók alleen maar door een soort zintuigen mogelijk is. Ik denk dan: het zal wel. Duidelijk is dat je een interne werkelijkheid hebt, die alleen door jouzelf is waar te nemen. Niemand anders weet wat er zich in jouw binnenwereld allemaal afspeelt. Jouw gedachten en gevoelens zijn uitsluitend door jezelf waar te nemen. Tot op heden kunnen artsen en anderen alleen met ingewikkelde apparaten (voor een ECG, EEG, MRI en dergelijke) waarnemen dát er zich in jou iets afspeelt, maar wat? Dat blijft vooralsnog een raadsel. Met AI komt daar misschien verandering in.

Alles draait hier om het werkwoord ‘ openen’. Dat kun je op verschillende manieren opvatten. Om te beginnen kun je alleen maar iets waarnemen wanneer de zintuigen ‘open’ zijn. Met gesloten ogen zie je niks. Met vingers in je oren hoor je niets. Met gebalde vuisten, een dichtgeknepen neus en een tussen je tanden geklemde tong voel, ruik en proef je weinig. De toegang tot je zintuigen moet open zijn, niet geblokkeerd, als je er iets mee wilt waarnemen. Maar dan ben je er nog niet. Jouw geest moet ook open staan voor de indrukken die binnenkomen. Wanneer je er met jouw aandacht niet bij bent, mis je veel, zo niet alle indrukken. Ik heb mijn vader zijn ontbijt zien eten terwijl hij tegelijkertijd probeerde de krant te lezen, zijn stropdas te strikken en naar zijn vrouw te luisteren. Volgens mij proefde hij nauwelijks wat hij at, drong de berichtgeving in de krant niet goed tot hem door, werd de knoop in zijn stropdas minder fraai dan mogelijk en kreeg mijn moeder terecht de indruk dat haar woorden voor hem niet zo belangrijk waren. Hoeveel mensen zijn er niet die dit soort gedrag dagelijks vertonen? Er zijn mensen die de hele dag de radio aan hebben staan, maar absoluut niet weten welke programma’s worden uitgezonden omdat ze druk bezig zijn hun aandacht te verdelen over tal van bezigheden. De een weet niet wat ie proeft, voelt en hoort, de ander niet wat hij ruikt of ziet. Dat is op zich geen ramp, want als wij iedere zintuigelijke prikkel die ons brein bereikt zouden opmerken, zouden we hoorndol worden. Iedereen heeft geleerd zich af te sluiten voor prikkels die niet relevant zijn. Dat ging stap voor stapje, en zonder nadenken. Hetzelfde geldt voor stemmingen en emoties… daar sluiten mensen zich meer dan eens ook voor af, omdat die stemmingen en die gevoelens niet relevant zijn voor waar ze mee bezig zijn. Herken je dat? “Tanden op elkaar en gewoon doorgaan”, “Kop op”, “Niet bij de pakken gaan neerzitten”, “Zet hem/haar uit je hoofd”, “Niet met je hoofd in de wolken blijven hangen, even landen graag”, “Hallo… ik weet niet waar jij met je gedachten bent, maar wij zijn hier hoor!”. Het zijn voorbeelden van zinnen die duidelijk maken wat ik bedoel. Onze binnenwereld eist aandacht op, en dat komt lang niet altijd goed uit. En er is ook lang niet altijd begrip voor, doordat wat zich in die binnenwereld afspeelt voor de buitenwereld verborgen blijft.

Je kunt evenwel ziende blind zijn, en horende doof. Dat houdt in dat je mentaal niet ontvankelijk bent voor wat er via de ogen of oren aan prikkels bij je binnenkomt. En wat voor zien en horen geldt, geldt eigenlijk voor alle zintuigen, dus voor alle negen, eenentwintig of tweeëndertig. Alles wat niet door de censuur komt, verdwijnt onmiddellijk na binnenkomst (via de zintuigen) in een soort zwart gat (het onbewuste) alsof het er niet is, nooit is geweest en zelfs nooit kan bestaan. Je kunt het ook zo zeggen: als iets niet uitkomt of gewoon niet past in de werkelijkheid zoals jij die zelf wilt zien, horen of op andere manier wilt waarnemen, dan filter je dat weg. Dat gebeurt doordat jij zelf opdracht hebt gegeven dat te doen. Aan wie? Aan jezelf! En, trouw als je aan jezelf bent, doe je dat prompt. Zonder er een fractie van een seconde over na te denken! Alles wat jouw gemoedsrust mogelijk zou kunnen ontrieven, kieper je na ontvangst in de prullenbak van jouw eigen onderbewustzijn. Ongeopend! Maar vergis je niet. Het is er nog steeds, zij het inderdaad ongeopend, meestal onherkend en daardoor ook vrijwel nooit begrepen. Doe je dat allemaal niet, zeg je? O jawel! Je realiseert het je alleen niet doordat je je niet (meer) herinnert dat je jezelf die opdrachten hebt gegeven, en/of misschien geen idee meer hebt waarom, hoe, of wanneer. Dat begrijp ik.

Een baby hoort, ziet, ruikt, proeft en voelt alles, en nog veel meer. Dat is overweldigend, ontzettend vermoeiend, veel te veel om wijs uit te worden, en bovendien is het meeste volstrekt niet nuttig. Baby’s en peuters leren uit alle zintuigelijke prikkels alleen de nuttige te filteren. De rest leren ze negeren. Dat kunnen ze op den duur zo goed dat ze alles wat ze uitfilteren niet meer bewust zien, niet langer bewust horen en ga zo maar door. Maar ze stoppen niet met leren wanneer ze kleuter, schoolkind, tiener, adolescent of zelfs volwassen zijn. Dat proces van leren filteren gaat door… tot ze alleen nog dat tot het bewustzijn toelaten dat past in de werkelijkheid zoals die volgens hen is. Dat betekent domweg dat alles dat niet overeenkomt met de werkelijkheid zoals zij zelf zijn gaan denken dat ie hoort te zijn… in de prullenbak van de geest verdwijnt. Op die manier filteren mensen angst- en vreesaanjagende prikkels weg (of juist niet, maar dat kan dan weer leiden tot andere problemen). Ook dingen die niet stroken met wat geleerd is: weg. Tot precies overblijft wat passend is. Heel overzichtelijk. Heel geruststellend.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: aandacht, geest, gevoelens, indrukken, openen, prullenbak van de geest, stemmingen en emoties, werkelijkheid

Lees ook:

  1. Land in de werkelijkheid, stap in het heden
  2. Houd gewoon op met …(2)
  3. Dharmapelgrim – De evolutie van lichamen (5)
  4. Golden Letters – Herken de aard van gedachten en ervaringen (I)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jacob van van Keulen zegt

    8 februari 2024 om 04:45

    Prima artikel.Dit zou iedereen ” moeten” lezen. Erg duidelijk en voor ” iedereen” toegankeljk. Bij sommige andere artikels haak ik soms af omdat er teveel” wijze” woorden gebruikt worden en/of te uitvoerig is.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.