• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Houd gewoon op met …(2)

Houd gewoon op met …(2)

6 september 2021 door Dharmapelgrim

Dit is de tweede van vier afleveringen met dezelfde titel. “Houd gewoon op met …” Deze tweede aflevering gaat over: ophouden met vakken vullen ….

Het is de tweede stap van de vier-stappen-methode naar mindfulness.

 Waarnemen is geen vaardigheid, in tegenstelling tot selectief waarnemen. Om waar te kunnen nemen, heb je alleen zintuigen nodig die hun werk doen. Om bewust waar te kunnen nemen, hoef je alleen maar op te houden met alles waar je op dat moment mee bezig bent, zodat je ‘stil’ kunt worden en aandacht overhoudt die je vervolgens kunt besteden aan hetgeen er bij je binnenkomt.

Voor iedereen bij wie het kwartje nu niet valt, volgt hier enige toelichting.

Van nature kun je alles wat te zien, te horen, te voelen (tasten), te ruiken, te proeven, te denken en te voelen (emoties) is, waarnemen zoals het is. (Merk op dat het vermogen om gedachten en emoties waar te nemen ook als ‘zintuig’ is te beschouwen.). De meeste mensen doen dat echter niet. Ze zien alleen wat ze graag willen zien; horen alleen wat ze graag willen horen; voelen alleen wat ze graag willen voelen en ga zo maar door. Of precies andersom: ze zien precies dát waar ze bang voor zijn; horen precies dát wat ze liever niet horen; voelen wat ze liever niet willen voelen… Ze focussen erop en sluiten zich af voor al het andere. Ze doen dat doorgaans volstrekt onbewust. Ze zijn niet ‘open’, dragen denkbeeldige gekleurde brillenglazen, hebben denkbeeldige watten in hun oren, dragen denkbeeldige wanten om hun vingers en harnassen om hun lijf. Om maar wat te noemen. Ze laten alleen nog het gewenste door, en sluiten zich af voor het ongewenste. Ze nemen niet alles waar, ze nemen alleen waar wat ze uitkom of waar ze juist bang voor zijn. Wat ze daardoor missen, missen ze niet, want ze hebben geen idee van wat ze allemaal missen!

Tja. Hoe is het zover gekomen? Door het doorlopen van een leerproces van jaren. Het is beslist nuttig om selectief te zijn in kijken, luisteren, ruiken, proeven en wat al niet meer. Te veel indrukken leiden alleen maar af van wat werkelijk belangrijk is. Daarom gaat de blik gemakkelijk naar geslachtsdelen of waar die horen te zitten (veel mensen vinden seks erg belangrijk) maar nauwelijks naar een onooglijk bloemetje dat tussen tegels groeit (wat moet je daar nou mee?). Daarom hoort een moeder wél het eerste aanzetje tot huilen van haar baby (uitleg overbodig) maar niet het tikken van een klok (gaat toch de hele dag door). De geur van versgebakken brood valt gemakkelijk op (eten!) en een brandlucht ook (gevaar!) maar vrijwel niemand ruikt zichzelf op de pot. Het meeste wat mensen zien, horen, voelen of op andere wijze waarnemen is niet belangrijk. Tenzij het belangrijk is, maar dat merk je dan vanzelf wel (meestal te laat). Eigenlijk wordt ieder mens de godganse dag overspoeld met prikkels, en daar kun je knettergek van worden, vooral als je meent met iedere prikkel iets te moeten doen. Sommige mensen zijn notoire etikettenplakkers en vakkenvullers: dit is een auto, dit is een vogel, dit is een blaffende hond, dit is … Iedere prikkel krijgt een sticker en komt in een of ander vakje terecht. Daar kun je druk mee zijn. Zo druk, dat je er overspannen van wordt. Terwijl het nergens voor nodig is.

Om onbevangen waar te kunnen nemen hoef je slechts op te houden met etiketten plakken en vakken te vullen! Laat iedere prikkel maar binnenkomen, even bij je rondhangen en … weer vertrekken. Je hoeft er helemaal niets mee te doen. Dat geldt ook voor gedachten en gevoelens. Laat maar komen, laat maar zijn en laat maar gaan en ontspanning is het meest natuurlijke gevolg. Je hoeft het niet te leren. Je hoeft er niets voor te doen. Iedereen kan het. Houd jezelf niet in, maar doe gewoon niks! Laat je door niets verleiden daarvan af te wijken.

Om misverstanden te voorkomen: jezelf afsluiten is iets doen. Afsluiten gaat namelijk niet vanzelf, zelfs niet wanneer het een automatisme is geworden. Het kost energie én het is aselectief, dat wil zeggen dat je er ook prikkels mee weghoudt die wél nuttig zouden kunnen zijn. Op welke manier ook. Een goed test is deze: wanneer je mediteert met open ogen, moet je niet gaan zitten dommelen. Blijf alert, zodat, wanneer iemand een tennisbal naar je hoofd gooit, jij op tijd weg kunt duiken en de bal niet vol op je snufferd krijgt! Of wanneer iemand jou naam fluistert (een echt iemand, niet een of andere ‘hallucinatie’) jij onmiddellijk kunt reageren, bijvoorbeeld om naar een gesprek met je leraar te gaan; of, als je brandlucht ruikt, jij op tijd een brandblusser kunt pakken. Dat is nuttig. Sluit je nooit helemaal af.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Mindfulness Tags: aandacht, indrukken, leerproces, onbevangen, vakken vullen

Lees ook:

  1. Mindfulness, spiritualiteit of laagje vernis?
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…aandacht.
  3. SN Goenka: ‘Iedereen is op zoek naar vrede en harmonie, omdat deze in ons leven ontbreken’
  4. Rellen, plunderingen – mindfulness in het recht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
29 jan
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara
    • Geen dood geen vrees (55) – Een grafplek uitzoeken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens