• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Edel Maex – Wij

Edel Maex – Wij

10 februari 2022 door Edel Maex

In de ‘Hymne aan de Wijsheid voorbij alle wijsheid’ spreken we de wijsheid aan als een ‘jij’. Een ander woord dat in de tekst opvalt is ‘wij’. Ook waar Rahulabhadra de derde persoon gebruikt, zoals in ‘allen die’, voelt het als ‘wij allen’. Ook zij die spreken ‘in andere woorden en talen’ horen er bij. In het laatste vers breidt het zich zelfs uit tot de hele wereld. De tekst is een beweging van een ‘wij’ naar een ‘jij’ toe. Het is die ‘jij’, de grenzeloze openheid van de wijsheid, die ons verbindt tot een ‘wij’.

Ik heb van veel groepen deel uitgemaakt, ook in boeddhisme en zen. En ik heb de voorbije jaren zelf ontzettend veel met groepen gewerkt: mindfulnesstrainingen, terugkombijeenkomsten, opleidingen en last but not least onze eigen zengroep. Maar ik was nooit een groepsmens. Als kind al zat ik gevangen tussen een verlangen om erbij te horen en een onvermogen, of onwil, om mijn eigenheid op te geven. Dat laatste heeft mij al vaak in problemen gebracht. Tegelijk heb ik van al die groepen gigantisch veel geleerd.

Terugkijkend naar de verschillende meditatiegroepen die ik gekend heb zie ik in grote lijnen twee soorten groepen. In mindfulness gebruiken we begrippenpaar ‘doen’ en ‘zijn’. (Dat is in wezen hetzelfde als ‘relatief’ en ‘absoluut’ in zen, maar het klinkt wat minder hoogdravend.) ‘Doen’ en ‘zijn’ kunnen we ook op groepen toepassen. (En bij uitbreiding op iedere praktijk.)

In sommige groepen heb je iets te ‘doen’. Het uitgangspunt is dat je er nog niet bent, dat er dus nog iets te bereiken valt. De leraar is degene die dat wel al bereikt heeft, die ‘er is’, en die daar ook in erkend is. De leraar weet wat je allemaal moet doen om er te komen. Zo ontstaat onder de leerlingen een, vaak impliciete, hiërarchie van zij die weinig doen en zij die veel doen, van zij die er nog helemaal niet zijn tot zij die er bijna zijn.

Een heel ander soort groep krijg je als het uitgangspunt is dat je ‘er bent’ gewoon omdat je er bent. Dat wil zeggen dat de notie ‘er zijn’ of ‘er niet zijn’ totaal niet aan de orde is. Je bent er welkom zoals je bent. Wat je doet, doe je omdat je er in je hart naar verlangt, niet omdat je zonodig iets moet bereiken. Er is geen bereiken en geen niet-bereiken. De praktijk is waardevol op zich.

Ik heb lang gedacht dat het in zen op de eerste manier moest. Ik zie dat nu als een van mijn grootste vergissingen. Een van de reden dat ik dat dacht is omdat ik zelf in zen terechtgekomen was door een intense ervaring die in mijn leven een aardverschuiving veroorzaakte, iets waar ik overigens mateloos dankbaar voor ben. Ik dacht het de bedoeling was van de praktijk om dit soort aardverschuivingen en zelfs nog heftigere te veroorzaken en dat mensen daarin bevrijding zouden vinden.

Om twee redenen ben ik daarvan teruggekomen. Om te beginnen realiseerde ik mij dat die aardverschuiving in mijn leven vooral te maken had met de gigantische puinhoop die ik op dat ogenblik van mijn leven gemaakt had. Veel was er niet nodig. Maar ook: als ik keek naar mensen die erg opliepen met hun eigen ervaringen en deze aan hun studenten voorhielden voelde ik bij mezelf iets van: ‘zo wil ik helemaal niet worden.’ Ik merkte dat bij nogal wat mensen de ervaring een diepe kloof had gecreëerd in plaats van verbinding.

De ervaring wordt vaak gehuld in mystificatie en paradoxen. De inhoud daarentegen is te simpel voor woorden. Als ik stamelend toch naar woorden zoek, kom ik uit bij een woord als ‘welkom’.

Het is onze eenvoudige meditatie instructie. ‘Wat er is, is er. Hou niets vast en hou niets af.’ Wat zich ook aandient is welkom. Spontaan denken we dat we al het pijnlijke zoveel mogelijk moeten onderdrukken en alle prettige ervaringen moeten maximaliseren, tot we ontdekken dat we de pijn ook kunnen toelaten. Misschien zijn we eerst bang dat we dat niet overleven en dan ontdekken we dat we ‘er niet kunnen uitvallen’, dat we bij wijze van spreken ook in die pijn gedragen worden.

Ik maak er voor mezelf een punt van om in iedere mindfulnessgroep die ik start, bij het openingsrondje iedereen expliciet en gemeend welkom te heten. Daarmee is, van in de eerste minuten, alles al gezegd.

Dit verandert ook radicaal je houding tot de ander. Als mijn verdriet, angst, woede … al die onwelkome emoties ook welkom zijn, dan heb ik ook de ander niet meer nodig om die emoties te verdrijven. Ik heb mij ooit bezig gehouden met het luisteren naar liefdesliedjes. Het was een schokkende ervaring. Een voor een hadden ze een boodschap van ‘You make me feel so wonderful’. Ik hou van de ander voor het gevoel dat hij of zij mij geeft. Met andere woorden, ik hou alleen van mezelf. (En een tijdje later volgt dan ‘The thrill is gone’.)

In het ‘welkom’ bevrijd ik niet enkel mezelf maar ook de ander. De ander moet niet meer in mijn verhaal passen. De ander is er niet om mij een goed gevoel te geven. De ander is er niet om te bewijzen dat ik een goede partner, vader, therapeut, leraar … ben. De ander is er niet om mijn groot gelijk te bewijzen. De ander is welkom met zijn eigen verhaal, als ander.

Dat is de toon die ik in iedere groep van het allereerste ogenblik probeer te zetten. Natuurlijk komen er mensen mij vertellen dat ze bang zijn dat ze te veel of te weinig zeggen, of dat iemand iets kwetsend gezegd heeft of … Mijn antwoord is dan steeds dat ik met de groep probeer om te gaan zoals ik met mezelf probeer om te gaan op mijn meditatiekussen. Het woord ‘proberen’ is hier helemaal op zijn plaats. Net als in meditatie is het een eindeloos en met mateloze mildheid terugkomen. En zoals de ene gedachte of het ene gevoel meer aandacht vraagt is dat ook zo met mensen, en ze zijn een voor een even welkom.

In dit welkom ontstaat verbinding. In deze openheid ontstaat er een ‘wij’ waar je je eigenheid niet moet opgeven, een ‘wij’ waar je niet uit kunt vallen. Iemand met een lange geschiedenis van therapie en meditatie merkte op: ‘dit is de allereerste keer dat ik in mijn waarde gelaten wordt.’ Er ontstaat iets wat als heel bijzonder en waardevol wordt ervaren, iets wat we niet zomaar kunnen laten verloren gaan.

Ik zou het prachtig vinden als je overal dergelijke groepen zou kunnen vinden. Groepen met of zonder leraar. Groepen die in stilte mediteren of geleide meditaties doen, of zingen, of iets helemaal anders. Groepen waarin je ‘er bent’ alleen maar omdat je er bent.

Categorie: Columns, Edel Maex, Geluk, Gezondheid, Mindfulness, Zen Tags: aardverschuivingen, hierarchie, puinhoop, verbinding, welkom, wij

Lees ook:

  1. Avatamsaka (8): Jezelf volledig tot uitdrukking brengen
  2. ‘Ben je gelukkig?’, vraag ik haar.
  3. Wij
  4. Het jaar 2023 – dag 278 – tunnelgangen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hanneke Goossens zegt

    11 februari 2022 om 14:59

    Dankjewel Edel, welkom zijn in de stilte, niets moet, alleen maar zijn.
    Je geeft mij inspiratie om in de toekomst weer een groepje op te starten.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.