• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 335 – journalisten (2)

Het jaar 2021 – dag 335 – journalisten (2)

2 december 2021 door Joop Ha Hoek

Gisteren schreef ik in mijn column over beroepsjournalisten en de zogeheten ‘burgerjournalisten’, de waarnemers. Beroepsjournalisten zijn overigens ook gewone burgers. Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam wil met een noodwet burgerjournalisten, die hij opruiers noemt, uitlokkers, die tijdens acties hun beelden razendsnel verspreiden zodat anderen naar de rellen worden gelokt, het direct verslaan en uitzenden van de gebeurtenissen verbieden. Hij schuift artikel 7 van de Grondwet terzijde. Ik schreef daarover.

In 2017 verscheen het rapport Een dreigend klimaat van oud-ombudsman Alex Brenninkmeijer over bedreigingen van Nederlandse journalisten. Gemaakt in opdracht van onder meer de Nederlandse Vereniging van Journalisten. Het was toen al geen pretje om beroepsjournalist te zijn. Bedreigingen waren aan de orde van de dag, journalisten vertelden daarover, ze durfden sommige plekken niet meer te bezoeken of hun naam onder een artikel te zetten. Ook werden ze fysiek bedreigd.

Wie waren nou de daders? In het rapport is dat te lezen: Gewone burgers, jongeren, buurtbewoners, criminelen, familie van verdachten. En de overheid.  Zo schreef Brenninkmeijer. Uit het rapport: ‘Een in het oog springende categorie vormen de bedreigingen van hogerhand, van mensen met een gezagspositie binnen de overheid en de politiek. Dat komt ook in Nederland voor, zoals blijkt uit de  volgende opmerkingen uit de enquête:

„Een ministerie maakte aan alle betrokken partijen duidelijk dat ik het WOB-verzoek had ingediend, waardoor niemand mij meer te woord wilde staan.‟

„Uit het circuit van de overheid: die dreigde „stappen te ondernemen‟ als een bepaalde publicatie toch zou verschijnen. Persvoorlichting bijvoorbeeld.‟

„”Je mag hier geen foto’s van maken”, “We willen niet dat je dit online zet”, “Ga weg.” Of de politie dreigt ons in een „persvak‟ om de hoek te zetten als we de agenten herkenbaar op de foto zetten (en dan heb ik het niet over geheimagenten of AT’ers). Of we worden op onwerkbare afstand gezet, omdat een agent vindt dat de persfotograaf voor onrust zorgt bij omstanders of slachtoffers.‟

Maar het kan nog veel erger. Ik ben enkele decennia als beroepsjournalist van professie misdaadverslaggever geweest. Had te maken met zware criminelen, politie, rechters, Openbaar Ministerie, advocaten en andere opsporingsdiensten, zoals FIOD en sociale recherche. BVD ook, politieke recherche. Niet de beroepscriminelen waren mijn vijanden, maar wel sommige politiemensen, meestal leidinggevenden en sommige officieren van justitie. Ze wilden mij op allerlei manieren het werken onmogelijk maken. De boodschapper monddood maken.

Om mij uit te schakelen had een rechercheur het voornemen om hard drugs in mijn auto te verstoppen, hetgeen uitlekte en ik via een advocaat zijn plannen bekend maakte. De man is toen overgeplaatst. Ik werd als jonge journalist benaderd door een inlichtingendienst met de vraag of ik aan hen wilde rapporteren over mijn contacten, ook politieke activisten. Toen  ik dat weigerde werd tijdens bijeenkomsten van activisten door duidelijk herkenbare agenten van die dienst luidop gezegd ‘dat ze niet hoefden te schrijven omdat ze de informatie wel van Hoek kregen’.

In opdracht van een politiechef werd zonder dat ik dat wist een klein politieteam gevormd dat mijn werkwijze en contacten in beeld van (de politie) moest brengen. Mijn contacten werden door de politie ondervraagd om mijn werkwijze in diskrediet te brengen en mij uit te schakelen. Ik deed dat werk toen met een collega misdaadverslaggever. Op een dag werd hij uitgenodigd om naar het kantoor van een openbare aanklager te komen, die hem foto’s van mij en mijn collega toonde. De aanklager zei nadrukkelijk dat het politieonderzoek niet tegen mijn collega was gericht, om zo verdeeldheid tussen ons te veroorzaken.

Het politieteam keerde na enkele weken onderzoek met lege handen huiswaarts en moest erkennen niks laakbaars in mijn werkwijze te hebben gevonden. In andere gevallen werd mijn telefoon getapt, ook door opsporingsdiensten, op één en dezelfde nacht werd er ingebroken in de auto van mijn collega en van mij, nadat we ’s middags over de telefoon gerept hadden van bezwarende documenten tegen opsporingsdiensten. Mijn collega liet vaak documenten, opschrijfboekjes en zo in zijn auto liggen. Maar die documenten lagen die nacht niet in de auto’s. De modi operandi van de inbraken was identiek. Er waren geen gewone dieven aan het werk geweest, er was niets gestolen.

Ik ben een tijdje namens de journalistenvakbond lid geweest van een ministerieel team van Justitie, PJP heette dat, politie, justitie, pers. We voorzagen de minister van adviezen om ook de rechtsbescherming van journalisten ter hand te nemen. Ze verdwenen allemaal in het ronde archief.

Zelfs in mijn positie als hoofdredacteur van het Boeddhistisch Dagblad, onschuldiger kan toch niet, had ik het flink aan de stok met persvoorlichters van het ministerie van Justitie. Op de meest onschuldige vragen kreeg ik geen antwoord of werd er naar en afwijzend op gereageerd. Dat liep zo hoog op dat ik dreigde mijn vragen rechtstreeks aan de minister te stellen. Maar zelfs dat hielp niet. Journalisten maken dan gebruik van een U-bocht constructie, ze leggen hun vragen voor aan Kamerleden die ze dan weer stellen aan de minister.

Ja, ik heb ervaring met vijanden van de pers,- de overheid. En ik heb het mentaal en fysiek overleefd door politiemensen die wel mijn werk waardeerden. En mij beschermden.

Moedig voorwaarts!

Joop Hoek, links, redactie.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Media Tags: artikel 7 Grondwet, journalisttien, noodwet, overheid

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 213 – waakzaam
  2. Het jaar 2021 – dag 56 – handhaving
  3. De werking van een krant – gratis gastcollege van een uitgever
  4. Fysiek geweld tegen journalisten en fotografen verontrustend

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Grote twijfel, kleine verlichting
    • Het jaar 2022 – dag 230 – jatten
    • Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Vat het nu, vat het onmiddellijk
    • Chinees zero-corona-beleid vergroot onrust in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens