• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het eeuwige leven

Het eeuwige leven

3 oktober 2021 door Dharmapelgrim

Het schijnt dat er vraag naar is. En omdat er vraag naar is, zijn er natuurlijk ook lieden – of vertegenwoordigers van instanties – die het beloven: het eeuwige leven.

Sinds ik snap wat het inhoudt – eeuwig leven – , verlang ik er niet meer naar, en wens ik het zelfs mijn ergste vijanden niet toe. Het eeuwig leven is namelijk het vreselijkste dat iemand ten deel kan vallen. Dat lijkt in het begin natuurlijk niet zo, maar het gaat ook helemaal niet om het begin! Aan ieder begin komt een eind, maar bij een eeuwig leven begint het daarna pas.

Mijn kleindochter vroeg eens wat zij zich bij een eeuwig leven precies voor mocht stellen. Daar moest ik even over nadenken, want hoe leg je het onvoorstelbare op voorstelbare wijze uit. Lastig. Ik waagde een poging:

“Bespeel je een instrument?”, vroeg ik naar de bekende weg (want ik weet allang dat ze een beetje op een piano heeft gepingeld, en daar geen plezier aan beleefde). Ze schudde haar hoofd. “Niet meer”, zei ze.
Ik greep mijn kans en legde uit: “Als je eeuwig leeft,” begon ik … “dan heb je tijd genoeg om alle instrumenten die er bestaan virtuoos te leren bespelen. Bovendien heb je tijd zat om ook meteen maar alle geschreven muziekstukken, liedjes en andere nootjes uit het hoofd te leren, zodat je ze – zonder papier voor je – kunt spelen. Foutloos. En desgewenst achterstevoren, hangend aan een lamp. En als je dat allemaal kunt, is er ongeveer één dag voorbij van die hele eeuwigheid… er volgen er daarna nog ontelbaar veel.”

“O …” zei ze beduusd.

Ik had een geschokter reactie verwacht, maar die bleef uit. Wat ik maar zeggen wil: er komt geen eind aan, en de totale verveling slaat vroeg of laat onbarmhartig toe. Je hebt alles al beleefd, alles ervaren, alles doorgemaakt, geproefd, genoten, verafschuwd, en er valt werkelijk niets meer te verzinnen dat jouw verveling kan doorbreken. Je kijkt nergens meer van op. Geen verrassingen meer. Er is nog maar één uitweg denkbaar: dood gaan…. maar dát kan niet. Doodgaan is onverenigbaar met eeuwig leven.

Alles vergeten dan? Dat is ook zo wat. Dat staat gelijk met een eindeloos terugkerende vorm van geheugenverlies. En wat wil je dan vergeten? De taal die je spreekt? Hoe je moet bewegen? Of alleen welke film je al hebt gezien? Selectief geheugenverlies dus… Eeuwig leven met selectief geheugenverlies bestaat allang! Sommige mensen noemen dat “reïncarneren”. Je krijgt het idee dat je “nieuw” bent, leert opnieuw een taal en ervaart van alles opnieuw “voor het eerst” en verlangt misschien opnieuw naar ‘het eeuwige leven’ omdat je opnieuw angst ervaart voor ‘doodgaan’. Tja. zo gaan die dingen…

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: eeuwig leven, eeuwigheid, leven, tijdloos

Lees ook:

  1. Dick – lente
  2. Schuldspijt
  3. Het jaar 2020 – dag 174 – trainingsdood
  4. Het jaar 2021 – dag 232 – yesterday

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Barak 2b
  • Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens