Op het moment van de foto is het in het Italiaanse Puglia al meer dan een week 40°C. Terwijl het de hele maand juli onafgebroken 34°C was en er vanaf einde april geen druppel regen is gevallen. Op de foto zie je mijn buurman (met hoedje) Giovanni, druiventeler. Zijn hele leven heeft hij een hittegolf zoals die nu heerst niet meegemaakt. De wijngaard irrigeert hij normaal gesproken 1 x in augustus. Daarvoor heeft hij een (regen)waterkelder ter beschikking die zijn vader na W.O. II heeft aangelegd.
Met een motorpomp geeft Giovanni ieder jaar in augustus zijn planten een water-injectie. De waterkelder bevatte altijd genoeg water maar nu niet. Om de oogst van september 2021 veilig te stellen heeft hij de kelder vijf keer laten bijvullen door de lokale waterman. De waterman staat ook op de foto (zonder hoedje). Je kunt het niet zien maar hij vecht tegen de slaap. 18 uur per etmaal is hij in touw om links en rechts waterkelders bij te vullen.
Heeft iemand een idee om aan dit alles een boeddhistische draai te geven? Zo niet dan is boeddhisme geen knip voor de neus waard. Net zo min als welke andere religie dan ook. Toch?
Theo zegt
Even David Loy en Joanna Macy lezen !
G.J. Smeets zegt
Theo,
zoiets verwachtte ik al: een verwijzing naar boeken van boekenschrijvers.
Maar leg eens uit, wat hebben Giovanni en de waterman op de foto aan teksten zoals die van David Loy en Joanna Macy?
Omgekeerd, wat hebben boeddhistisch geïnspireerde teksten als die van David Loy en Joanna Macy toe te voegen aan wat klimatologen beter en gedetailleerder weten? En waar het IPCC van de Verenigde Naties al dertig jaar uitgebreid verslag van doet. Terwijl die klimatologen en ook het IPCC zich niet bezig houden met boeddhisme of met welk ander -isme dan ook.
Het lokale/regionale weer en het globale klimaat heeft met boeddhisme helemaal niets te maken en het boeddhisme heeft helemaal niets te melden over meteorologie en klimatologie. Het lijkt me wel wat, Theo, dat niemand doet alsof.
mara zegt
beste goff,
ik begrijp hoe moeilijk het is om geconfronteerd te worden met je buurman in deze situatie en niets te kunnen ‘doen’.
je zou je zelf kunnen afvragen hoe het boeddhisme jou een perspectief kan bieden op de vraag hoe je je kan verhouden met je buurman in deze situatie, en met je eigen gevoelens en vv.
en dan: de klimaatcrisis, die zich hier nu in tekort
aan water toont, en die zich over de hele wereld manifesteert (en ver daar voorbij waarschijnlijk) heeft alles te maken met de cultuur waarin wij leven en waar de verbinding, intimiteit met- en zorg voor de natuur, de wereld om ons heen en met onszelf verloren is gegaan. ook hier kan het boeddhisme of in elk geval meditatie ons een pad wijzen om die verbinding terug te vinden.
vriendelijke groet, mara
G.J. Smeets zegt
Mara,
hoe kom je erbij dat ik voor mijn buurman niks doe of kan doen?
Over de klimaatcrisis ben ik duidelijk geweest: boeddhistisch mediteren vervangt geen klimatologische kennis. Het is gewoon een praktisch (en dus politiek) thema en niets anders.
Ronald Boerkoel zegt
hihihi, deze vraag lijkt een beetje op een koan. Maar een koan is wat lastiger op te lossen dan deze vraag. Eigenlijk is het antwoord op deze vraag vrij simpel of je snapt niets van boeddhisme. Maar dan heeft het ook geen zin om het uit te leggen.
G.J. Smeets zegt
Ronald,
“Maar een koan is wat lastiger op te lossen dan deze vraag.”
Dat had je gedacht. Koans worden opgelost door ze in het boeddhistische toilet weg te spoelen.
Ronald Boerkoel zegt
Helemaal gelijk, en zo wordt de klimaatcrisis ook opgelost
Jolanda Naaktgeboren zegt
Beste Goff, zo nu en dan lees ik wat in het BD en al ben ik geen boeddhist, ik wil wel graag reageren.
Allereerst mijn deelneming! Nog geen doden, maar wel een existentiële angst.
Als biochemisch ingenieur, niet-gelovig theoloog, docent levensbeschouwing en mindfulnesstrainer zeg ik altijd dat een geloof of religie een mentale reddingsboei is. Al zijn er goden, dan nog zullen ze zich moeten houden aan natuurwetten om zich kenbaar te maken, laat staan om in te grijpen. Het boeddhisme is (ongeacht hoe je b/Boeddha ziet) extra interessant omdat het technieken geeft om met het lijden om te gaan. Niet meer niet minder. Het leert je dus oomgaan met lijden veroorzaakt door ziekte, ongeluk, klimaat, enz. Het neemt het lijden dus niet weg.
Waarom dan toch aandacht voor meteorolgie en klimatologie? Boeddhisme kan, net als elke andere godsdienst, religie of levensbeschouwing, een ethisch besef wakker maken en houden, waardoor mensen het goede zullen doen. Wat dan goed is – de natuur z.s.m. vernietigen of juist niet – dat is dan misschien de vraag, maar het geeft mensen wel de gelegenheid om hun handelen aan te passen aan wat het goede of het juiste lijkt te zijn.
De toekomst is ongewis, maar laten we hopen dat we oog houden voor elkaar. Laten we elkaar de hand reiken als iemand het zwaar heeft. In welke situatie en op welk moment dan ook.
G.J. Smeets zegt
Jolanda,
Leuk geprobeerd maar het ethische besef wat betreft de globale opwarming is al heel lang door klimaatonderzoekers op de agenda gezet. Daar heeft boeddhisme of welk -isme dan ook helemaal niets aan toe te voegen.
Léon zegt
U zegt, geachte heer Smeets:
“Heeft iemand een idee om aan dit alles een boeddhistische draai te geven? Zo niet dan is boeddhisme geen knip voor de neus waard. Net zo min als welke andere religie dan ook. Toch?”.
Ik begrijp uw frustratie heel erg goed. Maar deze frustratie kunnen wij al aan de dag leggen sinds wij begonnen na te denken.
Wij kijken naar de medemens, maar kunnen zijn of haar gedrag principieel niet veranderen. Daarom beperken wij ons maar tot ons eigen gedrag. Daar zijn wij boeddhisten voor.
Of dat laatste (ons eigen gedrag veranderen) zinloos is of “geen knip voor de neus waard”?
Zinloos is het zeker niet, maar we zullen het moeten blijven doen met de wereld om ons heen: een tranendal, naar mijn idee.
En zeker niet alleen “het klimaat”.
De kabinetsformatie schiet ook niet op, om maar eens iets te noemen.
G.J. Smeets zegt
“Maar een koan is wat lastiger op te lossen dan deze vraag.”
Dat had je gedacht. Koans worden opgelost door ze in het boeddhistische toilet weg te spoelen. Snap je wel?
Léon zegt
Geachte heer Smeets,
Uw reacties op de lezers van uw bijdrage doen mijns inziens in het geheel geen recht aan de oprechte betrokkenheid van uw lezers.
Onder mijn eigen uiteenzetting zie ik zelfs een duplicaat van uw reactie op Ronald Boerkoel.
Ik neem maar aan dat dit een vergissing is: ik heb iets heel anders naar voren gebracht dan Ronald Boerkoel. Uw reactie ervaar ik derhalve als ongepast.
U zou blij moeten zijn dat de medemens kennis neemt van uw gedachten. Dit zou kunnen blijken uit een andere toon uwerzijds.
Hung Nguyen zegt
Wat u heeft gezien is lijden en wat u wilt is verlossing.
De Boeddha heeft ook geleden, wilde ook verlossing en was actief op zoek. Hij heeft een uitweg gevonden.
Zolang wij het boeddhisme, en/of overige wijsheden niet individueel en collectief gaan beoefenen, dan blijven ze, zoals u schreef, allemaal geen knip voor de neus waard.
David Loy lezen is m.i. een onderdeel van de beoefening. Zijn boek ‘Eco dharma’ is prachtig geschreven
G.J. Smeets zegt
Hung Nguyen,
hoe kom je erbij dat ik verlossing wil? Dat kun je echt niet opmaken uit mijn stukje. Het stukje is enkel bedoeld om te illustreren dat er geen oplossing is behalve hard werken en er het beste van hopen. Hoop dat het duidelijk is.
G.J. Smeets zegt
Dank allemaal voor jullie ongevraagde adviezen en persoonlijke opmerkingen aan mijn adres. Maar het stukje gaat over wat mensen als Giovanni en de waterman op de foto meeemaken. Hebben jullie erbij stilgestaan dat Giovanni en de waterman op de hoogte zijn van boeddhisme en van metereologie?
Groet van Goff aan jullie allemaal.
Jolanda zegt
Goff, je kreeg antwoorden op de vraag die je stelde, maar die we misschien met z’n allen verkeerd begrepen hebben.
Giovanni en de waterman leven, doen wat ze moeten doen om te overleven en vinden daar ongetwijfeld zo hun eigen zingeving in. Het lijkt me niet gepast om hun situatie te gebruiken als test/bewijs voor de legitimiteit van het boeddhisme of welke religie dan ook, dat is niet waar het om gaat. Ik wens je wijsheid en zelfcompassie.
Ronald de Goede zegt
En zo is het cirkeltje weer ‘rond’ :-)
G.J. Smeets zegt
Wat mij betreft de laatste ronde.
Leon 12 augustus 2021 om 09:02
Dat duplicaat was inderdaad een vergissing. Pff wat suf van mij.
Overigens ben ik niet geïnteresseerd in emotionele betrokkenheid van lezers. En ja je hebt gelijk, met mijn toon is van alles mis, dat weet ik ook wel. Maar om de toon gaat het niet, het gaat over de vraag die ik stelde en die vraag beantwoordt jij op de boeddhistische toonladder:
“Daarom beperken wij ons maar tot ons eigen gedrag. Daar zijn wij boeddhisten voor.”
Terwijl het gaat om een collectief (en dus politiek) thema: de globale opwarming met heftige weersextremen als gevolg.
Jolanda 11 augustus 2021 om 22:26
Ik heb de stellige indruk dat iedereen de vraag waarmee het stukje eindigt heel goed begrepen heeft.
Léon zegt
Het gaat met name ook om een cultureel thema: het gedrag van vele miljoenen mensen waar wij als individu geen invloed op hebben.
Dat heeft dus inderdaad ernstige collectieve (en dus politieke) gevolgen.