• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 150 – bankje

Het jaar 2021 – dag 150 – bankje

7 juni 2021 door Joop Ha Hoek

Krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe… nebbe, krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe, seppe, krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe, rap, rap, rep, rep.

Er zitten drie jonge mensen op een bankje in de prachtige stadstuin onderaan de Hoge Kloosterbunker waarin het Boeddhistisch Dagblad elke dag wordt samengesteld. Ik zag ze aan komen lopen, twee slungelige jongens van een jaar of veertien. Opgeschoren zijhoofden en een kuif. Strakke T-shirts. Het meisje gekleed in een korte broek, de lange slanke benen goed zichtbaar. De jongens gaan zitten en laten in hun midden een ruimte open. Ze peilt die plek, ik zie het, ze komt in een onvrije situatie terecht. Ze mag niet kiezen maar gaat toch zitten. De jongens pronken met hun veren, staan op en doen een soort dansje. Hanengedrag in de dop.

Krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe… nebbe, krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe, seppe, krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe, rap, rap, rep, rep, rep.

De jongens praten met elkaar en het zwijgende meisje. Dit is wat ik hoor. Krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe… nebbe, krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe, seppe, krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe, rap, rap, rep, rep, rep.

Die stadstuin produceert een rare akoestiek, het is een vervormerende echoput. De jongens praten als rappers zo lijkt het. Heel snel. Hun woorden, hun stemmen, gaan hoger dan de Hoge Kloosterbunker. Hoger en hoger, komen terecht in een ruimte waar ook tekst van anderen dwarrelt. Van Floris de Vijfde, der Keerlen God, Boeddha ook, wat een zachte stem heeft de Verhevene. Hij is duidelijk geen rapper.

Krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe… nebbe, krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe, seppe, krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe, rap, rap, rep, rep, rep.

Ik besef hoe ik me inspan, op het balkon van de Kloosterbunker, om de woorden te verstaan van die twee jongens op dat bankje en dat meisje tussenin. Ik besef dat ik, ook al wordt het geluid niet gescrambled, versluierd, in andere gevallen weleens af wil dwalen met mijn gedachten, als ik weet wat de ander gaat zeggen of ik toch al mijn antwoord klaar heb. Of gewoon niet aandachtig genoeg ben. Het gebeurt me meer dan mij lief is. Ik heb nog veel te leren, moet meer aandacht voor aandacht hebben.

Krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe… nebbe, krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe, seppe, krebbeknakkrackrebbekrebbenebbe…krebbe…krebbe…rebbenebbe, rap, rap, rep, rep.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: bankje, joop hoek, karuna, rappen, stadstuin, vervorming

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de driehonderdenvijftiende dag – last post
  2. Het jaar 2018 – de driehonderdennegenendertigste dag – hesopstand
  3. Het jaar 2018 – de driehonderdenzevenenvijftigste dag – boombreak
  4. Het jaar 2019 – dag 303 – leefdood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Better Burma: het verhaal van Joah McGhee
    • ICT – paneldiscussie ‘de krachten bundelen tegen buitenlandse inmenging’
    • ValDigFer – beeldgedicht
    • Wie zegt dat je naar je hart moet luisteren?
    • Het jaar 2023 – dag 338 – zwart-als-roet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.