• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Vrijdag zindag 9 – Tijd

Vrijdag zindag 9 – Tijd

8 januari 2021 door André Droogers

We maken veel werk van de overgang van het oude naar het nieuwe jaar. Maar eigenlijk is de overgang van de ene dag naar de volgende evengoed bijzonder. Zo zie je maar: tijd leent zich voor heel wat betekenistoekenning.

Elke cultuur doet dat op eigen wijze. Neem nu het jaar. Vaak bepalen klimaatseizoenen de indeling. De Wagenia-vissers in Kongo, bij wie ik veldwerk deed, wonen dicht bij de evenaar. Het klimaat is het hele jaar door gelijkmatig. Als vissers delen zij het jaar in naar de waterstand in de Kongo-rivier. Of het laag, gemiddeld dan wel hoog water is, hangt weer af van de regenseizoenen stroomopwaarts.

Wat de jaartelling betreft, zijn er eveneens grote verschillen tussen culturen. Het jaar nul kan gekozen zijn op religieuze gronden, zoals bij de christelijke jaartelling. Joden en Moslims hebben hun eigen startpunten.

De Wagenia hadden geen jaar nul. Hun telling door de jaren heen kwam eerder van de jongensinitiatie. Die werd om de zoveel jaar gehouden. Elke initiatie kreeg een eigen naam. De generaties bepaalden de indeling van tijd op langere termijn. Intussen hebben de Wagenia door kolonisatie en kerstening de westerse kalender overgenomen, overigens met behoud van de traditionele tijdsindeling.

Er is veel meer betekenistoekenning dan over seizoenen en jaren. De dikke Van Dale getuigt van de verzamelde volkswijsheid rond het begrip ’tijd’. Tijd kan zowel vliegen als kruipen. De tijd zal het leren, als je tenminste tijd van leven hebt. Want er is een tijd van komen en van gaan. Wij gaan dood aan de tijd.

Waarom zijn mensen eigenlijk zo druk met het fenomeen ’tijd’? Tijd hoort bij de grotere gehelen die de mens overstijgen, net als ruimte, natuur, samenleving, het zelf en het kwaad. Die verschijnselen zijn onvermijdelijk, en nooit volledig te beheersen. Elke tijdssysteem speelt dan, net als levensbeschouwing, met de illusie van controle.

Categorie: Columns, Geluk, Natuur Tags: klimaat, seizoenen, tijd

Lees ook:

  1. Kerkasiel
  2. Het jaar 2019 – dag 224 – guur
  3. Wouter ter Braake – Tijd van leven
  4. Crises – kans op enorme aanscherping belangenstrijd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    9 januari 2021 om 09:25

    Als tijd inherent zou bestaan, zou de oorspronkelijke staat van alles en iedereen niet ongeboren en onsterfelijk zijn. Tijdsindelingen zijn bedacht door mensen. Handig, maar bedacht.

  2. paul gernay zegt

    9 januari 2021 om 11:20

    Niets is wat het lijkt,
    het is maar hoe je het bekijkt…
    ook ’tijd’.

  3. Jacob van Keulen zegt

    10 januari 2021 om 15:45

    In Fryslân zeggen ze:de tiid hâldt gjin skoft(de tijd houdt geen schaft) en tiiden hawwe tiiden(alles op z’n tijd.)

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Guided group meditation in Amsterdam
  • 1 september 2025
    Nyingma Centrum gratis proeflessen
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 238 – eigendom
    • Vietnamese vicepresident bezoekt boeddhistische werelderfgoedlocaties in Nepal
    • Gaza – al 232 journalisten en media-medewerkers gedood door Israëlisch leger
    • Geef Tegengas – Rotterdamse haven harder aanpakken
    • Ad van Dun – Aikido, vredig vechten, het verhaal

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.