• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » De opvolger van Buddhaghosa XII

De opvolger van Buddhaghosa XII

14 maart 2013 door Taigu

We stonden op de kleine binnenplaats te wachten. Er waren misschien wel vijfhonderd mensen bijeen, in de schaarse ruimte die overbleef nadat de cameraploegen en de schrijvende pers de voorste plekken hadden ingenomen.

Zoiets als dit maakte je niet vaak mee. Wat fijn dat ik net deze week voor mijn retraite had geboekt. Nu kon ik het eeuwenoude ritueel met eigen ogen aanschouwen: hoe de witte lotus door een onzichtbare hand door het bovenlichtje van de tempel werd afgeworpen en zacht op het wateroppervlak van de fontein eronder neerkwam. Tegelijkertijd hoorden we uit de tempel het getinkel van klankschalen. Er was geen twijfel meer mogelijk: de leegte had een nieuwe vorm gebaard.

In onze kleine gemeenschap was de lucht zwanger geweest van de geruchten. De scholastici stonden lijnrecht tegenover de seculieren. De scholastici waren onverzoenlijk en insisteerden op de enig ware leer van het Voorwaardelijk Ontstaan die in hun seminaries werd onderwezen. De laatste Oudste, Buddhaghosa XII, was een groot kenner van de Abhidharma geweest. Wie mocht zijn opvolger worden?

De seculieren hoopten deze keer een kans te maken. Voor hen ging het leven boven de leer. In de ongebonden mindfulnessbeweging en de populaire ‘deep ecology’ zagen zij geen concurrenten, maar broeders. Broederschap belangrijker dan boeddhaschap, was hun boodschap, tot afgrijzen van de scholastici.

oude deur. Foto Freepik.Onder het klikkend geluid  van tientallen fototoestellen opende de krakkemikkige tempeldeur zich. Een bedaagde subprior van een verafgelegen kloostercomplex kwam wat verlegen naar buiten en mompelde enkele voor ons onverstaanbare woorden in het Sanskriet. We wisten nog steeds niet wie er nu de nieuwe Leraar geworden was.

Opnieuw ging de deur open en plotsklaps stond hij daar, blootvoets, een Chinees in een eenvoudige bruine pij. De verrassing was compleet: niet een van ons, maar een man uit een ver land was door de Oudsten verkozen. Maar wat vooral ook opviel was dat hij niet verscheen in een liturgisch gewaad, voorafgegaan door een processie van ceremoniële trommelaars, maar gewoon, op eigen kracht en zonder opsmuk.

Hij vouwde zijn handen en boog diep naar ons. Toen hij weer opkeek, rustte er een diepe glimlach van gelijkmoedigheid op zijn gegroefde gelaat. Hij wachtte geduldig totdat het opgewonden geroezemoes verstomde.

In niet helemaal vlekkeloos Engels hief hij de Hartsutra aan, gevolgd door het lied van Kwan Yin. “Beste mensen,” begon hij daarna, “welke taal je ook spreekt, alle woorden betekenen hetzelfde. Onze taak is alles te verstaan. Dat is het.”

Hij boog nogmaals, zocht een plekje in de schaduw op, en verzonk in meditatie.

Langzaam liep het binnenplein leeg. Buiten het tempelcomplex vormden zich kleine groepjes. “Zo eenvoudig is het echt niet,” hoorde ik een vooraanstaand scholastisch geleerde aan een televisiestation uitleggen. Een eindje verderop liep ik voorbij een paar mensen die verhit stonden te argumenteren. “Nu durft hij wel, maar waar was hij toen de repressie aanzwol na de protesten op het Plein van de Hemelse Vrede? Toen hoorde je hem zijn stem niet verheffen.”

Van binnen voelde ik dat de inspiratie die was uitgegaan van de glimlach van die mysterieuze Chinees, alweer op de proef gesteld werd door de lokroep van de dagelijkse realiteit.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: Buddhaghosa XII, Franciscus, Hartsutra, Jules Prast, Kwan Yin Huis, paus

Lees ook:

  1. Een boeddhistische maatschappijvisie?
  2. Het lied van het niet weten
  3. De Boeddha aan het woord tijdens meditatie
  4. Taigu – Het lied van het niet weten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Annemiek Deerenberg zegt

    14 maart 2013 om 11:34

    Mooi stukje, Jules.

  2. Joop Romeijn zegt

    14 maart 2013 om 12:20

    Ik had deze tekst al op je eigen blog gelezen, Jules (http://site.julesprast.nl/2013/03/14/de-opvolger-van-buddhaghosa-xii/ ); de redactie van BD moet z’n bronnen nadrukkelijker vermelden.
    Een goede poging en een leuke beschrijving hoe het zou kunnen zijn als de boeddhisten ook een paus zouden hebben.
    Gelukkig hebben we die niet (ook de Dalai Lama is dat niet)

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 230 – jatten
    • Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Vat het nu, vat het onmiddellijk
    • Chinees zero-corona-beleid vergroot onrust in Tibet
    • Debat: Moet fake news verboden worden?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens