• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De opvolger van Buddhaghosa XII

De opvolger van Buddhaghosa XII

14 maart 2013 door Taigu

We stonden op de kleine binnenplaats te wachten. Er waren misschien wel vijfhonderd mensen bijeen, in de schaarse ruimte die overbleef nadat de cameraploegen en de schrijvende pers de voorste plekken hadden ingenomen.

Zoiets als dit maakte je niet vaak mee. Wat fijn dat ik net deze week voor mijn retraite had geboekt. Nu kon ik het eeuwenoude ritueel met eigen ogen aanschouwen: hoe de witte lotus door een onzichtbare hand door het bovenlichtje van de tempel werd afgeworpen en zacht op het wateroppervlak van de fontein eronder neerkwam. Tegelijkertijd hoorden we uit de tempel het getinkel van klankschalen. Er was geen twijfel meer mogelijk: de leegte had een nieuwe vorm gebaard.

In onze kleine gemeenschap was de lucht zwanger geweest van de geruchten. De scholastici stonden lijnrecht tegenover de seculieren. De scholastici waren onverzoenlijk en insisteerden op de enig ware leer van het Voorwaardelijk Ontstaan die in hun seminaries werd onderwezen. De laatste Oudste, Buddhaghosa XII, was een groot kenner van de Abhidharma geweest. Wie mocht zijn opvolger worden?

De seculieren hoopten deze keer een kans te maken. Voor hen ging het leven boven de leer. In de ongebonden mindfulnessbeweging en de populaire ‘deep ecology’ zagen zij geen concurrenten, maar broeders. Broederschap belangrijker dan boeddhaschap, was hun boodschap, tot afgrijzen van de scholastici.

oude deur. Foto Freepik.Onder het klikkend geluid  van tientallen fototoestellen opende de krakkemikkige tempeldeur zich. Een bedaagde subprior van een verafgelegen kloostercomplex kwam wat verlegen naar buiten en mompelde enkele voor ons onverstaanbare woorden in het Sanskriet. We wisten nog steeds niet wie er nu de nieuwe Leraar geworden was.

Opnieuw ging de deur open en plotsklaps stond hij daar, blootvoets, een Chinees in een eenvoudige bruine pij. De verrassing was compleet: niet een van ons, maar een man uit een ver land was door de Oudsten verkozen. Maar wat vooral ook opviel was dat hij niet verscheen in een liturgisch gewaad, voorafgegaan door een processie van ceremoniële trommelaars, maar gewoon, op eigen kracht en zonder opsmuk.

Hij vouwde zijn handen en boog diep naar ons. Toen hij weer opkeek, rustte er een diepe glimlach van gelijkmoedigheid op zijn gegroefde gelaat. Hij wachtte geduldig totdat het opgewonden geroezemoes verstomde.

In niet helemaal vlekkeloos Engels hief hij de Hartsutra aan, gevolgd door het lied van Kwan Yin. “Beste mensen,” begon hij daarna, “welke taal je ook spreekt, alle woorden betekenen hetzelfde. Onze taak is alles te verstaan. Dat is het.”

Hij boog nogmaals, zocht een plekje in de schaduw op, en verzonk in meditatie.

Langzaam liep het binnenplein leeg. Buiten het tempelcomplex vormden zich kleine groepjes. “Zo eenvoudig is het echt niet,” hoorde ik een vooraanstaand scholastisch geleerde aan een televisiestation uitleggen. Een eindje verderop liep ik voorbij een paar mensen die verhit stonden te argumenteren. “Nu durft hij wel, maar waar was hij toen de repressie aanzwol na de protesten op het Plein van de Hemelse Vrede? Toen hoorde je hem zijn stem niet verheffen.”

Van binnen voelde ik dat de inspiratie die was uitgegaan van de glimlach van die mysterieuze Chinees, alweer op de proef gesteld werd door de lokroep van de dagelijkse realiteit.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: Buddhaghosa XII, Franciscus, Hartsutra, Jules Prast, Kwan Yin Huis, paus

Lees ook:

  1. Een boeddhistische maatschappijvisie?
  2. Het lied van het niet weten
  3. De Boeddha aan het woord tijdens meditatie
  4. Taigu – Het lied van het niet weten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Annemiek Deerenberg zegt

    14 maart 2013 om 11:34

    Mooi stukje, Jules.

  2. Joop Romeijn zegt

    14 maart 2013 om 12:20

    Ik had deze tekst al op je eigen blog gelezen, Jules (http://site.julesprast.nl/2013/03/14/de-opvolger-van-buddhaghosa-xii/ ); de redactie van BD moet z’n bronnen nadrukkelijker vermelden.
    Een goede poging en een leuke beschrijving hoe het zou kunnen zijn als de boeddhisten ook een paus zouden hebben.
    Gelukkig hebben we die niet (ook de Dalai Lama is dat niet)

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
05 jun
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
5 jun 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
06 jun
Boeddhisme en Meditatie
6 jun 23
06 jun
Vipassana meditatie Rotterdam
6 jun 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ramana Maharshi als Romana Mahasjiesj
    • Diefstal – Tibetanen moeten eigen bronwater kopen van China
    • Guy – Vrij Onderzoek
    • Ludo – Zeewandeling (Thalassa)
    • Viering verjaardag Dalai Lama

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens