• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…nu heb ik je, klootzak.

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…nu heb ik je, klootzak.

2 september 2019 door de redactie

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een al of niet actueel onderwerp. Vandaag is het thema de berichtgeving over de arrestatie van de zoon van de Amsterdamse burgemeester.

Luuk: Veel medelanders raakten in de vakantieperiode buitengewoon opgewonden over de inbraak van een 15-jarige jongen in een leegstaande woonboot. Op zich misschien niet nieuwswaardig, maar kennelijk wel als het de 15- jarige de zoon van Femke Halsema is. Net nu de burgemeester de strijd tegen de criminaliteit in onze hoofdstad zo goed als verloren heeft. Logisch sarren haar tegenstanders, want mevrouw is niet eens in staat haar eigen zoon fatsoenlijk op te voeden. #Halsemagate was een flinke tijd trending en de ‘discussie’ kan elk moment opnieuw de kop op steken, want journalisten houden zoonlief in de gaten.

Een andere groep medelanders noemde de verslaglegging die de Telegraaf over deze kraak deed een ongekende vorm van riooljournalistiek, een persoonlijke hetze tegen een politieke tegenstander en nog wel van een krant die in de oorlog ook al fout was. Een 15-jarige jongen, die gewone jongensdingen doet, was samengevat de mening van de ongewoon dure topadvocaat die door de burgemeester aangetrokken werd om iedereen uit te leggen dat er niets aan de hand was en dat het allemaal neerkwam op schofterige journalistiek.
Ik moet bij dit soort nationale discussies denken aan Eric Berne. Hij schreef o.a. het boek ‘Mens erger je niet’. Daarin legt hij uit hoe en waarom mensen met een tekort aan autonomie anderen gebruiken om een positief zelfbeeld op te bouwen. “Nu heb ik je, klootzak”, is goed bruikbaar psychologisch spel daarbij.

Rob: Wat is er toch aan de hand dat we met zoveel passie zoeken naar mogelijkheden om de ander zwart te maken? Natuurlijk, als we met inzet zoeken, dan zullen we iets te vinden, want we maken allemaal missers. Eerlijk gezegd is het me een raadsel, en ik kan er enkel over fantaseren, wat ons drijft anderen met zoveel verve te kleineren. Hierdoor polariseren we en isoleren we ons van elkaar. Ook al ervaren we een verbondenheid door ons te identificeren met een gepolariseerde kant.
We kunnen niet meer beleven dat alles een geheel is en vernauwen ons bewustzijn zodanig dat we minder in staat zijn liefde te ervaren. Wat zonde!

Ook in liefdesrelaties kunnen we elkaar veroordelen. Als we hier naar kijken wordt het misschien wat duidelijker waarom we dat doen. We kunnen door ons oordeel duidelijk maken waar we moeite mee hebben, en ook nog zonder ons kwetsbaar op te hoeven stellen. We hebben wellicht geleerd dat het onveilig is als we ons kwetsbaar opstellen. Dan kan de ander misschien macht over ons uitoefenen, omdat bekend is waar onze zwakke punten zitten. Alsof we als volwassenen niet weerbaar zouden zijn met onze kwetsbaarheid.

Ideaal in mijn ogen is dat we ons durven blootgeven aan elkaar, ook daar waar we moeite mee hebben. Dan hebben we het niet over jij, maar over ik. Als we ons dan bloot durven te geven, zou het mooi zijn als we vervolgens actief nieuwsgierig kunnen zijn naar wat de ander beweegt. Als we ons open opstellen, dan kan de ander ons begrijpen en met onze actieve nieuwsgierigheid kunnen we de ander ook gaan begrijpen. We doen dan onszelf en de ander recht in wie we zijn en verstoren niet automatisch onze verbondenheid.

Luuk: Volgens mij praat jij over een totaal andere wereld. Voorlopig zitten we met politici die elkaar vakkundig proberen kapot te maken en met passie “Now I have got you, you son of a bitch” spelen. Buitensluiten of verdacht maken van politieke tegenstanders is de normaalste gang van zaken en het lijkt er op zelfs op dat enkele jaren geleden vanuit de regering het OM is gestimuleerd om een bekend politicus te vervolgen. Reden: hij loopt ons te veel in de weg. Dit is natuurlijk een democratische doodzonde en ik verwacht dat #Opsteltengate binnenkort trending wordt.
Maar “Now I have got you…” is niet gebonden aan een onderwerp, desnoods gaat het over een 15-jarige zoon. De inhoud is niet primair, het gaat er om dat je je een beter mens voelt, beter dan de ander. Voorlopig zie ik jouw ideaalbeeld als een mooi sprookje.

Rob: Helemaal mee eens! Het is een sprookje dat potentieel werkelijkheid zou kunnen worden. Ik geloof dat we de mogelijkheden in ons hebben om het te realiseren. Nou vind ik politici gemiddeld wel een extreem voorbeeld van hoe we elkaar beschadigen en emotionele afstand creëren. Dat zal zich niet makkelijk wijzigen.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is (soms) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dzogchen, Media Tags: berichtgeving, burgemeester Halsema, Luuk Mur, nepwapen, Rob van Boven, Tweespraak, zoon

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…emotie ontwijkende chronische pijn
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …bekering.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    2 september 2019 om 11:48

    Mooi dat jullie Eric Berne’s ‘Mens Erger je Niet’ langs laten komen. De slotzin van dat (erg geestige) boek luidt:

    “Dit kan betekenen dat er voor het menselijke ras geen hoop bestaat, maar voor individuele leden daarvan is die hoop er wel.”

  2. Piet Nusteleijn zegt

    3 september 2019 om 08:35

    “Denken dat je een beter mens bent dan de ander”.
    Gisteren het voormalige kamp Westerbork bezocht.
    En dan weet je het weer…het is de oorzaak.
    We moeten elkaar hieraan herinneren.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?
    • Verlichting is geen wijwater
    • Het jaar 2022- dag 222 – wedergeboorte
    • Siddhattha Gotama, de boeddhist.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens