• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2019 – dag 107 – vergeving-

Het jaar 2019 – dag 107 – vergeving-

17 april 2019 door Joop Ha Hoek

Ik vind vergeving een naar woord en ook een raar iets. Ik vergeef je maar vergeet het niet, is zo’n cliché. Volgens mij heeft het vergeven ook met een zelfvoldane positie te maken: de vergever staat hoger dan de vergevene, hij kan wel of niet vergeven. De te vergeven mens moet maar afwachten. Of met onderwerping: Heer, vergeef het hun, als je zelf niet kunt vergeven doe je een beroep op een ander, in dit geval de Here God. Je besteedt het vergeven uit.

Ik pieker me de laatste dagen suf wie ik ooit iets vergeven heb. En kan geen naam noemen terwijl er ook nare mensen in mijn leven waren tot ik de boel opkuiste. En ik zelf ook niet de beste ben. Mogelijk zijn er mensen die mij iets vergeven hebben, maar die hebben zich nooit bij mij gemeld. In dat opzicht ben ik een onwetende. Ik vermoed dat niet-vergeven te maken heeft met het accepteren van zaken. Mijn boeddhistische leraar zei altijd: Van het verleden kan je geen chocola bakken, het is gebeurd en we leven nu in het nu. Moedig voorwaarts.

Ik pieker over het thema vergeven omdat ik van het Museum voor Vrede en Geweldloosheid een uitnodiging kreeg om op 4 mei in de doopsgezinde kerk aan de Noordmolenwerf in Rotterdam een filosofisch gesprek aan te gaan over Vergeving (met een hoofdletter). Het gesprek staat onder leiding van de Rotterdamse praktisch filosoof Dick van Hennik (van de Filosofische Praktijk Berkelstraat).

In de uitnodiging: ‘Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. De vraag die je daarbij kan stellen is: “Valt er nog iets te vergeven tussen ons en de vroegere onderdrukker?”

Toen Duitse vliegtuigen- de mensen erin, in mei 1940 bommen lieten vallen op de huizen van de burgerbevolking in onder andere Kralingen, een Rotterdamse wijk, stierven familieleden van mij. Een tante van mijn moeder rende brandend door de straat, mariniers probeerden de vlammen te doven. Alleen een zoon overleefde het bombardement.

Mijn moeder, een altijd rustige en stille vrouw, was op de vierde mei, de dag van de herdenking van de doden door het nazigeweld- later kwamen er andere slachtoffers bij, nog meer stil en verdrietig. Dat zag ik aan haar gezicht en houding. Voor ons gezin was de dodenherdenking niet een theoretische kwestie maar daar hoorden mensen bij die we gekend hebben. We zwegen bewust die twee minuten.

Mijn moeder sprak nooit over vergeving. Ze noemde de Duitsers wel moffen maar haatte ze niet- er viel niets te vergeven, wie moet je vergeven, het systeem, Hitler, de vliegeniers boven de stad die de bommen lieten vallen? De bommenfabrikanten. Fokker die vliegtuigen leverde. De leveranciers van banden en metaal? De psychiaters die Hitler niet op lieten sluiten. De bom van Von Stauffenberg die niet goed af ging. Een lange keten ven verantwoordelijken.

Voor haar telde alleen het grote verdriet over het sterven van de mensen die ze liefhad. Ze reisde niet af naar Duitsland om daar op straat de vergeving te prediken. En mensen in verwarring te brengen. Ze leefde in het nu in haar verdriet. Dus ik vermoed dat ik de leefwijze om niet te vergeven van haar heb. Grietje was haar naam. Vergeven is egoïstisch, met de nadruk op ego.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: bombardement, doden, Grietje, Rotterdam, vergeving

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 118 – inpakoma’s
  2. Het jaar 2018 – de driehonderdentwaalfde dag – postuumwees
  3. Het jaar 2019 – dag 260 – bombardement
  4. Het jaar 2021 – dag 230- kleingeluk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    18 april 2019 om 09:34

    Vergeven was langere tijd een thema voor mij. WF Brugsma, de journalist die jarenlang doorbracht in diverse Duitse concentratiekampen zei ooit, verwijzend naar de tekst boven de concentratiekamp poorten ‘Arbeit macht frei”Vergeven maakt vrij.’Indrukwekkend en inspirerend. Maar ik kon nooit een paar mensen die ik ervoor aanzag dat ze mij veel leed hebben aangedaan werkelijk vergeven. Tot mijn dzogchenleraar mij deed inzien dat er niets IS om te vergeven, niet anders dan allerlei concepten die je zelf in je hoofd maakt. Dus ja, vergeven is egoïstisch.

  2. G.J. Smeets zegt

    19 april 2019 om 19:20

    “Mijn boeddhistische leraar zei altijd: Van het verleden kan je geen chocola bakken, het is gebeurd en we leven nu in het nu.”

    Tja, herinneringen aan het verleden heb je in het hier & nu en daar zul je toch chocola van moeten bakken. Verdringen, rationaliseren, ophemelen, verdoemen, etc..

    “Vergeven is egoïstisch, met de nadruk op ego.”

    Dat is mij te kort door de bocht. Een voor mij pijnlijke en schadelijke actie die geliefden hebben begaan vergaf ik door het uit te praten. Vergeven is een interactie ding en geen psychisch ding. Zonder uitpraten geen vergeving.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aanleg stuwdam – China jaagt lokale Tibetaanse bevolking van hun land
    • De Boeddha
    • “Ik dacht dat ik gek werd.” in 2Doc: Alleen thuis met een dienstwapen
    • VrijdagZindag – Dilemma
    • Tussen Atman en Brahman vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens