• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de driehonderdentweede dag – hersenogen

Het jaar 2018 – de driehonderdentweede dag – hersenogen

30 oktober 2018 door Joop Ha Hoek

Ik kijk met mijn hersenen. Alles wat mijn ogen waarnemen wordt gekleurd en vertaald in mijn hersenen. Die kleuring vindt plaats op basis van mijn opvoeding, genen, sociale omgeving, werk, politieke overtuiging, ervaringen, achtergrond en zo meer. Op een dag was ik bij de Makro en zag daar een enorme man staan met een kaal hoofd met naast zich een kleine oude dame. Een gevaarlijke man, een boef, dacht mijn politieverslaggeversbrein. De man zei tegen de oude dame: ‘Mama, zullen we deze wijn nemen’. Mijn brein dacht: ik heb me vergist, dit zijn moeder en kind. Zo ging de vertaalslag van de ogen, oren en hersenen. De man had natuurlijk een boef kunnen zijn, ook boeven hebben moeders. Maar dat zagen mijn ogen niet.

Er is veel fake in de wereld. Toen ik politieverslaggever was maakte ik er voortdurend kennis mee. Ik had een informant in het zware criminele milieu, de Aardappeleter genoemd, die zich voordeed als crimineel en het vertrouwen had gewonnen van criminelen. Voor de politie was hij een burgerinformant en infiltrant en mij voorzag hij van dezelfde informatie omdat we elkaar wel mochten en vertrouwden. Ik was ook zijn verzekering dat de politie-en andere opsporingsdiensten geen geintjes met hem uithaalden. De Aardappeleter en ik ontmoetten elkaar op begraafplaatsen, waar we vrij zicht hadden maar zelf niet- gezeten achter een haag, gezien werden. Daar wisselden we informatie uit.

Op een dag gaf hij informatie over een wereldwijd web van drugshandel waar Nederlanders maar ook Amerikanen bij betrokken waren. De Aardappeleter deelde zijn informatie met een landelijke recherche-eenheid en Amerikaanse opsporingslui. Dat gebeurde in wegrestaurants waar het druk was. De rechercheurs openden in Nederland een groothandel in groenten-en fruit om zo zelf ook te kunnen transporteren, in ieder geval de gelegenheid hadden. Op een dag was het zo ver: In enkele dagen tijd zouden de harddrugstransporten plaatvinden, meldde de Aardappeleter. Voor die bende zou hij met internationale vluchten vooruitvliegen en op verschillende luchthavens overstappen. Met die landen zouden de rechercheurs een afspraak maken dat de Aardappeleter met stalen drugs ongehinderd zou reizen, een vrijgeleide had. Maar dat liep fout, van enkele landen kwam die toestemming niet af. Waarop de Aardappeleter door een politiearts ernstig ziek werd verklaard- zeker niet in staat te reizen,  en in een ziekenhuis opgenomen. De bende reisde zonder hem en werd in verschillende landen gearresteerd en veroordeeld tot lange gevangenisstraffen.

In mijn contacten met een Belgische inlichtingendienst was er ook sprake van fake. Ik kon mijn contact bij die dienst alleen maar bereiken door telefonisch in een militair ziekenhuis een boodschap voor hem achter te laten. Waarna het contact tot stand kwam. Niet op begraafplaatsen maar bij hem thuis. Zijn vrouw wist van de hoed en de rand en was ook afkomstig uit die schimmige wereld. De afspraak was dat ik geen telefoon of andere verbindingsapparatuur tijdens die ontmoetingen bij me zou dragen. Tijdens de eerste ontmoeting in dat huis schrok ik me bijkans dood. Het was tegen de avond en het licht opgestoken. De vrouw vroeg of ik een hapje meeat en dat sloeg ik niet af. Even later zag ik op de muur een schaduw van een hand met een groot mes erin. Ik zag met mijn geest en dacht aan een spoedig doch niet gewenst einde. Even later hoorde ik het gezaag van een mes door een knapperig stokbrood.

Ook deze Belgische dienst maakte gebruik van de middenstand en had in Amsterdam op een gracht een wijnhandel geopend waaruit reizen konden worden gemaakt zonder achterdocht te wekken. Er werden ook tassen met enorme bedragen aan geld afgeleverd. Op een dag ging een junk met zo’n tas aan de haal door een koerier op een Amsterdams treinstation ervan te beroven. Buit een ton.

Wijnhandel, groentehandel, gips en ziekenhuisopname, moeder en zoon, dood door een mes, de Aardappeleter, de inlichtingendienst, ontmoetingen op een begraafplaats, in mijn leven was het anders dan het lijkt. Die ervaringen hebben mij ook geleerd anders met het huidige waargenomene om te gaan. Er achter te kijken maar dat is ook gekleurd en door mijn ervaringen ingevuld. Niets is wat het lijkt. Daar moet ik dat niet van zichzelf bestaat, dus genoegen mee nemen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Amsterdam wijnhandel, gipsverband, groentenzaak, inlichtingendienst, joop hoek, kijken met je hersenen, schaduw, zeevisser

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdenzesenvijftigste dag – faecedienst
  2. Het jaar 2019 – dag 177 – uitvreters
  3. Kreeften bevrijden is niet altijd goed voor de soort en de natuur
  4. Kreeften bevrijden is niet altijd goed voor de soort en de natuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    31 oktober 2018 om 07:39

    Lijkt potstausend wel een politieroman!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.