• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de honderdenzesennegentigste dag – rupsenkoken

Het jaar 2018 – de honderdenzesennegentigste dag – rupsenkoken

16 juli 2018 door Joop Ha Hoek

Het aardige aan de Dalai Lama vind ik onder meer zijn kleding. Ik ben geen stoffenexpert maar ik vermoed dat zijn gewaad gemaakt is van katoen en andere natuurlijke materialen. Die outfit past bij het beeld dat ik van de Dalai Lama heb. Eenvoudig. Een paar jaar geleden, toen hij in Rotterdam teachings gaf, trok hij zijn schoenen uit op het podium. Omdat ik zelf een blootvoeter ben en met een paar schoenen vijf jaar doe, moest ik daar om lachen. Je schoenen doe je alleen uit als je je veilig voelt en niet op de vlucht hoeft te slaan.

Als journalist ben ik voor het Boeddhistisch Dagblad bezig met de schandalen waarin boeddhistische leraren verwikkeld zijn. Op mijn speurtocht naar informatie over deze mannen zie ik ook foto’s van situaties waarin ze verkeren. En de kleding die ze dragen. Zo zag ik een foto van de van seksueel wangedrag beschuldigde Sakyong Mipham rinpoche -Sakyong schijnt een equivalent te zijn voor koning- en een foto van de ook van seksueel wangedrag en machtsmisbruik beschuldigde Sogyal rinpoche. Op die foto’s zijn ze gekleed in gewaden van zijde.

Zijde is een populair natuurproduct dat een gevoel van luxe geeft, maar de manier waarop zijdedraden worden gewonnen is ronduit discutabel. Voor de productie van zijde worden levende rupsen in hun cocon in vaten met kokend water gedompeld. Jaarlijks worden er vele miljoenen gedood: voor een halve kilo zijde zijn 2.000-3.000 rupsen nodig. Het koken is nodig om een zijdedraad te winnen als deze op zijn mooist en langst is. De cocons worden afgewikkeld, waarna de zijdedraden klaar zijn voor gebruik.

Tegenwoordig zijn er diervriendelijker alternatieven, zoals wildzijde en ahimsazijde. Voor wildzijde worden Tussah zijderupsen gekweekt. Deze rupsen mogen zich wel verpoppen, men gebruikt de (beschadigde) cocon om tot zijdedraad te weven. Ahimsazijde, of ‘peace silk’ wordt in India gemaakt van cocons van de Erimot, die, nadat de insecten zijn uitgevlogen, worden verzameld. Maar de zijdedraden van deze motten zijn kort en niet populair bij de vervaardigers van zijde textiel.

In hoeverre insecten pijn ervaren is nog niet eenduidig vastgesteld. Volgens dr. Thierry Backeljau, Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen Universiteit Antwerpen, zijn er geen harde bewijzen dat insecten pijn kunnen voelen. Maar is de afwezigheid van dit bewijs, met de beperkte kennis die we nu blijkbaar van het gevoelsleven van insecten hebben, voldoende om levende insecten op deze manier te behandelen? Jaren geleden legde ik de gelofte af geen levende wezens, ook dieren, te doden. Geldt dat niet voor leraren, ook al doden ze niet zelf maar worden ze wel medeplichtig aan het doden van die miljoenen rupsen?

Zijdecultuur, oftewel het commercieel kweken van zijderupsen, gebeurt in diverse Aziatische landen. De vrouwelijke zijderups legt tot wel 400 eitjes in 1 keer, en sterft dan. Na ongeveer twee weken komt uit zo’n eitje een larve. De larve voedt zich met moerbeibladeren en blijft eten tot hij 10.000 keer zo zwaar is en ongeveer 8 centimeter lang. Als de larve in een pop verandert, gaat hij vloeibare zijde afscheiden via zijn speekselklieren. Als die vloeibare zijde met lucht in aanraking komt, wordt het een ononderbroken draad. De larve wikkelt die draad om zichzelf heen en maakt er een dikke, warme cocon van. Om te voorkomen dat de larve zich uit zijn cocon bevrijdt en een mot wordt, wordt de larve levend gekookt.

Een Amerikaans echtpaar liet eens een reusachtige zijden thangka maken dat het aan de Karmapa schonk. Dat ding was zo groot dat hij alleen compleet zichtbaar was door hem van een berghelling af te rollen. Jaren geleden alweer keken in het boeddhistische centrum in het Friese Hantum volgelingen van de inmiddels overleden Gawang rinpoche naar een video over die thangka. Een van de studenten was woedend. Toen hij opmerkte dat ontelbare rupsen hiervoor vermoord waren, nog los van het astronomische bedrag dat het maken gekost moet hebben, en waar andere, goede dingen mee gedaan hadden kunnen worden, werd Gawang boos. Het was volgens hem een eer om voor de Karmapa te mogen sterven, bovendien was het jaarlijks uitrollen van de thangka een troost voor de Tibetaanse vluchtelingen. De reactie van de student op de thangka en de Karmapa werd als een soort van blasfemie gezien, ook door de andere aanwezigen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

Categorie: Columns, Dierenwelzijn, Geluk, Joop Hoek, Misbruik, Natuur Tags: gelofte, Karmapa, levend koken, moord, niet doden, pijn, rupsen, Sakyong Mipham Rinpoche, Sogyal Rinpoche, zijde, zijden gewaden, zijderupsen

Lees ook:

  1. Ank Schravendeel – Verleidelijk verlangen
  2. Slachtoffers zoeken steun, maar Dalai Lama kan misbruik niet stoppen
  3. BUN geschokt door onthullingen wangedrag boeddhistische leraren
  4. Het jaar 2019 – dag 56 – slavenparadijs

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. johanneke zegt

    17 juli 2018 om 12:37

    Goed stuk.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.