Het zal u als lezer van mijn columns- eigen waarnemingen, wel zijn opgevallen dat ik redelijk veel tv kijk. Alleen de publieke zenders en de BBC en Ons, de ouwe lullen televisie. Ik doe dat om als journalist bij te blijven en de krant op orde te houden. Naar Ons kijk ik voor m’n plezier.
Soms val ik in de commercials in afwachting van het nieuws. Vroeger werden die commercials gevoed met half ontklede vrouwen, en tegenwoordig mannen in ondergoed en/of auto’s die slim zijn. Ook wordt ontbijtkoek aangeprezen.
Wat ik schokkend vind zijn commercials waarin geweld wordt gebruikt. Ik meen van een digitale spullen verkoper en een bouwmarkt. Er wordt in die commercials mensen in het gezicht geslagen en iemand met z’n hele hebben en houwen naar buiten gesodemieterd als hij een verkeerd woord gebruikt. Ik meen ‘concept’. Ik begrijp niet dat de reclamecodecommissie die commercials niet verbiedt. In films met gewelddadige inhoud en/of seks en hard woordgebruik staat vooraf te lezen: ouderlijk toezicht aanbevolen. Als het om geld verdienen gaat wordt niemand gewaarschuwd. Je slaat geen mensen, ook niet in commercials. Weg met die rotzooi. Hoe walgelijk.
Moedig voorwaarts!