• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur zijn het eens over …’wilde dieren’

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur zijn het eens over …’wilde dieren’

14 april 2018 door Rob van Boven en Luuk Mur

Vorig jaar behandelden Rob en Luuk in de serie Tweespraak de verschillen en overeenkomsten tussen psychotherapie en dzogchen. De serie wordt dit jaar onder dezelfde naam voortgezet maar de frequentie staat niet vast en de tweespraak gaat over een actueel onderwerp.

De Oostvaardersplassen is het natuurgebied dat deze winter veel in het nieuws was. Actievoerders bedreigden de boswachters, belaagden de politie en wilden het recht in eigen hand nemen. Ze maakten plannen om de grote grazers (edelherten, runderen en paarden) uit het gebied weg te halen. De actievoerders wilden niet langer aanzien dat de dieren in erbarmelijke omstandigheden zo verzwakten dat ze tenslotte moesten worden doodgeschoten. Ze beroepen zich er op dat Staatsbosbeheer gezegd heeft dat de dieren niemands eigendom zijn. Staatsbosbeheer is van mening dat de actievoerders dan toch in overtreding zijn. Het gebied is verboden voor onbevoegden.

Landbouwminister Carola Schouten heeft geen goed woord over voor de actievoerders, ‘Je blijft met je handen van boswachters af’, ‘ze voeren alleen uit wat politici bedenken’.

Inmiddels heeft meer dan de helft van de duizenden dieren de winter niet overleefd en de periode tot hun genadeschot was volgens de actievoerders ten hemel schreiend.

Wat zijn de argumenten van voor- en tegenstanders van het stuk ‘wilde natuur’ in Nederland, waar de dieren dus niet bijgevoerd worden.

Voorstanders:

  • Het is wilde natuur en zo gaat het in de natuur. Er ontstaat vanzelf weer een evenwicht. De laatste winters waren relatief mild, daardoor zijn er relatief veel dieren in leven gebleven en die sterven deze winter.
  • Runderen en paarden associëren we al gauw met hobbydieren, maar jaren geleden al bepaalde de rechter dat de beesten in de Oostvaardersplassen formeel de status hebben van wild dier, waarmee de mens het eigendom erover verloor.
  • Wilde dieren eten zich in de zomer tonnetje rond en maken in de winter aanspraak op hun vetvoorraad. Je ziet ze dan magerder worden en worstelen om te overleven.

Tegenstanders:

  • Ze wijzen er op dat het een begrensd gebied is. Het is nu een bevroren moddervlakte, met vertrapt gras, kale bomen, zonder struiken. Hierdoor sterven de dieren. De Veluwe is twintig keer zo groot. Hoewel ook daar afschot en regulatie nodig zijn, is de situatie voor de dieren daar nergens zo ernstig.
  • Het probleem is ontstaan doordat het verbindingsgebied tussen de Veluwe en de Oostvaardersplassen niet is aangelegd. Dat zou een structurele oplossing geven. Nu is het een heel groot hertenkamp, wordt cynisch gezegd.
  • Het hele project Oostvaardersplassen is gebaseerd op een tegenstrijdige gedachte, namelijk dat je wilde natuur met wilde dieren kunt creëren. Het blijft een menselijke creatie en waarom is bijvoeren dan vreemd?

De vraag is of we dit probleem alleen rationeel moeten willen bekijken. We beschikken nu eenmaal over morele gevoelens. We willen graag rechtvaardigheid, we voelen compassie met het lijden van mens en dier. Sommige mensen voelen meer en sneller compassie dan anderen. En de dierenactivisten voelen vast meer compassie en ze willen de dieren in nood helpen. Is dat een slechte eigenschap? Ik wil me niet voorstellen hoe deze wereld er uit zou zien zonder compassie. En zoogdieren hebben ook gevoel, ook zij proberen zichzelf en hun nageslacht in leven te houden.

Han Olff, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen verdedigt het beleid van de overheid. “Door het hoge aantal gestorven dieren is de dierenstand als het ware gereset”, stelt hij. Hij gebruikt hier een computer term. Met computers hoef je geen compassie te voelen.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: boswachters, demonstraties, dode dieren, Han Olff, honger, Luuk Mur, oostvaarderplassen, Rob van Boven, Tweespraak, Veluwe

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…vrijheid
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…solidair zijn.
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…geloof.
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …sub-persoonlijkheden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    15 april 2018 om 11:37

    Dit kan ik heel goed volgen: zoogdieren proberen te overleven. Er zijn mensen die de dieren bij deze strijd willen helpen.

    Wanneer je dit zo opschrijft is het onbegrijpelijk dat hier een soort oorlog uit ontstaat. Laat die mensen gewoon een beetje hun gang gaan met het bijvoeren.
    Wanneer mensen stille tochten willen organiseren voor de dieren die in de strijd om hun bestaan bezweken zijn, kan je aan deze tocht deelnemen of niet deelnemen. Je kan kiezen.
    Waar maken we ons zo druk om?

    Een beetje lachwekkend: rechters die bepalen dat de dieren op de Oostvaardersplassen ‘wilde’dieren zijn en we ze…daarom niet kunnen bezitten (en derhalve niet mogen helpen? Wat is het verband. We kunnen tamme dieren toch ook niet ‘bezitten’) Het stemt tot nadenken.

    Wat mij bezighoud is “die heftigheid”.
    Is dit te verklaren door die compassie cq. Gevoel voor rechtvaardigheid? Is het de liefde voor het leven?
    Ik denk van wel. Dit denk ik bij nader inzien, na het lezen van deze Tweespraak.
    Rob en Luuk, jullie zijn het samen eens over ‘de wilde dieren’, ditmaal een één-spraak, volgens mij vinden jullie het oké dat mensen die paarden willen bijvoeren. Ik schaar me in jullie rij. Klaar voor de tocht.
    Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 6 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • ‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’
  • Guy – Het begrijpen van de ware aard van de dingen
  • Ludo – Zijn
  • Taigu – De lijn en de cirkel
  • Halte Hertenkamp – De groene velden van het hertenkamp ontwaakten vanachter een voile van ijle ochtendmist

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens