• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur zijn het eens over …’wilde dieren’

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur zijn het eens over …’wilde dieren’

14 april 2018 door Rob van Boven en Luuk Mur

Vorig jaar behandelden Rob en Luuk in de serie Tweespraak de verschillen en overeenkomsten tussen psychotherapie en dzogchen. De serie wordt dit jaar onder dezelfde naam voortgezet maar de frequentie staat niet vast en de tweespraak gaat over een actueel onderwerp.

De Oostvaardersplassen is het natuurgebied dat deze winter veel in het nieuws was. Actievoerders bedreigden de boswachters, belaagden de politie en wilden het recht in eigen hand nemen. Ze maakten plannen om de grote grazers (edelherten, runderen en paarden) uit het gebied weg te halen. De actievoerders wilden niet langer aanzien dat de dieren in erbarmelijke omstandigheden zo verzwakten dat ze tenslotte moesten worden doodgeschoten. Ze beroepen zich er op dat Staatsbosbeheer gezegd heeft dat de dieren niemands eigendom zijn. Staatsbosbeheer is van mening dat de actievoerders dan toch in overtreding zijn. Het gebied is verboden voor onbevoegden.

Landbouwminister Carola Schouten heeft geen goed woord over voor de actievoerders, ‘Je blijft met je handen van boswachters af’, ‘ze voeren alleen uit wat politici bedenken’.

Inmiddels heeft meer dan de helft van de duizenden dieren de winter niet overleefd en de periode tot hun genadeschot was volgens de actievoerders ten hemel schreiend.

Wat zijn de argumenten van voor- en tegenstanders van het stuk ‘wilde natuur’ in Nederland, waar de dieren dus niet bijgevoerd worden.

Voorstanders:

  • Het is wilde natuur en zo gaat het in de natuur. Er ontstaat vanzelf weer een evenwicht. De laatste winters waren relatief mild, daardoor zijn er relatief veel dieren in leven gebleven en die sterven deze winter.
  • Runderen en paarden associëren we al gauw met hobbydieren, maar jaren geleden al bepaalde de rechter dat de beesten in de Oostvaardersplassen formeel de status hebben van wild dier, waarmee de mens het eigendom erover verloor.
  • Wilde dieren eten zich in de zomer tonnetje rond en maken in de winter aanspraak op hun vetvoorraad. Je ziet ze dan magerder worden en worstelen om te overleven.

Tegenstanders:

  • Ze wijzen er op dat het een begrensd gebied is. Het is nu een bevroren moddervlakte, met vertrapt gras, kale bomen, zonder struiken. Hierdoor sterven de dieren. De Veluwe is twintig keer zo groot. Hoewel ook daar afschot en regulatie nodig zijn, is de situatie voor de dieren daar nergens zo ernstig.
  • Het probleem is ontstaan doordat het verbindingsgebied tussen de Veluwe en de Oostvaardersplassen niet is aangelegd. Dat zou een structurele oplossing geven. Nu is het een heel groot hertenkamp, wordt cynisch gezegd.
  • Het hele project Oostvaardersplassen is gebaseerd op een tegenstrijdige gedachte, namelijk dat je wilde natuur met wilde dieren kunt creëren. Het blijft een menselijke creatie en waarom is bijvoeren dan vreemd?

De vraag is of we dit probleem alleen rationeel moeten willen bekijken. We beschikken nu eenmaal over morele gevoelens. We willen graag rechtvaardigheid, we voelen compassie met het lijden van mens en dier. Sommige mensen voelen meer en sneller compassie dan anderen. En de dierenactivisten voelen vast meer compassie en ze willen de dieren in nood helpen. Is dat een slechte eigenschap? Ik wil me niet voorstellen hoe deze wereld er uit zou zien zonder compassie. En zoogdieren hebben ook gevoel, ook zij proberen zichzelf en hun nageslacht in leven te houden.

Han Olff, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen verdedigt het beleid van de overheid. “Door het hoge aantal gestorven dieren is de dierenstand als het ware gereset”, stelt hij. Hij gebruikt hier een computer term. Met computers hoef je geen compassie te voelen.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: boswachters, demonstraties, dode dieren, Han Olff, honger, Luuk Mur, oostvaarderplassen, Rob van Boven, Tweespraak, Veluwe

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…vrijheid
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…solidair zijn.
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…geloof.
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …sub-persoonlijkheden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    15 april 2018 om 11:37

    Dit kan ik heel goed volgen: zoogdieren proberen te overleven. Er zijn mensen die de dieren bij deze strijd willen helpen.

    Wanneer je dit zo opschrijft is het onbegrijpelijk dat hier een soort oorlog uit ontstaat. Laat die mensen gewoon een beetje hun gang gaan met het bijvoeren.
    Wanneer mensen stille tochten willen organiseren voor de dieren die in de strijd om hun bestaan bezweken zijn, kan je aan deze tocht deelnemen of niet deelnemen. Je kan kiezen.
    Waar maken we ons zo druk om?

    Een beetje lachwekkend: rechters die bepalen dat de dieren op de Oostvaardersplassen ‘wilde’dieren zijn en we ze…daarom niet kunnen bezitten (en derhalve niet mogen helpen? Wat is het verband. We kunnen tamme dieren toch ook niet ‘bezitten’) Het stemt tot nadenken.

    Wat mij bezighoud is “die heftigheid”.
    Is dit te verklaren door die compassie cq. Gevoel voor rechtvaardigheid? Is het de liefde voor het leven?
    Ik denk van wel. Dit denk ik bij nader inzien, na het lezen van deze Tweespraak.
    Rob en Luuk, jullie zijn het samen eens over ‘de wilde dieren’, ditmaal een één-spraak, volgens mij vinden jullie het oké dat mensen die paarden willen bijvoeren. Ik schaar me in jullie rij. Klaar voor de tocht.
    Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
29 jan
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara
    • Geen dood geen vrees (55) – Een grafplek uitzoeken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens