• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Goff – wit

Goff – wit

27 oktober 2017 door gastauteur

Wit is geen kleur. Het is een mengsel van alle kleuren in het zichtbare gedeelte van het spectrum. Puur wit bestaat in de praktijk niet omdat elk wit een bepaalde tint heeft. Die tint wordt zichtbaar als je er een ander wit naast houdt. Vandaar dat hoe lang of heet je ook wast, helemaal wit worden je lakens niet. En toch kun je ze schoon krijgen. Iets dergelijks geldt voor mediteren. Je kunt het doen tot je een ons weegt, helemaal wit wordt je ziel niet. Toch kun je haar schoon krijgen.

Zoals wit geen kleur is, is bevrijding van dukkha geen mentale toestand. Het is een min of meer homogeen mengsel van alle factoren van de menselijke persoonlijkheid: mentale, fysieke en maatschappelijke. Pure homogeniteit bestaat in de praktijk niet. Die bestaat enkel in de fantasie, in verhalen die verteld of geschreven worden: sprookjes, legendes, hagiografieën, mythen. Niemand, ook de man Gautama Shakyamuni niet, is ooit puur wit geweest. Voor puur wit moet je bij de mythische figuur Boeddha zijn.

In de verhalen over Gautama Shakyamuni spreekt de passage over zijn zit onder de bodhiboom mij het meest aan. In die passage wordt verteld dat Gautama heeft gerealiseerd wat hij zich had voorgenomen te realiseren en blijft gewoon op zijn werkplek zitten. Hij springt niet enthousiast op om “Ik ben eruit” of zoiets te roepen. In elke boeddhistische tempel staat dan ook een afbeelding van een zwijgende, geen pratende, man op zijn werkplek.

Categorie: Columns Tags: Bevrijding, dukkha, meditatie, schoon, wit

Lees ook:

  1. Boeddha in actie…
  2. Word je van meditatie beter?
  3. Zeshin – Een moeder is een sukkelaar in de mist
  4. Het jaar 2021 – dag 293 – parttime

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    27 oktober 2017 om 12:29

    Klopt, ALS meditatie niet leidt tot het ontstaan of opkomen van ware kennis, dan verdrijft meditatie onwetendheid ook niet. Als onwetendheid niet wordt verdreven, dan beeindigt begeerte ook niet. Als begeerte niet eindigt, dan blijven er bezoedelingen bestaan en blijft er ook het lijden door de invloed van die bezoedelingen.

    Meditatie-uren zeggen dus opzich weinig. Iemand kan heel snel tot ware kennis komen en ander mediteert zich suf maar komt maar niet tot ware kennis, extreem gezegd.

    Maar, ALS meditatie leidt tot ware kennis (de sutta’s beschrijven wat dat is), dan verdrijft dat onwetendheid. Als onwetendheid wordt verdreven, dan eindigt begeerte. Als begeerte eindigt dan is de oorzaak verdwenen van het kunnen ontstaan van bezoedelingen en gehechtheid. Er kan geen trots/verbeelding ontstaan zonder begeerte, geen haat of afkeer zonder begeerte, geen hebzucht, geen jaloezie, geen vijandigheid, etc.

    Zonder begeerte ontstaat er ook niet de notie ‘Ik ben’ in de geest, die geest constant bezoedelt met de indruk dat er een entiteit-Ik is die ziet, hoort, ruikt, leeft, gaat sterven, bevrijd is, avonturen beleeft etc.

    Bezoedeling en het lijden wat er mee samenhangt kan volledig en definitief eindigen, als de oorzaak er van volledig en definitief eindigt. Waarom zou dat mythisch zijn?

    groet,

    • G.J. Smeets zegt

      27 oktober 2017 om 17:01

      “Waarom zou dat mythisch zijn?”

      Mijn antwoord: Geen enkel mens zegt van zichzelf of heeft ooit ter schrift gesteld dat hij / zij ‘volledig en definitief’ (jouw woorden) zonder dukkha is. Dat is voorbehouden aan de mythologische figuur Boeddha.

      • Siebe zegt

        28 oktober 2017 om 18:47

        Ach, je moet toch ergens vertrouwen in stellen en ik stel vertrouwen in uitleg van theravada en mahayana meesters die onderwijzen dat geest vrij kan worden van alle bezoedelingen.

        Waarom kan dat? Zowel theravada en mahayana en trouwens ook tantra leraren onderwijzen dat bezoedelingen bijkomstig zijn, in of aan de natuur van geest, zoals wolken bijkomstig zijn aan lucht. Wolken ontstaan in de lucht door oorzaken, zo ontstaan ook bezoedelingen door oorzaken. Als er geen ontstaansvoorwaarden zijn voor wolken verschijnen ze ook niet. Zo onderwijst boeddhisme dat ook met bezoedelingen.

        Zouden bezoedelingen en het lijden wat ze brengen, inherent zijn aan geest, ja dan is het een heel andere verhaal want dan is zuivering onmogelijk maar dit wordt nadrukkelijk niet onderwezen.

        Ik heb daar vertrouwen in.

        Wat bedoel jij _concreet_ als je zegt dat ook de Boeddha niet puur wit was? Had hij dan nog bezoedelingen en welke dan of in welke mate en hoe weet je dit of waar baseer je dat op?

        groet,

        • G.J. Smeets zegt

          29 oktober 2017 om 15:18

          Jij leest niet wat er staat. Er staat dat niemand, ook de man Shakyamuni niet, puur wit was. En ik heb er expliciet bij vermeld dat het pure wit voorbehouden is aan de mythologische figuur Boeddha.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 139 – dood went nooit
    • Schrijverssteen Annie M.G. Schmidt 
    • Ik neem toevlucht tot…. Sangha
    • Leven in het hart van vergankelijkheid
    • Menno – yoga

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.