De vrijheid van een gekantelde.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Achtergronden
Crystal Visions: Three Visionary Tantras of the Great Perfection
Na een formele opleiding in Tibetaanse en Sanskriet talen, studeerde Wilkinson in 1980 af met een BA in Aziatische talen en literatuur en een BA in vergelijkende religie aan de Universiteit van Washington. Na twee jaar rondreizen langs de voor boeddhisten heilige plaatsen van Azië, onder meer in India en Nepal, werkte hij vijf jaar in de vluchtelingenopvang in Seattle, Washington. Omdat hij zich weer wilde verdiepen in boeddhistische studies, ging Wilkinson naar de Universiteit van Calgary, waar hij in 1988 zijn MA behaalde.
Boeddhisme? Ik mediteer!
Rond 1994/1995 vroeg Aad Verboom of Siets Boersma een bijdrage wilde leveren aan de Vipassana-sara, de voorloper van de SIMsara. De Stichting Jonge Boeddhisten was ontstaan vanuit mediterenden rondom Mettavihari en de Vipassana-sara was enerzijds bedoeld voor die mediterenden en anderzijds voor de Thaise gemeenschap. Dat bleek een opmaat te zijn voor toetreding tot het bestuur van de SIM. En nu stopt ze als bestuurder.
Ardan – uw zicht is prima
…
De virtuele denkster 475
…
Hoe beperkt is zen?
Altijd maar weer je aandacht sturen kan leiden tot een bepaalde vorm van krankzinnigheid of moet ik het gespletenheid noemen? Als je echt ziet dat de denker en het denken niet verschillend zijn maar een en hetzelfde, wie beheerst dan wat?
Boeddhistische geestelijke verzorging bij Defensie – ‘de spirituele krijger’
Met ingang van 1 januari 2024 heeft BGV defensie de ruimte gekregen om twee nieuwe boeddhistische geestelijke verzorgers aan te stellen. Daarmee beschikt de dienst over vier VTE’s, waarvan er twee beschikbaar moeten zijn voor het operationele werk, dat wil zeggen dat zij worden gekoppeld aan een bepaalde eenheid. Dat kan op een kazerne zijn, op een opleidingsplek, op een schip of bij een burgeronderdeel.
Denker des Vaderlands Marjan Slob: ‘Journalist, hoed u voor feitenvrije emoties’
De vraag is wel hóe je over stemmingen rapporteert. Nu sturen we typisch een verslaggever de markt op om ‘gewone’ passanten te vragen wat hun eerste gevoel is bij – bijvoorbeeld – nareizigers. Dit gebeurt niet alleen om de cynische reden dat dit een goedkope methode is. Ik denk dat er ook echt een ideële drijfveer achter die straatinterviews en voxpopjes schuilt: de overtuiging dat we zo tot de kern komen, dat we zo basale informatie achterhalen. En dat is een kwalijke misvatting.
Kunst en dharma
In mijn cursus Tekenen I aan de Naropa Universiteit besteden we de eerste weken aan tekenen met potlood, heel langzaam, heel precies, met de nadruk op ontspanning. Het is repetitief, gewoontjes en soms saai. Tegelijkertijd is het bevredigend en stabiliserend. Dit schept vertrouwen. Deze eerste fase noem ik ‘gronden’. Je profiteert ervan als je lange tijd in deze modus blijft. Ik merk dat ik er steeds weer naar terugkeer.
Ardan – een hele minuut
…
De virtuele denkster 474
…
De Boeddhistische Blik: twee korte documentaires over boeddhisme, activisme en kunst
Tashi Norbu: “Wees de bloem, niet de bij. Als je de bloem bent, komen bijen naar je toe”. In dit portret vertelt de Tibetaanse monnik en beeldend kunstenaar Tashi Norbu zijn levensverhaal. Hoe komt zijn vrijheidsdrang in zijn dagelijks leven tot uiting?
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)
In Europa groeide het boeddhisme ook, in die jaren zeventig. Maar hoe ging het verder met de ontwikkeling van het boeddhisme in eigen land?
De blik van een kind
Pas zag ik een foto op tv die veel betekenis had. Kun je dat zo zeggen? De achtergrond was de oorlog in Palestina en de discussies over schuld die daarbij gevoerd worden. De inhoud daarvan is aan verandering blootgesteld. ‘Logisch’ zal men zeggen. Dat is precies wat een oorlog is en doet. Wat we nu weten, wisten we kortgeleden nog helemaal niet. De oorlog als grote veranderaar. En of dat lukt hangt mede van ingenomen posities af. De oorlog als klassieke maatschappelijke en ook religieuze motor. En het kind in de oorlog drukt de posities uit die genomen worden. Met steevast het volk, de werkers in beeld. De betere klasse zie je minder. Op de vlucht misschien?
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (3)
Het Amsterdamse zengroepje draaide om een kleine zendo aan de Haarlemmer Houttuinen, in het pand van het textielbedrijf van een bestuurslid dat naderhand beroemd is geworden als auteur van thrillers: Janwillem van de Wetering (1931-2008).
Nacht Na de Dam
Tijdens Nacht Na de Dam komen publiek en theatermakers enkele uren na de dodenherdenking op de Dam uit alle hoeken van de stad bij Internationaal Theater Amsterdam samen om elkaar te ontmoeten en na te praten aan de hand van de verschillende optredens. Het programma bestaat uit de live uitzending van Vuur van de Vrijheid (in Wageningen) en verschillende live optredens en voordrachten van o.a. Gonny Gaakeer en Floris van der Vlugt, Marga Altena en de Nachtresidenten van het Amsterdams 4 en 5 mei comité: Adriaan van Dis, Hajar Fargan en Brian Elstak.
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (2)
De jaren zestig waren de tijd van vernieuwing, ook op spiritueel gebied. Zen waaide over uit Amerika.
Ardan – is het al pauze
…
De virtuele denkster 473
…
Het blote oog – een ontdekkingsreis in tekeningen
Schalken: ‘Mijn tekeningen meanderen tussen illustratief en autonoom. Ik probeer onbevangen te kijken en geef weer wat me raakt. Of ik geef me over aan het tekenproces en volg de dans van mijn hand. De sterkste resultaten zijn onbedacht. De lijnen en sporen vertellen hun verhaal.’
Wil het échte sanghalid opstaan?
Het ideaalbeeld van een gemeenschap van Slimmeriken/Arya’s, ook in het vorige tweeluik benoemd, vind je ook hier terug. Maar nu, heel wat jaren na die eerste schrijfsels en heel wat eelt op de ziel verder, ben ik een stuk genuanceerder geworden over de realiteit. Ook binnen sangha’s in het Westen zie je bij vlagen gedrag als (positieve) groep, met allerlei modevlagen en elkaar (en vooral de leraren) napraten.
De Boeddhistische Blik: twee korte documentaires over boeddhisme, activisme en kunst
Tashi Norbu: “Wees de bloem, niet de bij. Als je de bloem bent, komen bijen naar je toe”. In dit portret vertelt de Tibetaanse monnik en beeldend kunstenaar Tashi Norbu zijn levensverhaal. Hoe komt zijn vrijheidsdrang in zijn dagelijks leven tot uiting?
De eerste Nederlanders in Nepal
Nepal is om twee redenen een heel bijzonder land. Het telt acht van de veertien hoogste bergen van de wereld binnen of op haar grenzen. Door de botsing, de vakterm is collisie, ongeveer vijftig miljoen jaar geleden van de Indiase en Euraziatische continentale platen ontstond op de grens van Pakistan, India, Nepal en Tibet de Himalaya, het hoogste bergmassief ter wereld. De tweede reden is dat de cultuur en de bevolking van Nepal zich kenmerkt door een boeiende samensmelting van hindoeïsme en boeddhisme.
Beeldgedicht – vrij me 2
…