Het wordt voor de Tibetanen het jaar 2140 van de Waterslang. De regering in ballinmgschap vraagt de Tibetanen in Tibet het Nieuwjaar niet te vieren vanwege de zelfverbrandingen en repressie door de Cinese bezetter.
Achtergronden
‘We zijn hier gekomen om onszelf te ontmoeten’
Patricia en Charles Genoud, een ontmoeting met twee bijzondere mensen.
Portretten van tulkus 1880 – 2018
De verzameling in de Witte de With laat een groot scala aan foto’s zien, van hoogwaardig geproduceerde kleurenprints tot goedkope gefotokopieerde reproducties. De omvang varieert van zakformaat tot immens grote afdrukken.
‘Vijf voor twaalf voor Thais boeddhisme’
‘Het respect, dat monniken uiterlijk ten deel valt, komt niet uit het hart. Niets menselijks is een monnik vreemd, maar het is wel jammer dat de leiding van de sangha de meeste problemen in de doofpot probeert te stoppen. Het is vaak de politie die bij ernstig wangedrag ingrijpt.’
Tilmann Vetter, kamergeleerde van het oude stempel
Vetter schreef vijf wetenschappelijke boeken en talloze artikelen. In The Ideas and Meditative Practices of Early Buddhism (1988) besprak hij de belangrijkste ideeën en meditatieve praktijken van het vroege boeddhisme.
Modernisering van boeddhisme in Nederland: een vogelvlucht en vooruitblik
Vernieuwing wringt. Hier en daar barst het op de breuklijn tussen de boeddhistische traditie en de moderne wereld.
Oost en West: een culturele Rorschach
Ons verlangen naar de ideale meester creëert vacatures die blijkbaar snel ingevuld worden. Het is schokkend te zien hoe bereid we in het Westen zijn om te geloven in verlichte leraren. Alle rationaliteit, alle autonomie evaporeert oog in oog met iemand die zich als verlichte leraar presenteert.
Mahayana als historische aberratie?
Een beetje meer van de leer van de Boeddha zelf zou mijns inziens in geen enkele boeddhistische traditie misstaan. Een beschouwing van Jules Prast.
De witte man: ‘Dharmales geven aan Indiërs in India, moet het nog gekker worden?’
De laatste zeven eeuwen tot 1956 was Boeddhisme in Indië uitgestorven voor etnische Indiërs; je vond het alleen onder etnische Himalaya-volken in o.a. Ladakh en aan de Nepalese en Tibetaanse grens.
Frank Uyttebroeck – ‘Meer balans door de levende Boeddha’
Het leven van Frank Uyttebroeck als professionele klootzak, en als boeddhistische leraar in opleiding.
Dharmachari Ujukarin, een Solex en de Boeddha: Een lesdag in India
Natuurlijk op geheel Indiase wijze, achterop z’n Solex. En helmen, daarvan hebben in India weinigen gehoord :-). Ik dus zonder m’n onafscheidelijke baseballpet (die anders zou afwaaien) en met beide handen vastgeklemd achterop, en de tien minuten ging eigenlijk opvallend goed gezien het echt-Indiase verkeer.
Tempeltoerisme Zuid-Korea spekt sangha-kas met vele miljoenen per jaar
Hou je van uitslapen dan mijd je deze ‘hotels’. Want ook zonder wake-up call met de telefoon- de kamers hebben geen telefoon- word je ’s morgens al om vier uur wakker gemaakt door een monnik die met een houten blok voor de deur van je kamer staat te kloppen.
Ierse vrijdenker, atheïst, eerste westerling in 1889 Birma tot monnik gewijd
Dhammaloka bekritiseerde westerse christelijke missonarissen in Birma, Birmese monniken, maar was gezien bij de plaatselijke bevolking en invloedrijke monniken.
De kracht van negatief denken- Waarheid, melancholie en een tragisch levensgevoel
‘De obsessie met het positieve maakt dat de functie van het negatieve wordt verwaarloosd.’ Joop Romeijn in een boeiende beschouwiong over negatief denken. En de kracht die daaruit voort kan komen.
De BOS: brainstormen over digitale kanalen en een boeddhistische omroepvereniging
‘En al halen we bij elk programmavoorstel de boeddhistische scan er overheen, het boeddhistische bestaan is toch breder dan het achtvoudige pad of de drie juwelen. Zie de paramita’s in onze statuten als een uitgangspunt voor onze programmering die je altijd mee laat wegen.’
Rang is alleen Rang als er Rang op staat
Oké, nu is nu en morgen weer een dag.
Rients Ritskes: ‘Het meest ben ik thuis bij zen’
‘De kwaliteit van de leraren die nu bij mij starten is tig keer zo hoog als tien jaar geleden. De kwaliteit van mijn organisatie trekt kwaliteit aan. Dat is niet vanzelfsprekend omdat het boeddhisme, in de ontwikkelingsfase waarin het zich bevindt , niet alleen verlichte mensen aantrekt.’
‘Jezelf door vuur verbranden, is om te tonen dat wat iemand zegt van het allergrootste belang is’
De zelfverbrandingen wijzen op een diepgaande strijd om het voortbestaan van de Tibetaanse culturele en nationale identiteit te verzekeren en om in vrijheid als Tibetanen in Tibet te kunnen leven.
Gerolf T’Hooft: ‘Een uitgever als Asoka kom je in geen ander Europees land tegen’
‘Het beeld wordt opgeroepen dat wij op een volstrekt onethische wijze de kluit zitten te belazeren om zomaar van alle schulden en problemen af te komen.’ Gerolf T’Hooft en Nina Nannini over het faillissement en de doorstart van Asoka.
Dokter Zen- een toekomstsprookje?
Hij zet de muziek aan en samen zingen we de Hartsutra. Leeg, alles wat vorm heeft leeg, zelfs de basiselementen van de natuur: leeg. Als we klaar zijn, grinnikt hij: “Ja ja, moleculen, atomen, proteïnen, enzymen, neuronen, axonen: allemaal leeg. Allemaal modellen. Modern science meets ancient wisdom.”
Diamantsutra is oudste gedrukte boek ter wereld
Als je kenners van de boekdrukkunst of theologen vraagt naar het oudste gedrukte boek te wereld, krijg je meestal als antwoord: de Gutenberg-bijbel. Zo rond 1450 door Johannes Gutenberg in Mainz gedrukt. Het eerste boek dat tot stand kwam met behulp van de door Gutenberg ontwikkelde boekdrukkunst. Maar dat is een vergissing.
Op retraite in ‘het Wapse’
De bus accepteerde geen OV-chip. Ik mocht contant betalen. “Wasperveen? Nee hoor, dat kennen we hier niet. Weet u het wel zeker?”, vroeg de chauffeur in een accent dat ik moeilijk verstond.“Ja,” zei ik, “ik wil graag naar het zencentrum Noorder Poort in Wasperveen.” “Oh,” zei de buschauffeur, “‘t Wapse, ja ja ja ja ja Wapserveen, ‘t Wapse, nou dat kennen we wel nietwaar?”, en hij wisselde een blik met een van de twee passagiers die geduldig wachtten.
Architectuur centrum Metta Vihara in Hengstdijk trekt internationale aandacht
Dat het ontwerp ook goed is gevallen bij de plaatselijke bevolking geeft het gesprek tussen twee passerende fietsers weer. ‘De nieuwe koeienstal ziet er goed uit, maar waarom heeft het zoveel vensters?’
Politiek en bedrijfsleven: meer aandacht voor het gezin
Het is niet alleen de taak van de politiek om het welzijn van het gezin te waarborgen. Het hoort ook tot de verantwoordelijkheid van de bedrijven om hieraan te werken. Een beschouwing van prof. Paul de Blot.