Op het pad van de Boeddha komen we in aanraking met een spirituele moraal, dat wil zeggen een moraal die onderdeel van een spiritueel pad is. In de wereld om ons heen horen we mensen vaak een beroep doen op een seculiere moraal, dat wil zeggen een moraal die niet door een religie gerechtvaardigd wordt, maar wel verondersteld wordt op een of andere manier te gelden voor iedereen in de samenleving. De eerste moraal heeft als oogmerk de geestelijke bevrijding van de mens; de tweede, een goed verloop van het maatschappelijk verkeer. Oppervlakkig gezien hebben beide moralen veel gemeen; bij nadere beschouwing zijn de verschillen groot, belangrijk en leerzaam.
Achtergronden
Een gezond, gelukkig en vreedzaam en veilig jaar
Gelukkig Nieuwjaar.
Ardan – gelukkig nieuwjaar
…
De virtuele denkster 456
…
Minko leeft al 15 jaar op straat en krijgt een ongelooflijk kerstcadeau: een huis
En zo staat er sinds deze week een groen, ijzeren tiny house op een beschutte plek in het centrum van Dordrecht. Minko heeft er inmiddels al een paar nachten geslapen en dat beviel hem goed. Al is hij deze ochtend wel verdrietig en ook een beetje boos over het gedwongen afscheid van veel verzamelde spullen die niet passen in zijn nieuwe tiny house. Hij geeft de verslaggever een dik boek met chemische formules in zijn handen. Zijn stemming wisselt tussen blij en boos. Dan gaat hij een dutje doen.
Star Light: Eight Early Tantras of the Space Section
De koning van echte perfectie
Zat neer in de samadhi
Waarin er niets te beoefenen valt.
Toen gaf hij instructies:
We jagen niet op een geest die zuiver is.
Een relatieve werkelijkheid die is om op te jagen
Is niet gerealiseerd.
Douwe Hoitsma – Hart van Onderwijs
HvO is op het boeddhisme geïnspireerd en is gestoeld op een mix van westerse wetenschappelijke pedagogische inzichten en eeuwenoude oosterse wijsheden en werkwijzen. Deze versmelting van westerse en oosterse inzichten vormt daarmee de kracht van de methode. De methode is tot nu toe op kinderen van 3 tot 12 jaar toegepast, maar kan ook voor kinderen op latere leeftijden ingezet worden. Leerkrachten, intern begeleiders, ouders, coaches en iedereen die met kinderen werkt, kunnen deze methode gebruiken.
Ardan – nog iemand een medemens geholpen dit jaar
…
De virtuele denkster 455
…
Nathan – De geest als illusie
De bril die we dragen is niet langer glashelder maar gekleurd. We weigeren simpelweg te kijken naar de feiten, zoals ze voor ons liggen. Zei de Boeddha niet: doe het goede, laat het kwade en zuiver de geest?
Een gebroken hart is een open hart – samen stil voor vrede
‘Ja, we zien het gebeuren in Gaza: een getraumatiseerd volk reageert op een ander getraumatiseerd volk. Veiligheid en rechtvaardigheid strijden om het hardst. Woede en angst roepen geweld op. En geweld is weer voedsel voor nieuwe trauma’s.’
Sumi-e en Zen: Meditatieve kunst
Sumi-e is een vorm van Japans inktschilderen ontwikkeld door zenmonniken vanaf de 12de eeuw. Deze vorm van kunst werd samen met de eerste zengeschriften meegebracht door monniken vanuit China naar Japan, waar deze vorm van schilderen werd opgenomen als beoefening in de zenkloosters. De van oorsprong Chinese schilderkunst werd tot de kern teruggebracht tot een spontane, op de concentratie en ademhaling gebaseerde kunstvorm om tot de essentie van het onderwerp te komen.
Ardan – laat me raden
…
De virtuele denkster 454
…
Wakker Dier lanceert kerstcommercial
In de commercial ontmoeten we melkkoe Anna en haar pasgeboren kalfje. Vlak na de bevalling worden ze van elkaar gescheiden. Terwijl de feestdagen steeds dichterbij komen, zien we dat Anna haar kalf mist. Op kerstavond besluit ze naar hem op zoek te gaan.
Simon Vestdijk – ‘Het christendom wordt op den duur vervangen door een mystiek-sociale religie in de trant van het boeddhisme’
In 1947 publiceerde Simon Vestdijk, die ‘sneller schreef dan God kon lezen’, het essay De toekomst der religie. Hierin voorspelt hij dat met name het christendom op den duur vervangen zal worden door een mystiek-sociale religie in de trant van het boeddhisme.
Onheilzame emoties in de kunst
De meditatieve houding is niet gebruikelijk bij popconcerten. In de musea valt het ook niet mee te contempleren op de emoties in de schilderijen, wanneer men in dichte rijen langs de beroemde doeken schuifelt. Maar ons tijdperk heeft één voordeel: de overvloed aan goede en betaalbare reproducties : niets weerhoudt de huidige westerse mens ervan om een muziekstuk of kunstwerk thuis in alle rust tot zich door te laten dringen. De mogelijkheden zijn dus volop aanwezig. Als mensen dit meer gaan doen, stimuleert dat ook de kunstenaars om meditatiever werk te maken. En omgekeerd: als er weinig belangstelling voor is, moet een kunstenaar wel heel stevig in zijn schoenen staan om toch meditatieve kunst te maken.
Ludo – Wens
…
Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
Het Boeddhistisch Dagblad © neemt het boeddhisme als levensbeschouwing als leidraad. Dat betekent dat medewerkers boeddhistische fundamenten, zoals juist spreken en juist handelen, de waarheid weergeven, juist levensonderhoud, niet kwetsen of roddelen, als levenshouding hebben of die intentie hebben. Personen en situaties worden respectvol in tekst, geluid en beeld opgevoerd. Er is geen ruimte in de kolommen voor roddel en achterklap.
Ardan – hoe is het met jouw verlichting
…
De virtuele denkster 453
…
Naar een dha(r)mma 2.0?
Maken we niet dezelfde fout als het brahmanisme waar de Boeddha zich tegen afgezet heeft? Een formalistisch boeddhisme creërend met veel rituelen en teksten, uitgevoerd door ‘gespecialiseerde‘ voorgangers of priesters; bombastisch, kleurrijk, mysterieus, maar ook leeg en inhoudsloos?
ValDigFer – beeldgedicht
…
‘Het universum geeft en het universum neemt’
De betekenis van gelijkmoedigheid wordt vaak verkeerd begrepen, als zou je zonder emoties zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. Die verwarring komt misschien wel door het begrip ‘uitdoven’ dat in het theravāda boeddhisme[1] gebruikelijk is. Uitdoven betekent niet dat er geen emoties zijn, maar het wil zeggen dat het ‘ik’ of het ‘ego’ is uitgedoofd. Je vervalt niet meer in reactieve emoties, want er is geen ik meer dat zich zo nodig wil laten gelden.