De tijd tikt de uren van de klok
Beeldende kunst
Zandmandala van Avalokiteshvara in Wereldmuseum Rotterdam
De zandmandala is een sublieme voorstelling van een lichtpaleis. Vanuit hoge meditatieve concentratie wordt een plattegrond van dit paleis met allerlei prachtige details geconstrueerd uit miljoenen korrels gekleurd zand.
Granieten boeddhabeeld linkt Indiaas dorp aan diamantboeddhisme
Een onderzoek in het gebied wees uit dat op de rechteroever van de Krishna, een van de langste rivieren van India, en op de heuvels van Vaikunthapuram, ooit een boeddhistische nederzetting heeft bestaan.
Een beetje uit de hand gelopen…
Zen.
De ontelbare, dagelijkse observaties in ons leven
In de wetenschap refereert het “Observer Effect” aan veranderingen die de handeling van observeren veroorzaakt bij een geobserveerd fenomeen.
Hebben
en zijn.
Over kunst gesproken
In OBA-live gaat Bettine Vriesekoop in gesprek met beeldend kunstenaar Hans van Bentum, schrijver-journalist Peter Henk Steenhuis en curator Winnie Teschmacher.
De beurs in geluk
Hier moet je zijn, nee, hier. Wij zijn de beste, nee hoor, wij.
Hoe graag wil je de leraar uithangen, en hoe graag wil je alles zelf bepalen?
Ik heb nu zelf een koan verzonnen…
Mirjam Wapstra en de kaarten van de Boeddha
Net als in het echte leven zijn de kaarten van Mirjam niet altijd wat ze lijken te zijn. Het zijn net kastjes met verborgen laadjes die geheimen bloot leggen of je inspireren tot nadenken
Boeddha’s van Bamyan komen met 3D weer tot leven
Beide staande boeddhabeelden van respectievelijk vijfendertig en vijftig meter hoog overleefden meer dan vijftienhonderd jaar tot ze door de Taliban in maart 2001 werden opgeblazen en vernietigd, als onderdeel van een campagne om alle niet-islamitische kunst uit Afghanistan te verwijderen.
Pauline Slot- ‘Musea moeten niet alles binnenlaten’
Musea hebben meer bezoekers dan ooit. Maar waarom gaan we eigenlijk naar het museum? En wat beleven we als we daar zijn?
Beh…
Beh, behhhhhhh…meh, meh, mehhhhh
Pierre Wagemakers- ’t zijn slechts m’n gedachten die me naar hun naam vragen …
Aan een wand in de Kloosterbunker hangt een object van de Roosendaalse beeldend kunstenaar Pierre Wagemakers. Het fascineert mij elke dag weer omdat het is samengesteld uit spullen, voorwerpen, die door mensen zijn verloren of weggegooid en door Pierre zijn opgeraapt en verwerkt.
‘Dalai Lama’ verwelkomt bezoekers ARTzaanstad
Het enorme portret is gisteren opgehangen en is in Zaanstad het hele weekeinde te zien.
Portret Dalai Lama op ART Zaanstad
Beeldend kunstenaar Airco, de samensteller van het portret, was vorig jaar ook een van de vier boeddhistische kunstenaars die deelnamen aan het project Boeddha in de Linie, georganiseerd door Elisabeth ter Borg, Agnes Sommer en Joop Hoek.
De rijkdom van het delen
De ander lijkt niet te bestaan.
Wie bewaakt de leraar?
Er hangt een grauwsluier over boeddhistisch Nederland na de onthullingen over seksueel misbruik in boeddhistische groepen. Hoe nu verder?
Stress tijdens het examen
De koortsachtigheid waarmee je de antwoorden met je vriendinnen besprak.
Kan ik van mezelf een nieuw, beter persoon maken?
Voordat ik met (zen)meditatie begon had ik vaak last van depressies en een laag zelfbeeld. Ik heb nooit de meditatie als een soort therapie gezien. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het me een heel eind geholpen heeft waardoor ik nu nauwelijks meer last daarvan heb.
‘Wanhoop is het ergste dat een mens kan overkomen’
Soms verwijten mensen boeddhisten dat ze alleen maar op hun kussentje zitten en niets doen. Omslagfoto Momo.
Nepal: Reddingsplan voor stoepa Swayambhunath tempel
De verwoestende aardbeving van vorige week zaterdag heeft niet alleen geleid tot het verlies van mensenlevens, het heeft ook verschillende unieke culturele complexen voor decennia beschadigd.
Barmhartig
Familieleden Barack Obama in vluchtelingenopvang in Amsterdam Hilton.
Eize de Vries- de buiging naar het Oosten
Beeldend kunstenaar De Vries is niet aangesloten bij een sangha of enige andere groepsvorm om zijn spiritualiteit te beoefenen en te ontwikkelen. Eize: ‘Groepen eisen altijd wel een vorm van onderwerping en leveren mij in de praktijk veelal ontkenningen van mijn zijn en ervaren op.’