• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Wereldberoemde Japanse kunst ontdekt in collectie Museum Volkenkunde

Wereldberoemde Japanse kunst ontdekt in collectie Museum Volkenkunde

4 januari 2022 door Joop Ha Hoek

Zes schilderingen in de collectie van Museum Volkenkunde in Leiden blijken te zijn gemaakt door de wereldberoemde Japanse prentkunstenaar Katsushika Hokusai (1760-1849). Dr. Matthi Forrer, senior researcher Japan Collections bij het Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde, maakte dit bekend tijdens een presentatie in Nagasaki.

De ontdekking doet veel stof opwaaien in Japan: verschillende landelijke televisiezenders leggen verslag en het nieuws siert de voorpagina’s van vrijwel alle nationale kranten.

De maker van de zes aquarellen was voor lange tijd onbekend, maar hoe de werken in Leiden terechtkwamen niet. Ze komen voort uit de Japan-verzameling van Philipp Franz von Siebold, die van 1823 tot 1829 als arts werkzaam was in Nagasaki en zich vervolgens in Leiden vestigde. Dr. Matthi Forrer ontdekte de identiteit van de schilder tijdens een van zijn vele bezoeken aan het Siebold Archief in Burg Brandenstein, waar een uitgebreid archief van Siebolds verzamelingen wordt bewaard. Hij stuitte daar op aantekeningen van Siebold die Hokusai als maker aanwijzen.

Wereldberoemd

Hokusai staat bekend om zijn fascinatie voor westerse schilderkunst en de toepassing daarvan in zijn eigen werk. Zijn serie houtsneeprenten ‘Zesendertig gezichten op de berg Fuji’, met als topstuk ‘De grote golf bij Kanagawa’, maakte hem wereldberoemd. Toen hij 190 jaar geleden de schenking aan Siebold deed, kon niemand vermoeden dat Hokusai wereldfaam zou verwerven. De zesde schildering, van de Eitai Brug, ging dan ook verloren nadat deze gekopieerd was voor een lithografie in Siebolds magnum opus ‘Nippon’.

De werken zijn momenteel nog niet te zien voor het publiek. Museum Volkenkunde onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de schilderingen tentoon te stellen.

Bron Museum Volkenkunde.

 

Categorie: Beeldende kunst Tags: Hokusai, Japanse kunst, Katsushika Hokusai, Leiden, museum volkenkunde

Lees ook:

  1. Tentoonstelling Cool Japan verlengd tot eind oktober
  2. Recordaantal bezoekers voor Museum Volkenkunde
  3. De weg kwijt
  4. Sekimori ishi – kiezen van een ander pad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    5 januari 2022 om 17:03

    Bijzondere ontdekking. Ik ben een liefhebber van de japanse prenten. De manier waarop zij de verschillende drukgangen uit hout snijden en in verschillende kleuren over elkaar heen drukken is fenomenaal knap. Ik begrijp dat dit meer schilderwerkjes zijn van Hokusai. Voorlopers van zijn prentkunst. Van Gogh heeft zich ook een periode laten inspireren door de japanse prenten. Het zijn vaak mooi gestileerde beelden en het is rustgevend om er naar te kijken.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 224 – ikke
    • XR en boeddhisten – Buddhists for Extinction Rebellion
    • Tibetanen reageren krachtig  – ‘China heeft niet laatste woord over reïncarnatie van de Dalai Lama’
    • Boeken – wereldburgers
    • Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.