Joseph Beuys (1921-1986) is één van de meest vooraanstaande kunstenaars van de 20ste eeuw. Zijn werk zien we in de grotere musea van Europa, de VS, Zuid-Korea, Japan, China, India, Zuid-Amerika, Turkije en Australië. In musea zien we altijd de fysieke kunst van Beuys, maar ‘100DagenBeuys’ gaat over zijn revolutionaire inhoud, zijn Verruimde Kunstbegrip, de Sociale Sculptuur, Ieder Mens een Kunstenaar, Creativiteit=Kapitaal, Directe Democratie door Referendum, Free International University FIU, een Onvoorwaardelijk Basisinkomen voor Iedereen, zijn zin “Creativiteit is het werkelijke kapitaal, geld heeft niets met kapitaal te maken” en om zijn ecologische uitgangspunten, want als oprichter van de politieke partij Die Grünen in Duitsland verdedigde Beuys duurzaamheid als geen ander en het gaat om zijn droom Eurazië weer één geheel te maken.
Bovendien is er zijn liefde voor Friesland, waar zijn voorouders vandaan komen. Zijn visies baseerde Beuys op oude Friese maatschappij structuren. Friesland was de eerste democratie ter wereld. Volgens Beuys zelf zullen zijn ideeën in het begin van de 21ste eeuw tot wasdom komen. Dat is nu.
Het programma ‘100DagenBeuys’ in Gastatelier Hoofdstraat 12 in het Friese Ferwert heeft t/m 8 juli de titel ‘Met Joseph Beuys in Japan’. Eind mei 1984 ging Beuys negen dagen naar Japan. Aanstaande zaterdag 30 juni om 14:00 uur spreekt Louwrien Wijers, die erbij was in Japan, over Beuys in Japan en laat horen wat hij daar zei. Nooit heeft Beuys zijn visie zo grondig en begrijpelijk uitgelegd als tijdens zijn vele voordrachten daar.
Verruimd kunstbegrip
Beuys zei in Japan: “Waar ik aan werk is een ‘Verruimd Kunstbegrip’ dat betrekking heeft op alle mensen en niet alleen op wat kunstenaars maken. Uit het oogpunt van een ‘Verruimd Kunstbegrip’ is het nodig elk mens te zien als kunstenaar, omdat hij de drager is van talenten. Alleen zó kunnen we de overgeleverde, verouderde systemen uit het verleden op een hoger plan in de maatschappelijke ordening brengen. Ik spreek dus van een zaak die de menselijke arbeid betreft. Wij zouden ons in alle liefde en voortdurend opnieuw moeten verplichten op het moment dat zich een weg opent de regelgeving voor bedrijven, dat betekent, voor de menselijke creativiteit op de werkplek, zo vorm te geven dat duidelijk wordt dat het kapitaalbegrip, dus het geldbegrip, niet meer klopt, omdat kapitaal niets met geld te maken heeft. Geld is niet in monetaire definities te vangen, alleen de creativiteit van mensen, hun vindingrijke geest in de arbeid, zou het kapitaal genoemd moeten worden. Creativiteit is het scheppingsbegrip, het gaat om de scheppende mens. We zullen in de naaste toekomst steeds sterker merken, dat uit geen ander gebied van de maatschappelijke krachtvelden, of dat dat nu het democratische, het rechtsgebied of het economische gebied is, een vernieuwing in de maatschappij mogelijk is. Slechts via het gebied van de kunst is verandering mogelijk.”
Dag en nacht had Joseph Beuys tijd voor mensen die hem vragen wilden stellen, zelfs tijdens de opening van zijn expositie in het Seibu Museum in Tokio was Beuys de leraar die aandachtig luistert naar een vraag. Yukiko Shikata van het Japanse ‘Beuys Magazine’ en Louwrien Wijers namen alles op.
Gastatelier Hoofdstraat 12 in Ferwert is met uitzicht op de mooie Vrijhof en één van de oudste kerken van Friesland een prachtige plek is om over de toekomstvisies van Beuys te praten met elkaar. De deur is alle honderd dagen, 8 juni tot 16 september, van 11.00 tot 18.00 uur open. Vijftien zondagen worden brunches geserveerd voorafgaand aan de piano solo’s die speciaal voor dit event gecomponeerd zijn. Daarna praten de aanwezigen ook zondags weer over de maatschappelijke vernieuwing die Beuys voor ogen stond en die hij in onze tijd tot ontwikkeling zag komen.