De laatste klap in de campagne om de Tibetaanse religie en identiteit uit te wissen, sluit een van de weinige onafhankelijke Tibetaanse taalscholen in Golog.
Op 4 december hebben de Chinese autoriteiten Chogtrul Dorje Tenzin gearresteerd, een zeer gerespecteerd Tibetaans pedagoog en hoofd van het Minthang-klooster Osel Thegchog Ling en de Minthang Ethnic Vocational School in de Tibetaanse autonome prefectuur Golog, een deel van Tibet dat door Peking is opgenomen in de provincie Qinghai.
Dorje Tenzin, geboren in 1967 in Minthang, studeerde boeddhistische filosofie bij vooraanstaande leraren, waaronder de 7e Choje Dhampa Yeshin Norbu. Later behaalde hij de titel van Khenpo (doctor in de boeddhistische studies) aan de Larung Gar Five Sciences Buddhist Academy in Sertar, waar hij zich specialiseerde in de drie manden van boeddhistische leerstellingen. Door zijn dubbele rol als religieus leraar en pedagoog werd hij een krachtig pleitbezorger van cultureel behoud – precies het soort figuur dat Peking wil neutraliseren.
Volgens de onafhankelijke omroep Voice of Tibet (VoT) vond de arrestatie plaats zonder enige transparantie: het blijft onduidelijk of de politie, de geheime politie of staatsveiligheidsagenten hiervoor verantwoordelijk waren, en er is geen officiële verklaring gegeven. Zijn huidige verblijfplaats is onbekend.
De school van Dorje Tenzin was uniek in de regio. De Minthang Ethnic Vocational School werd in 2007 opgericht met officiële goedkeuring van de Volksregering van de prefectuur Golog en opende in 2010 haar deuren. De school bood een zeldzaam curriculum aan dat onderwijs in de Tibetaanse taal combineerde met beroepsopleiding. De leerlingen studeerden Tibetaans en Chinees, wiskunde, Engels, kalligrafie, politiek en lichamelijke opvoeding, naast gespecialiseerde cursussen in Tibetaanse geneeskunde, kleermakerij, thangka-schilderkunst, zang en dans, en toeristisch gidsen. Tussen 2015 en 2018 groeide de school uit tot een erkend centrum voor culturele en beroepsopleidingen.
Deze nadruk op de Tibetaanse cultuur en taal bracht de instelling echter in conflict met de assimilatieagenda van Peking. De autoriteiten staan al lang wantrouwend tegenover onafhankelijke Tibetaanse scholen, vooral nu de staat verplichte kostscholen promoot waar Tibetaanse kinderen van hun families worden gescheiden en alleen in het Mandarijn onderwijs krijgen. Na de detentie van Dorje Tenzin werden de studenten naar huis gestuurd en moest de school sluiten, waarbij ambtenaren hen onder druk zetten om over te stappen naar door de overheid gerunde instellingen.
De detentie van Dorje Tenzin is geen op zichzelf staand incident, maar maakt deel uit van een breder patroon. Onder het mom van ‘ontwikkeling’ en ‘veiligheid’ hebben de Chinese autoriteiten systematisch Tibetaanse scholen ontmanteld, kloosters gesloten en culturele leiders gecriminaliseerd. De sluiting van de Minthang-school is een echo van soortgelijke hardhandige maatregelen in heel Tibet, waar onderwijs een frontlinie is geworden in de strijd tegen culturele uitwissing.
Door Tibetaanse kinderen te dwingen naar door de staat gerunde kostscholen te gaan, zorgt Peking ervoor dat de volgende generatie opgroeit zonder kennis van hun taal, tradities en religieuze erfgoed. De detentie van onderwijzers zoals Dorje Tenzin geeft een duidelijke boodschap af: elke poging om de Tibetaanse identiteit buiten de controle van de staat te behouden, zal worden bestraft.
De verdwijning van Chogtrul Dorje Tenzin is symbolisch voor de voortdurende onderdrukking van Tibetaanse boeddhisten door China. Zijn school was een reddingsboei voor het voortbestaan van de cultuur in Golog. De sluiting ervan en zijn detentie markeren een nieuwe stap in de meedogenloze campagne van Peking om Tibetanen te assimileren en hun eigen identiteit uit te wissen.
Lopsang Gurung gebruikt om veiligheidsredenen een pseudoniem.


Geef een reactie