• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Geen Manjushri op Wutaishan

Geen Manjushri op Wutaishan

13 oktober 2025 door Edel Maex Reageer

Er zijn er die Manjushri zoeken op Wutaiashan. Van meet af aan mis! Er is geen Manjushri op Wutaiashan.

Linji (China, 9de eeuw)

In Zen zijn er verschillende scholen. De meest bekende zijn Linji (Rinzai) en Caodong (Soto). Wij horen in principe bij de Linjischool.

Linji is een zenpatriarch uit de Chinese Tang-periode. Hij is vooral bekend om zijn krasse uitspraken als: ‘Zie je de Boeddha, dood hem!’ Wat hij juist gezegd heeft weten we niet want zijn uitspraken zijn pas enkele eeuwen later gebundeld en geredigeerd in de Song-periode.

De heroïsche stijl die aan hem wordt toegeschreven is waarschijnlijk een product van de Song, waar verschillende facties naar de gunst van het keizerlijke hof dongen. De heroïek sprak de heersers en literati duidelijk aan want de Linji-factie kwam uiteindelijk als winnaar uit de strijd.

Wutaishan, letterlijk ‘vijf platformen berg’, is een belangrijk pelgrimsoord in China. Het wordt gezien als de verblijfplaats van de bodhisattva Manjushri. Het heeft een lange geschiedenis. Het was al een bijzondere plek voor het boeddhisme in China kwam. Nu staat het op de UNESCO Werelderfgoedlijst en trekt het jaarlijks miljoenen toeristen.

Mensen hebben zich altijd aangetrokken gevoeld tot sacrale plekken. De invulling van het woord sacraal kan heel erg verschillen, maar het bijzondere gevoel dat je kunt hebben bij een berg of, een open plek in het bos, of een Romaans kerkje, of … is algemeen herkenbaar.

Het boeddhisme is vanuit India in China binnengekomen, ongeveer 500 jaar na de historische Boeddha. En toen ontdekte men dat er een voorspelling was dat de Dharma na 500 jaar zou vergaan. Daar stonden ze dan, 500 jaar te laat, aan de periferie van het boeddhisme waarvan het centrum niet in China maar in India lag.

Ook India worstelde met dat ‘millennium probleem’. De mahayana-sutra’s, zoals de Lotus Sutra, zijn mede daar een antwoord op. Een van de vele theorieën was dat de oorspronkelijk Boeddha wel uit deze wereld was verdwenen, maar dat de bodhisattva Manjushri de Dharma zou vertegenwoordingen tijdens deze periode van verval. In de Avatamsaka sutra wordt Manjushri gesitueerd op de berg bodhisattva Manjushri . Zo ontstond het idee dat Qingliang uitgerekend het Chinese Wutaishan was, waardoor China meteen het centrum van het toenmalige boeddhisme werd. Er kwamen pelgrims van heinde en verre, ook uit India en Japan, naar Wutaishan om Manjushri te ontmoeten. Er circuleerden veel verhalen over wonderbaarlijke verschijningen van Manjushri.

Toen Amoghavajra in de 8ste eeuw het esoterische boeddhisme in China binnenbracht, gekenmerkt door de symboliek van de vijf Boeddha-families, lag het voor de hand om de vijf platformen van Wutaishan te associëren met de vijf Boeddha’s. Nu vinden we op iedere top een tempel met andere iconografie die een ander aspect van Manjushri vertegenwoordigt.

En dan komt daar Linji, wiens onooglijke tempel op een van de bedevaartroutes naar Wutaishan lag, met de zin: ‘Er is geen Manjushri op Wutaishan’. Je kunt het grappig vinden, maar stel je voor dat je vanuit India of Japan een lange en gevaarlijke reis gemaakt hebt vol ontberingen …

Het is de typische ontnuchterende rol van zen. Er is niets mis met dat sacrale gevoel maar zodra je het opklopt en je er gaat aan vastklampen zit je vast. Het is het verhaal van de monnik die helemaal in extase bij zijn leraar komt en zegt dat hij in zijn meditatie het gelaat van de Boeddha aanschouwde, en de leraar die zegt: neem een douche, dan gaat het wel over. Het is Thich Nhat Hanh die zegt: ‘The miracle is to walk on earth.’

Ook zen zelf is daarmee helemaal in de fout gegaan. De nuchterheid van Linji werd in de Song omgevormd tot heroïek. Zen werd een soort ervaringsfetisjisme. Van verschillende zenleraren hoorde ik dat het ‘onmiddellijke pad’ betekent dat als je maar genoeg mediteert, je onverwacht een diepe verlichtingservaring kunt hebben. Helaas is dat maar voor enkelingen weggelegd. Ik heb altijd moeite gehad met dat idee. Uiteindelijk ben ik er helemaal van teruggekomen.

Linji vervolgt: ‘Wil je Manjushri zien? Wel, als je met je eigen ogen in dit ogenblik aanwezig blijft, zonder onderscheid te maken, dat is de levende Manjushri.’ Dat is de beginners mind, de milde open aandacht, de weidse open ruimte. Het is niets bijzonders. Het onmiddellijke pad is niet iets wat je plotseling overkomt. Het is iets wat je nu doet, in dit ogenblik, zonder poespas.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Edel Maex, Zen Tags: Amoghavajra, bodhisattva Manjushri, dharma, Linji, Lotus Sutra, vijf platformen van Wutaishan

Lees ook:

  1. Edel – dharmaregen
  2. Is meditatie gevaarlijk?
  3. Taigu – Het eerdere en het latere
  4. Taigu – Oude en nieuwe zenideologie ontleed

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 15 oktober 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 15 oktober 2025
    Online lezingenserie 'Theosofia, de moeder van alle religies' (3)
  • 15 oktober 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 16 oktober 2025
    Verdiepingsbijeenkomsten Hand in hand met Boeddha
  • 16 oktober 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Geen Manjushri op Wutaishan
    • Menno – Xavier
    • Geen dood, geen vrees (73) – Waarnemen
    • Wat is liefde? 44 definities
    • Dagopening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.